Oerfaren nybörjare / Flugutrustning från Kina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oerfaren nybörjare / Flugutrustning från Kina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oerfaren nybörjare / Flugutrustning från Kina?

Hej!

Har aldrig hållit i ett flugspö men har blivit sugen på att testa lyckan med flugspö efter harr och öring längre norrut. Letar efter grejer som kostar lite men ändå fungerar bra då jag ska köpa två set (till mig och min sambo) som kommer användas någon enstaka gång per år. Hur ska man tänka med klassning/storlek på rulle etc? Vill ha lätta grejer som är roliga att fånga även liten fisk på.

Har kikat lite på AliExpress där det finns mängder av skräp men säkert också en och annan godbit. Någon som har tips på rulle/spö från den sidan? Tänkte försöka klara mig kring 100 USD per set om det går.

Rullar: http://www.aliexpress.com/w/wholesal...&isAtmOnline=n

Spön: http://www.aliexpress.com/w/wholesal...&isAtmOnline=n

Andra tips på nybörjargrejer tas också tacksamt emot!

Klass skulle jag säga 5 eller 6, 6an om du vill vara lite mer vindtålig (sägs kunna blåsa en del om man är ute på fjäll mm).
    5a klarar du det mesta på i väg av flugor och fisk i den storleken, det blir inte mycket mer allround än så.

Jag skulle nog välja bort AliBaba, föredrar att ha nån handlare jag kan ha direktkontakt med för eventuell service och reklamation etc.
    Fishline, ProFly, Dan-Tackel mm är vad jag skulle vända mig till.
    Finns set från ca 1500 och uppåt.

Alternativet är förstås att köpa begagnat, då kommer du undan bra mycket billigare.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Hej!

Kina grejor, ska man vara litet försiktig med. Är litet av ett lotteri att köpa.

Tycker att detta set är riktigt prisvärt och i klass 5 då:

Folk som brukar läsa vad jag skriver, tycker säkert att jag är tjatig. Men för pengen, så finns det knappast bättre grejor.

flugor.se, har färdiga flug sortiment i ask, kallade fyllda askar. "Favoriten", är ett bra val för det fiske du och din sambo ska bedriva. Ger er en bra start på flug samlandet.

Flugor.se har även taperade = avsmalnande, 9 fot nylon tafsar från Sameo som är bra. De ska ha spetsar med 0.18 och 0.16 grovlek. Den senare är för de mindre flugorna och skygg fisk. Köp även på er en nylon spolar i de grovlekarna så att ni kan reparera spetsarna vid behov med hjälp av kirurg knuten. Inget kul att stå utan tafs långt från närmsta sport fiske butik.

Kan vara en god ide att litet senare köpa en WF, normal sjunk lina ( sjunk klass 3 ) # 6, ca. 50 m backing lina 20 pund och en reserv spole till Vipu kitets Koma rulle. Ibland behöver man komma ned till fisken med flugan.

Sedan är det ju en del kring utrustning också. Men det kan vi ta när ni har lärt er att kasta och ska till att börja fiska på allvar. Mitt tips är att du / ni tar kontakt med er lokala fiske klubb och hör er för om kast instruktör.

Edit. Eftersom ni bor i Stockholm, så finns där ju Put and Take vatten i närheten där ni kan flug fiska Regnbåge också. Då kan ni komplettera med den fyllda asken Regnbågen från flugor.se
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-31, 19:40.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

P.s. När ni väl har kommit igång och fått era första fiskar. Då kommer ni nog att flugfiska mer än några få gånger per säsong tro mig.

Välkomna i flugfiske träsket bland oss andra flug missbrukare!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-31, 10:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          P.s. När ni väl har kommit igång och fått era första fiskar. Då kommer ni nog att flugfiska mer än några få gånger per säsong tro mig.

Välkomna i flugfiske träsket bland oss andra flug missbrukare!
          Tack för bra matnyttig info! Visst finns det risk för det. Var tjejen som spontant sa att hon ville prova flugfiske så detta måste ju uppmuntras tänkte jag, då jag sällan lyckas få med henne på mina spinnfisketurer.

Kommentera

Varsågod. Tror säkert att hon kan bli biten av detta. Och det finns ju en hel del flugfiskande tjejer i landet. T.om en klubb som heter Lady of the lake om jag inte minns fel? Med ett större antal medlemmar. Dessutom behöver sport fisket mer tjejer. Flug kastandet är ju dessutom en till största del teknisk gren av detta slags fiske och har litet med rå muskel styrka att göra.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-31, 10:38.

Kommentera

Dessutom, så har man ju flug bindandet, som är en trevlig bisyssla till själva fisket. Inte minst så här års. Kolla b.la. in Troll's kreationer här under flug bindare avdelningen. Han kan han!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-31, 10:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Dessutom, så har man ju flug bindandet, som är en trevlig bisyssla till själva fisket. Inte minst så här års. Kolla b.la. in Troll's kreationer här under flug bindare avdelningen. Han kan han!
                Mmm, för ni andra är ju helt handikappade bakom trådhållaren va?
                Det finns många riktigt bra bindare här på forumet.
                Och som jock säger: det är fasligt beroendeframkallande.
                Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Finns nog inte så mycke mer att tilläga till det som sagts ovan, förutom att när man åker på en fjälltripp skaman alltid ha med sig ett reservspö om den man fiskar med skulle gåsönder. I detta falla kanske ett UL-sett

Har själv inte testat vipu spöt men allt man läst om det så verkar det som om det är mycket för pengarna. Kastar lika bra spön i dyrare segmentet.

Glömt inte att öva innan ni åker, kan man inte kasta ut flugan kan detta förstöra hela fiske upplevelsen
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
                    Mmm, för ni andra är ju helt handikappade bakom trådhållaren va?
                    Det finns många riktigt bra bindare här på forumet.
                    Och som jock säger: det är fasligt beroendeframkallande.

He, he, he! Njae kanske inte just därför. Och visst finns det en lång lista på duktiga flugbindare här. Men eftersom du är en av dem och fanns i närheten i denna tråd när jag skrev, så tog jag dig som ett bra exempel.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    0 svar
                    83 visningar
                    0 gillar