Er favorit tafs - tafs längd för streamer fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Er favorit tafs - tafs längd för streamer fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Er favorit tafs - tafs längd för streamer fisket?

Är nyfiken på hur ni väljer och resonerar kring detta?

Heldragen Fluor carbon eller nylon 9 fot kortare eller längre?

Flät tafs?

Poly dito?

Jag har de senaste säsongerna kortat ner min nylon tafs till runt 1.5 meter när jag fiskar med streamers. Tycker att den är lättare att hantera en tyngre streamer med en sådan och mindre riskfyllt dessutom som jag ser det. Ser heller inte att jag får mindre med fisk för det.

Har börjat att snegla litet på flät tafs som ett alternativ. Inbillar mig att det blir en aning lättare att hantera en något tyngre sådan tafs och större, tyngre flugor på ett så pass relativt vekt spö som en 5:a?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-31, 11:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Tycker heldragen FC funkar fint till streamers. Brukar oftast köra med en Interm, lina och ca 2,5 meter tafs. Fisken är ju helt klart mindre skygg, när man fiskar under ytan med sjunklinor. Har tagit fisk på halvmeterstafsar när man fiskat med snabbsjunkande linor.
    En 5:a idag säger inte så mycket om spöt dessvärre. Har själv tre femmor ( Z-axis, A.N.T och GL reaction ), som utan att bågna ihjäl sig, kastar en forty plus sexa S7 ( ca 16 gram ). Är alltså inga som helst problem med linor som klarar större streamers

Kommentera

Jag kör med Acron tafsar 9 fot, sen gissningsvis 1 meter tippet 5x eller 6x när jag fiskar torrt.
      Vid Czecknymfning i strömmande vatten kör jag 1 meter med 3-4x beroende på storlek på fisken som simmar där, Kanske slänger på extra 20 cm om jag lyxar till och kör med upphängare.
      Fiskar inte så ofta streamer, mest till gäddfisket. Där kör jag rätt kort tafs. Sameos gäddtafs gillar jag.

Kommentera

HÖ, röding, harr och öring, egen knytet FC tafs en spölängd med 3 olika grovlekar + slitdelen ca 1.0-1.5m.

Gädda 0.5m 0.50 och 1.0m 0.40 nylon med 40cm wire....dom där bestarna är inte speciellt rädda av sig

RB brukar jag köra heldragen ca 2-3m i 0.25/0.20 FC
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Intressant läsning. Tack killar!

Hoppas att fler hör av sig med tyck om detta.

Kommentera

Kör 2 meter heldragen FC aldrig känt att jag behöver göra på nå annat vis..

Kommentera

Hej,

Vid sidan av flugfisket efter gädda blir det för min del enbart fluga efter regnbåge här hemma i Huddingetrakten (Gömmaren). Spöen är antingen #5 eller #6. På flytlinan har jag alltid kört med färdig taperad tafs 0,17 i änden som jag förlänger med fc 0,15-0,20 beroende på situationen. Total längd spölängd + 0,5-1 meter tafsspets. På sjunklinan kör jag med kort nylontafs som är något grövre.

Dock så har jag under hösten tappat många fiskar (och flugor) på grund av linbritt i mothugg just vid fiske med steamers. Senast så började jag med en tafssets på 0,15 men blev av med flugor både med den och 0,17. Föst med 0,20-spets lyckades jag kroka och ta hem samtliga hugg. Nu är det säkerligen mycket en fråga om bristande teknik men din fråga har åtminstone fått mig att fundera på att testa med kortare tafs.

Kommentera

Kör normalt med flytande ~7" polly tafs och sen ~1m FC eller nylon tafs x4 (0.18) för torrflugefisket, behövs det mer finlir eller med små flugor skarvar jag på tunnare nylon/FC på x4 biten.

Upplever som om polly tafsarna lever mycket längre än heldragna nylon/FC tafsar och knutna tafsar är ju en mardröm, första tailinig loopen och det är ju bara att byta för man har dödens trassel.

Kommentera

1,5m 0,43 till 1m 0,28 till tippet i passande size. Första 2 bitarna nylon sen fc. Tipp kör jag 3x, 4x och 5x vision fc. Bra pris på den. Alltid dansk rapala på fc annars smäller den i knuten. Clinch är uteslutet på fc.

Kommentera

Tack allihop!

Märker att det finns en del olika approacher till detta med streamer tafs m.m.

ajoan? Tror kanske att varför du får tafs brott på tunnare tafs än 0.20. Kan kanske bero på att du tar i för mycket i mothugget? Och kanske att du har ett spö med en rätt bastant ryggrad dessutom?
                    Det brukar räcka med att lyfta spöt bestämt men lugnt när man känner att fisken har klivit på.
                    Alltså inga mothugg anpassade för Marlin och Vithaj.

Testa du med en 1.5 m tafs så får du se? När jag kör med en sådan ( nylon) så har jag 1 m 0.35 som butt och 50 cm 0.18 som spets.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-01, 23:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar