ny rulle eller extra spole? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny rulle eller extra spole?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ny rulle eller extra spole?

Ska iväg och fiska i mörrumsån. Inget fiske jag vanligtvis sysslar med så jag tänker använda mitt kustspö. Jag undrar vad ni kan rekomendera för lina till fisket i ån, det lutar åt en lina med någon form av skjutklump för att lättare kunna rullkasta. Jag har tittat på guidlines " switch multi tip"någon som har erfarenhet av den eller kan tipsa om någon annan?

Sen är ju frågan skall man köpa en ny rulle eller en extra spole?

Hej!

Kör du med skjutlina och lösa klumpar? Så räcker det ju med den rulle du har nu. ( Dvs. om den har god backing kapasitet? ) Klumparna är bara mellan 9.0 och 12 m i allmänhet.

Men det här kan kanske vara ett alternativ?

Och så denna klump i sjunk 4/5 till höga flöden / strid ström och en flyt eller en intermediate till sensommar fisket vid lägre och lugnare vatten:

Kan senare också kompletteras med en sjunk 2 / 3.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-30, 17:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Idag kör jag en coastal lina. Då blir det ju svårt att bara byta.

Hur fungerar skjutlinor med lösa klumpar?
      Senast ändrad av CalleG; 2014-03-30, 19:47.

Kommentera

O.k. Ja, då har du ju iof. en juste lina Men kanske inte är tillräckligt snabb sjunkande när det är bra fart på vattnet?

Man kopplar ihop den oftast flytande skjutlinan med en lämplig klump via ett ögle system. Fördelen är ju inte bara att du slipper ha 2 - 3 extra spolar till rullen som om du skulle ha haft hela fluglinor i stället. En flytande skjut lina ihop med en sjunkande klump är ju mycket lättare att få upp ur vattnet när du ska påbörja ett nytt kast. Liksom att det är lättare att menda linan vid ström vatten fiske.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-30, 23:02.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
        8 svar
        540 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
        3 svar
        573 visningar
        0 gillar