Flugask med foam där flugorna verkligen sitter kvar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugask med foam där flugorna verkligen sitter kvar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugask med foam där flugorna verkligen sitter kvar.

Jag är på jakt efter 2 st sådana askar. En medium och en större och djup för många streamers. Är rätt missnöjd med de jag har, eftersom det händer titt som tätt att någon eller några flugor har släppt och sedan ligger lös i asken när man öppnar den.

Förslag välkomnas. Länka gärna.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Finns det några bra askar ? Har sökt och letat och testat ett gäng askar med foam, slitsfoam osv. Börjar fundera på om askar med simpla fack är det bästa i slutändan iaf.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Man kan alltid limma ny foam på de gamle. En foam som har blivit i hålig flera ggr tappar sin egenskap eller det försämras iaf.

Kommentera

Jo, det är ju sant Micke. Men i mitt fall var det precis vad mojoman antyder. Foamen, var kiss - kass - värdelös redan ett kort tag efter inköp. Börjar rent av fundera på att skippa allt vad foam inredda askar heter och skaffa ett par gamla hederliga aluminium askar med clips i stället.

Eller riva ut foamen och super limma dit spiral fjädrar i stället. Det kanske inte är optimalt? Men säkert bättre än skräp foamen jag har iaf.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-05, 20:18.

Kommentera

Jag har en gammal wheatley från 80 talet med foam. Tycker inte den har blivit märkvärt sämre med åren.
          Till mina streamers och enklare nymfer kör jag med en gammal pirrene "hur det nu stavas" clips ask
          funkar helt 100. Mina två askar som alltid följer med i västen.

Kommentera

Enda negativa med wheatley asken är att den är lite grund.
            Fack på ena sidan. Hjorthårs flugorna tar lite stryk.

Kommentera

Wheatley, är ju alltid Wheatley. Har en liknande ask från Wiggler http://www.popularfishingflies.com/s...flugask-2.html som den du har med foam och 16 fack med lock. Rent mekaniskt sett är den bra. Och foamen är väl rätt o.k. att hålla fast flugorna men inte mer. Den släpper en och annan nymf emellanåt.

Nä som sagt, det får bli ett par askar med clips i framtiden. Kanske dessa?

Sedan, så får man väl ha en plast ask med endast fack typ den gamla hederliga Myran asken till Hjorthårs flugorna.

Hade ett antal Myran under rätt många år i början av karriären. Och de var pålitliga.
              Som rätt fattig tonåring, så kunde man ju glömma Wheatley på den tiden.

Och så skulle man ju ha också råd med bensin till moppen, snus, fiske kort b.la. och ut och ha kul under helgerna ibland på discoteken också.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-06, 11:25.

Kommentera

Jag brukar aldrig överfylla den asken bara måste flugorna
                Kanske därför dom lyckas sitta kvar.
                Clipsens nackdel är att flugorna nästan sitter för bra.
                Kan bli kämpigt med nedkylda fingrar.
                Hur är dom här mopederna askarna med slisat foam
                Köpte en stor i A4 format för att förvara extra flugor i ryggsäcken.
                Men har inte använt den i fält ännu. C&f heter dom så?
                Börjar låta som en gammal gubbe som inte följer med i utvecklingen.
                Tonåren hade jag fördelen att plantera skog.
                Bodde under veckorna i en liten stuga vid Råneåälvens strand.
                Blötte mina flugor på kvällarna där.
                Fiske lyckan var inte alltför stor.
                Alla böcker och bindbrskrivningar handlade mest om dagsländor och andra insekter
                som inte finns i så stor utsträckning där uppe.

Kommentera

Borde vara en bra ask i sig. C&F är ju dyra kvalitets askar. Litet av plast askarnas Wheatley kan man säga.
                  Låter som du hade en bra miljö att växa upp i. Annat det än för en asfalt knutte som jag som tillbringade från 7 års åldern t.om. 34 års åldern i Solna. Iof. var Solna var en bra förort på den tiden i alla fall. Men jag stor trivs här ute på den skånska landsbygden.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-06, 16:18.

Kommentera

Började fiske karriären vid torneälv i sju års åldern,där min mormor bodde.
                    Men då fiskade man med pummla och fluga. Minns att silver doktor och black zulu var favoriterna. Givetvis förvarade i en myran ask.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    178 visningar