Nybörjare inom flugfiske.. Tips på spö/rulle osv. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare inom flugfiske.. Tips på spö/rulle osv.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare inom flugfiske.. Tips på spö/rulle osv.

Som sagt... Är helt grön på flugfiske, äger inget som är inom flugfiske än så länge. Men verkar så jävla roligt när man ser folk kastar å viftar, folk säger dessutom att de är bäst känsla i att få fisk på flugspö. De ska vi fan ta reda på.

Hade tänkt o gå nere i ån o vada, även ute i havet å leta efter havsöring. Kan även hända att nån lax hoppar på om man har "otur"

Har ingen aning, märkt att de finns flytlinor o sjunklinor o massa olika grejer... Vad ska man ha? Kan tänka mig att de måste vara roligt som fan att se huggen när flugan flyter på vattnet. När vi ändå är inne på de... Hur funkar "torrfluga" ?

Kan de finnas något spö o rulle, kanske även en lina för runt 2 tusen? Ska man då leta efter ett kit/set elr ska man köpa saker för sig själva? Även sett att de finns spön som fortsätter bakom rullen... Vad hjälper de? Är de när man fightas med fiskar o ha under armen elr vad fasiken?

Finns många fler saker jag undrar över, men de frågorna har jag i huvudet just nu...
    Senast ändrad av Snöhäst; 2014-01-20, 12:20.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Sitter och kollar på massa prylar nu, har ingen aning om vilket märke som är bättre än de andra då de är helt andra märken än vad spöna brukar ha... Fjällsländan pro... Scierra wasp.. Vad ska man välja och vad är skillnaderna? Även Strömsländan, konstiga namn...
    Vissa har nummer som 5-6 och andra 8-9 vad står de för?

Kommentera

För tvåtusen får du ett bra kit, utan tvekan.
      http://www.fishline.se/flugset/enhan...p/cPath/24_152 här är några exempel, t ex Vision Vipu eller Guideline EXP4.

För 2000 får du också ett begagnat kit motsvarande ca 3000 i nypris (mycket grov beräkning, men runt 60% av nypriset är en rimlig (och vanlig) uppskattning av begagnatpris).

Siffrorna på kiten är klassning.
      Klass 1-2 är "myggfiske", fiske i små bäckar och strömmar vindstilla dagar, för små flugor, och små fiskar.
      3-4 är för lättare fiske med nymf och torrfluga.
      5-6 är allroundfiske efter öring, regnbåge, harr mm, tål lite vind och lite tyngre flugor.
      6-7 är lagom för kustöring västkust
      7-8 för kustöring östkust
      8-10 är lagom för gädda och lättare laxfiske (enhandsklassning)
      7-12 (tvåhands) för laxfiske av alla de sorter.

Enhandsspön klass 6 och uppåt är ofta försedda med en fighting-butt, en knopp bakom rullen för att man ska kunna ta bättre stöd om man drabbas av stor och hårt fightande fisk.

Det som skiljer klasserna åt är linans vikt (linan är det som bär flugan, och linans vikt det som laddar spöt och ger kraft i kastet).
      Det som skiljer fisketyperna åt är linans utformning.
      Öring/harr mm har oftare längre taperingar för presentationsfiske
      Kustlinor är taperade för att få bra skjut och vindbrytande egenskaper
      Gäddlinor är ganska trubbiga för att kunna kasta och vända över med enorma flugor.
      Laxlinor finns det för många sorter av för att ge en enkel beskrivning, men det finns "en lina för varje situation", så att säga.

Du kan fiska alla lägre klasser (enligt ovanstående lista) med ett spö, men mycket av känslan försvinner.
      En båge på 7 hekto är skitkul på ett #3 eller 4. På en #8 känns det som att man fått lite ogräs på kroken...
      Flugfiske är i mångt och mycket ett enormt prylbögeri, inte nödvändigtvis för att man vill flasha sin nya fräsiga utrustning, utan också för att man behöver anpassa utrustningen efter vad man vill fiska, och hur.
      Större flugor eller sämre fiskeväder kräver tyngre lina, tyngre lina kräver anpassat spö, och så vidare...

Sen finns det ju spönas aktion att ta i beaktande.
      Långsamma spön är mjukare och mer förlåtande för bristande teknik, men kan också upplevas som sladdriga, och är svåra att göra tightare linbågar med.
      Tighta linbågar skär vinden bättre = längre eller vindtåligare kast.
      Långsamma spön är däremot fenomenala på att dämpa fiskens hastiga rörelser = möjlighet till tunnare tafs.

VÄlkommen till djungeln!
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Vision Vipu:

Guideline EXP4:

Det är dom bästa set du kan få för pengarna, bättre kan du få kanske om du hittar något begagnat.

Är nybörjare själv, men jag vet att det första numret är längden på spöt (doh! lol) och nummer som kommer efter "#" är klass på spöt & linan, det beror på vilka fiskar du kommer att gå efter och hur feta flugor dom kommer att svinga, så man kan säga desto högre klass desto bättre är spöt/linan anpassad för större fiskar/flugor... och desto mindre klass spö/lina desto mindre fiskar/flugor är det bekvämt att fånga/kasta... du kan ju fånga och säkert kasta allt om du tar högsta klass, men det blir inte så bekvämt att kasta små flugor med den och fånga små fiskar ger inte optimal kick med über klass spö...

Så som jag har förstått så går det runtomkring såhär:

Abborre, Harr, Bäcköring - Klass 3-4
        Storöring, Regnbåge - Klass 4-6
        Havsöring - Klass 7+ (klass 6 går nog bra också)
        Gädda - Klass 8+
        Lax och starkare/större - Klass 9++

Jag har själv Vision Vipu #6, tror den klassen är bäst allround, det största jag fångat på den var för två dagar sen en Gädda som bifångst, den var 6-7 kg, funkar ju... men det är otroligt skrämmande, höll också för tummarna att den inte klipper av linan då jag inte har gäddtafs heller.

EDIT: Troll förklarade det lite bättre där uppe.
        Senast ändrad av jiggmaster; 2014-01-19, 11:29.

Kommentera

Haha, jo de är en djungel utan tvekan! Redigt jäva bra information ni skrivit ihop!

Men fler frågor kommer... Vad ska man satsa på för någon fluga vid örings fiske i havet/vid ån? Eller är de vilket som, kollat på videos. De finns ju lite flugor som går i vattnet också? Som små tobys... Eller ska man helt enkelt leta reda på vad för flugor/fisk de finns i området som fisken äter?

Och som sagt... Hur funkar dem olika flugorna? Eller går de att bara gå ut o tänka: Nu ska jag få fisk på en flytfluga? (Kommer ta ett tag o lära sig alla ord o dem olika flugorna, antar att de inte ens heter "flytfluga" men så dålig är min fantasi )

Verkar kalas kul detta fisket, speciellt å binda flugor. Man kan ju icke börja binda flugor utan att testa dem, så lika bra att börja flugfiska också!

Kommentera

Bra beskrivning av troll.

Jag tycker att klass 5 är ett bra allroundspö att börja med om man är ute efter harr, öring, regnbåge och liknande.
            Ett klass 6 klarar väl bättre av lite större streamers.

När det kommer till valet av flugor så anser jag att det inte bara är att sätta på vad som helst. Visst en del rena fantasiflugor brukar kunna ha en förmåga att funka i vissa lägen. Men helst ska man ha imitationer av de insekter som finns i det vatten man fiskar i.
            Det bästa är att kort och gott studera insektslivet vid och i vattnet. Ser man sländor som flyger omkring, se hur de ser ut i färg och storlek. Ca 80% av fiskens föda tas under vattenytan. Ett insektsnät kan då vara bra att stoppa ned i vattnet för att se vad för nymfer som flyter förbi. Där gör man det samma, tittar på hur de ser ut i färg och storlek.

Fisken kan ibland vara extremt selektiv i sitt val av föda.

På flugor.se har de färdiga och fyllda askar med olika flugor som generellt är bra. En bra start när man är lite osäker och nybörjare.
            Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-01-19, 13:19.

Kommentera

Det finns en tråd http://www.fiskesnack.com/forum/show...-3-flugor-2014
              Där får du en viss fingervisning över flugor som vi här på fiskesnack inte kan vara utan i våra askar.

Se till att i din flugask ha imitationer av både dagsländor, nattsländor, bäcksländor och knott/mygg/fjädermygg.
              Men det finns ingen anledning att ha ett överdrivet lager av olika flugor. Det blir annars lätt hänt att man samlar på sig alla möjliga sorter. Men i slutändan så är det bara et fåtal man sedan verkligen använder. Något man lär sig med tiden.

En sak är i alla fall säker. Man blir aldrig färdiglärd som flugfiskare. Man lär sig hela tiden nya saker. Ingen dag är den andra lik.
              Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-01-19, 13:54.

Kommentera

Ja h*lvete vad spännande de låter, tänkte inte dra iväg en beställning förens till sommaren... Men de kliar något så in i, i fingrarna!

Ang längden på flugspöna... Vad är bra att ha som nybörjare, har ett favorit spö som är 10feet/3meter. Aldrig fastnat i något bakom mig vid utkast, aldrig haft något problem med att de aldrig går att svinga ut dragen heller pågrund av trä osv. (Kompisen lyckas fastna i dem flesta träden med sitt 7 feet spö, han lyckades även kasta iväg min keps engång, kunde gått mycke illa, men ändå kul i efterhand nu när man vet hur de slutade. hehe)
                Så ett spö som är runt 3 meter skulle inte varit fel, kanske? Har sett folk som stått och vevat med spö som ser ut att vara 5 meter långa för fasiken. Är de någon fördel mer än att man kanske kastar längre, precis som med andra fiskesätt?

Om vi säger så här, vilket top 3 "bästa" rullarna/spöna?

Har liksom inte hört något om att några spö/rullar är bättre än andra inom flugfisket.
                De är ju ändå lite samma märke när de kommer till andra fiskegrejer, liksom Shimano o ambassadör osv... Eller är de mer att man köper de som ser bra ut sen får man se om de blir ens favorit märke? Tex jag har en Penn haspelrulle som jag haft nu i 2 år, dragit upp en massa plattfisk, öring o makrill osv.(Alltså varit i saltvatten MYCKET) Aldrig tvättat den, den håller fortfarande. Lika len att veva som när jag köpte den.

Kommentera

Men eftersom du är fullständigt nybörjare utan spö.
                  Införskaffa dig ett spö först och främst. Två har nämnts här, Vision Vipu och Guideline EXP4. Både Vision och Guideline är pålitliga märken. Så du blir nog inte missnöjd vilket du än väljer.

Börja med flytlina till spöt/rullen. Flytlina är allround som du kommer extremt långt med under ditt flugfiske. De ska sägas att jag genom hela mitt flugfiskeliv enbart har använt flytlina och aldrig ägt sjunkande. Men en sjunklina kan vara bra att ha beroende på vad/var/hur du tänker fiska. Men som sagt, se till att börja med flyt.

När det gäller tafsen som är länken mellan fluglinan och flugan så börja med färdigtaperade. Att börja göra sina egna tafsar är nog lite överkurs som nybörjare. En färdigtaperad med dimension 0,18 är bra att börja med. Införskaffa ett par extraspolar i typ 0,18 och 0,15 som du skarvar på den färdigtaperade.
                  En tafs bör vara minst lika lång som spöt. Vanligtvis ca 9 fot. Själv brukar jag köra med 10-12 fot egengjord tafs.
                  De knutar du bör lära dig och som man vanligtvis använder inom flugfisket är:
                  Uniknuten (när man knyter fluglinan med backinglinan)
                  Kirurgknuten (när du skarvar samman den färdigtaperade tafsen med extratafsen) En del använder sig även av blodknuten.
                  Betesknuten (när du knyter på flugan)

Men i början när du väl har införskaffat dig spöt så är första steget att börja öva på att kasta.
                  Att behärska kasttekniken finns bara en väg. Tålamod och att öva, öva, öva, öva, öva...
                  Sätt på en liten garntuss i tafsspetsen som ska motsvara flugan när du övar.
                  Det finns oändligt med youtube-klipp där man visar på hur man lär sig kasta.
                  Nu är rättans tid att införskaffa spöt och börja öva så du är fitt får fight till vårens härliga flugfiske.

Kommentera

Att ha ett längre spö betyder inte per automatik att man kastar längre.
                    Den vanligaste längden på spön i klass 5-6 är 9 fot.
                    Men vilken längd på spöt är nog en smaksak tycker jag. Vissa föredrar 10 fot, andra föredrar 7-8 fot.

Att kasta långt anser inte jag är det viktigaste inom flugfiske. Många gånger går fisken nära land och då är det viktigare att kunna behärska precisionskast.

Att kunna lägga flugan rätt och med precision är med andra ord viktigare än att kasta långt.
                    Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-01-19, 15:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    575 visningar
                    0 gillar