Jag funderar på att köpa mig en flytring och har letat i en del kataloger. Jag har någras frågor som säkerrt någon här på forumet kan besvara. Vad är U resp. V bra resp. inte bra för? Har någon tips på ett vettigt märke samt uppgifter om vikt för flytring + pump samt hur skrymmande dessa är? (Jag har bl.a. tänkt att ha på (eller i) ryggsäcken i samband med fjällfiske.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa flytring - undrande U, V, mått och vikt?
Collapse
X
-
har provat båda modellerna och märker ingen större skillnad på dom, jag köpte en flytring på lb flugfiske som heter trout traps som är UV skyddad, helt klart bästa ringen som finns, har haft den i snart 10 år nu och den är som ny fortfarande, men synd bara att dagens ringar har en livsfarligt stag rakt över bena som kan vara rena fällan om nu ringen skulle paja när du är ute i vattnet,den jag har spänner man duken som man har över knäna med karborre fästen, bara att slita bort om det skulle hända en olycka. ringen väger ca 3,5 kg och får lätt plats i en rygga, och har du en andningsvadare så får du plats med allt i ryggan,, det ännda du behöver bära då med händerna skulle väl vara spöt då :-)
-
Jag funderar på att köpa en fishcat... får den också plats i ryggan?Ursprungligen postat av Flymasterhar provat båda modellerna och märker ingen större skillnad på dom, jag köpte en flytring på lb flugfiske som heter trout traps som är UV skyddad, helt klart bästa ringen som finns, har haft den i snart 10 år nu och den är som ny fortfarande, men synd bara att dagens ringar har en livsfarligt stag rakt över bena som kan vara rena fällan om nu ringen skulle paja när du är ute i vattnet,den jag har spänner man duken som man har över knäna med karborre fästen, bara att slita bort om det skulle hända en olycka. ringen väger ca 3,5 kg och får lätt plats i en rygga, och har du en andningsvadare så får du plats med allt i ryggan,, det ännda du behöver bära då med händerna skulle väl vara spöt då :-)
http://www.lbflugfiske.se/
Kommentera
-
är i samma tankar som du. Vad jag förstått så ska V bryta vågor lättare samt att det ska gå lättare att paddla med en sådan då den skär vattnet bättre.
Jag har inte provat men det är så jag har fått det förklarat.
själv kommer jag troligen köpa från cabelas. där kostar en u-ring + fenor + pump $90.
Kommentera
-
bj
Jag har bestämt mig för att avvakta ett tag med att skaffa en.....
Synd att denna nog är för tung att bära med sig upp på fjället annars verkar den rätt skön! (Man kan dock undra vilket land den kan komma ifrån???!!!)
Kommentera
-
En kompis har en sån,men i den flytringen ingår det några stora flytblock som kan vara skymmande att släpa å , sen tycker jag för egen del att man sitter lite för högt upp,lite svårare att parera vågor om man nu skulle behöva vara snabb att vända på sig.Ursprungligen postat av natitoJag funderar på att köpa en fishcat... får den också plats i ryggan?
Kommentera
-
Jag har inte märkt nån skillnad mellan V & U ringar, man simmar ju inte direkt i 5 knop med en flytring, även om det nu går vågor så flyter man upp på vågorna oavsett om man har en V eller U ring.Ursprungligen postat av yoxlerär i samma tankar som du. Vad jag förstått så ska V bryta vågor lättare samt att det ska gå lättare att paddla med en sådan då den skär vattnet bättre.
Jag har inte provat men det är så jag har fått det förklarat.
själv kommer jag troligen köpa från cabelas. där kostar en u-ring + fenor + pump $90.
Vore jag dej skulle jag köpa en inflator istället för en pump, går mycket snabbare och du slipper släpa på en pump om du nu skulle behöva gå en bit,inflatorn vecklar du bara ihop och tar med dej i ringen.
Kommentera
jävla posten...........
Kommentera