guideline dewitt flugaskar,kvalite ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

guideline dewitt flugaskar,kvalite ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• guideline dewitt flugaskar,kvalite ?

Någon här som har testat dessa ? Tycker själv att dessa känns lite väl klena och funderar på om gångjärnen håller och slits låsningen ut snabbt på dessa.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Dewitt, är iof ett ganska välkänt ask märke. Men till det priset? Så frågar jag mig om inte de gamla hederliga Myran askarna gör samma jobb och håller lika bra eller bättre?

Myran askar, var det självklara valet när man var tonårig och en fattig flugfiskare. Hade så vitt jag kan minnas väldigt få problem med dem trots långvarig användning.

Dessutom, det är ju betydligt surare om en 150:- ask pajar än en för 40:-
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-02-12, 13:06.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jo myran askar har man haft när man börjademed flugfisket för herrans år sedan. Dessa lever än trots flitigt användande. Ska kika på myrans askar vad det finns för storlekar. Men främst var man ute efter vikten på dessa dewitt askarna. De väger absolut ingenting jämfört med de askarna man har i dagsläget, samt att jag tröttnat på slitfoam crappet som har "minne" efter kroken som suttit där :-/
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Kan bara hålla med dig om att man är jäkligt trött på foam strip modellen av askar. Blir aluminium med clips askar för mig i framtiden till nymfer och andra våta flugor. Må vara att de väger litet då.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-02-12, 21:18.

Kommentera

Har nu sökt runt på nätet efter flera olika modeller med flugaskar, men inget som direkt uppfyller mina kvar på mängden flugor som skall få plats i den.

Har kikat på dewitt askarna, myrans, alu-askar med fack och diverse beteslådor med fack. Men tyvärr så är nog de gamla askarna med foam överlägsna när det gäller att svälja antalet flugor på den begränsade ytan. Torrflugor gör sig bäst i fack men nymfer, puppor, larv och våtflugor gör sig bäst i foam askarna. Stoppa ner dessa i ett fack och försöka ta ut en fick man med hela högen, det vill man undvika om man står med vatten upp till midjan.

Blir och kika om man hittar nått bra alternativ på mässan den 21-23 mars

Kommentera

Jag tänker modda mina foam askar och sätta dit starka magnet band i stället. På så sätt så slipper man hitta flugor som har lossnat varje gång man gläntar på locket. Men håller med om att det är svårt att hitta askar som samtidigt håller flugorna på plats och också har gott om utrymme.
            Synd att det inte går att hitta de askar med ett antal spiral fjädrar i som fanns tidigare iaf.
            Fanns även en variant med ett antal små plast klämmor som var het o.k. också. Har inte sett dessa på ett antal år nu.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-02-25, 11:50.

Kommentera

Hade en sådan ask med plastklämmor, om jag inte minns helt fel så var det snowbee som gjorde dessa. Vad jag kan minnas så var dessa bra för enbart en storlek av krok, de mindre lossnade och de större va tröga att få dit

Kommentera

O.k. bra att veta. Jag har inte haft tillfälle att testa en sådan. Men det såg ju lovande ut iaf.

Kommentera

ska kolla i min "bra att ha kartong" med mina gamla fiske prylar om asken är kvar och lägga upp bild på den

Kommentera

Tackar. Vore kul att se den igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    592 visningar
                    0 gillar