Funkar guideline EXP4 till havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funkar guideline EXP4 till havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funkar guideline EXP4 till havsöring?

Som rubriken lyder, funkar guideline EXP4 till västkustfiske?
    För er som läst tråden "Fiskeflugor.se" så vet ni att jag köpte ett havsöringsspö därifrån förra säsongen som redan är helt paj. Tänkte jag skulle köpa ett riktigt märke denna gång så grejerna håller.

Jag vill ha ett så mjukt spö som möjligt men ändå styvt nog att få ut stora streamers och räkimitationer.

Kör med ett guideline kispiox #5 till mitt vanliga öring och harrfiske. Skulle faktiskt kunna tänka mig ett likadant fast #7 till hö-fiske. Någon som har testat EXP4 och Kispiox och kan förklara skillnaden?

Fiskar med vadarbyxor eller med flytring så kommer nog att köpa ett 9,6fots.

Det gör det nog. Men det är bättre med ett något snabbare spö som är litet mer åt topp aktion hållet, för att lättare kunna krympa lin bågen i motvinden. Scierra Stonefly, är i så fall en något bättre kandidat. Även om det inte är så värst ruskigt snabbt och toppigt.

Skillnaden mellan EXP 4 och Kispiox är marginell. Vid ett blind test, så skulle jag tro att den som kastar skulle ha litet svårt att kunna skilja ut vilket av dessa han håller i handen?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-14, 09:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaret Jack. Beställde ett EXP 4 klass 7. Kommer säkert försöka dra nån gädda på spöt med, tror det kommer funka.

Kommentera

Varsågod. Jo, själva spöt i sig är ju riktigt prisvärt. Har inte hört någon ägare till ett EXP 4 som har haft något negativt att säga om det. Och om du slänger på en intermediate ? Så har ju den en positiv inverkan på luft motståndet vid litet hårdare vind. Skjutlinan, är ju tunnare än på en flyt lina i samma klass.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        534 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        173 visningar