Ny lina till spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina till spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny lina till spö.

Tjena på er sitter med lite funderingar om lina. Nu till något som säkert kommer få många att tycka att jag är lite galen. Jag har ett biltema flugspö och vill nu dra på ny lina på det då den gamla blev trassel och hamnade i kaminen funderar lite på vad för lina jag skall ha till det och även längder på både backing de andra två delarna av linor. söker även effter kitt att binda egna flugor, har prövat lite när jag var yngre men aldrig haft egna grejer. så om någon vet om vart man kan köpa verktyg och liknande till bra priser så tager jag gärna emot tips.

Vad för klass på spöt? Vad fiskar du? Vart fiskar du?

Kommentera

Med tanke på att du kör med ett Biltemakitt så finns det ju ingen anledning, tycker jag, att köpa någon dyrare lina. Då räcker nog en billig för 200-300 kr. Eller en 2:a sortering fluglina från Dan-tackel.
      http://www.dan-tackel.com/c/478/2a-sortering-fluglinor

Sedan är ju frågan vad det är för klass på ditt spö? Det avgör valet av klass på fluglinan.

Backinglinan köper man på rulle som är mellan 50-100 m.

Tafsen kan du köpa färdigtaperad, typ 0,18, och köpa till en extra rulle som du har för att skarva på spetsen. Tafsens längd brukar var ungefär lika lång som spöt, 9 fot.

Kommentera

Annars är ju ett annat tips att köpa ett helt nytt flugfiskesett för mellan 1000-1500:-
        Kommer garanterat bli ett roligare flugfiske då.
        Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-03-18, 16:43.

Kommentera

börja flugfiska och binda flugor.

Då är mitt första tipps att bestämma sig för vad du ska fiska för fiskar och vart. Sen köpa ett bättre spö helst ett kit från nått av de kända märkerna. Typ guideline, vision, loop osv.

När det gäller flugbindning, kan de springa på rejält. Allt beror på hur mycke du vill lägga ut. Men köp inte det billigaste det får man bara huvudvärk av. Bestäm dig för 6-10 flugor som du ska binda och fiska med sen lär du dig att binda dom och köper bara material till dessa som en grund.

Några bra alround flugor som fungerar, streaking caddis, klinkhammer, europa 12, guldribbad haröra, zonker, mickey finn. Då har du lite olika tekniker i alla dessa flugor
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för alla svaren. Jag hittar ingen klassning på spöt men jag har hört rykten om att linklass 5 skall sitta bra på detta spö. är helt ny på flugfiske och håller nog kvar vi detta spöt tills jag vet om det är något för mig. har tittat på flugbindning kitt på olssons i tibro det var ju ett startkitt för 300kr ca. kan det vara något att börja med?

Kommentera

Så det står ingenting liknande detta = #5 eller # 5/6? Om inte? Och du nu tror att en #5 lina ska passa spöt? Men för säkerhets skull, köp ett par Dan Tackel linor 2:a sortering. En WF #5 och en WF #6. De kostar endast 115:- stycket, men är faktiskt betydligt bättre än vad prislappen säger. För det vore ju surt om nu spöt inte är en 5:a? Och du har lagt 4 - 500:- på en felaktig lina.

Menar du Darts start bindare set?

Jo, det duger väl att börja litet nätt med om man bara vill pröva på och är osäker på om man tänker fortsätta att binda? Men risken är ju rätt stor att du väldigt snart är uppe i över 1000:- i kompletterande material och krok. Sådana här små kit, innehåller ju inte speciellt mycket material. Och risken är även stor att du dessutom snart vill ha ett bättre städ. Detta, eftersom städet i ett så pass billigt set inte är mycket att jubla över rent kvalitets mässigt.

Kanske du i stället ska köpa ett bra budget städ typ Regent, en verktygs sats , litet streamer krok #8, svart bind tråd 0/8 grovlek. Lack och tinsel, chenille och marabou i litet olika färger och börja där i stället? Streamer krokar, är ju rätt stora och trevliga att börja att binda på. Och den typen av fluga har du glädje av. Inte minst under vår och höst fisket efter Regnbåge och Öring.

Marabou och chenille, kan du köpa i följande färger: Grön, gul, röd, orange, vit och svart.

TinseL, medium grov. Oval och flat, guld och silver.

Köp aldrig mindre än 50 krok i taget. Mindre än så är inte lönsamt när man väl har kommit igång och blivit " bind galen "

Detta är en bra butik: http://webshop.flugbindning.com/

De tupp nackar som följer med flugbindare satser, duger hur som helt inte till torrflugor. Och material till nymfer, är ju inga märkvärdigare eller dyrare saker när du ska komplettera efteråt.

Man kommer rätt långt på 3 st Indiska höns nackar i färgerna brun, grizzly och svart. En påse Påfågel stjärt strån vilka kallas för herl. Tunt garn i färgerna : Grönt ( både ljust och mörk grönt ), brunt, grått och svart. En Har mask, och ett par fasan tupp, stjärt fjädrar. Och slutligen en spole medium tjock koppar tråd till förtygning av nymfen.

Krok till nymfer och puppor är dessa i storlekarna 12, 14 och 16:

Dessa krokar fungerar bra till torrflugor också.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-23, 11:24.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
              8 svar
              563 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
              3 svar
              591 visningar
              0 gillar