Gäddkita mitt vision atom #8 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddkita mitt vision atom #8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jämför du gäddlinor så är dom flesta varianter av wf linor med kort fronttapering och lite grövre spets. Sen skiljer länden på klumpen lite mellan linor.

Sen skiljer det lite på hur du vill fiska. Vill du veva ut flugan så vill du ha längre klump eller dt lina, vill du skjuta lina vill du ha en wf lina med kort klump.

Oavsett vilket, kortar du av fronttaperingen på en valfri lina så blir det en fungerande lina för lite större flugor. Gärna en klass eller två tyngre lina. Det finns mycket att lära genom att anpassa biliga andra sort linor.

För grunt fiske, som när du vadar vikar eller flak så räcker det långt med flytlina.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
      Du behöver en lina plus tafs med kort tapering, är det ingen gäddlina så blir det inte lättare med en lång tafs.

Jag skulle testa ca metern grov nylon eller fc, 0,5-0,7mm. Därefter 30-40cm pafex wire. Dom två räcker som tapering. En bft fastattach i pike storlek funkar som beteslås. Gäddor är inte skygga av sig så det behövs inget finlir, tvärtom kan dom vakna av lite lagom plaskande.

Börja inte med dom värsta flugorna, mtx från flugor.se är lättkastade.

En meter nylon plus 30-40cm wire räcker menar du?

Kommentera

Det räcker till att börja med, speciellt om man inte är van vid gäddflugor.

Kortare tafs vänder över flugor lättare men också hårdare, slår dom över för hårt är det bara att förlänga nylondelen så lugnar det ner sig.

Var och en behöver hitta sin längd som passar sitt sätt att kasta. Allt handlar om att få den energi som lagras i linan att räcka hela vägen ut till flugan. Hur mycket energi du får i linan beror på hur bra kastare du är. En duktig kastare klarar att få tilräckligt md energi i linan för att vända en längre tafs med en lättare lina. Därför passar inte samma setup alla.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Okej.. Köpte en taperad laxtafs ifrån flugor.se 0.69-0.38 15 fot som jag får klippa ner till lagom längd + pafex wire.. Borde bli bra?

Kommentera

Dom funkar bra, jag har kört lite med dom också. Då kortar jag ner i fronten till taperingen börjar, skarvar på pafex wire och justerar sen längden i bakänden. Lite lyxigare än nödvändigt bara

Vet du inte vilken längd du vill ha så börja någonstans runt tafs plus wire ungefär en spölängd och klipp dig ner i längd tills kasten vänder över. Det kommer bero på spö, lina, fluga och kastförmåga.

Med mitt Beulah surf och en rio outbound #12 så vänder jag 12 fots tafsar, med mitt big daddy #9 så får jag köra 6fots tafs, med en stor tubfluga är jag nere på 4fots tafs.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Du menar alltså att du klipper ner tafsen i den tjocka änden? Den änden du knyter mot fluglinan?

Har som sagt aldrig kört med så här kraftiga prylar innan..
              På mitt klass 6 spö som jag brukar fiska med kör jag alltid en spölängd, dvs runt 9fot lång tafs och det funkar fint även när jag kör med lite större streamers..

Kommentera

Jag kortar ner laxtafsar i båda ändarna. Det brukar vara en otaperad del i spetsen, den ersätter jag med wire. Sen anpassar jag längden i bakre änden mot fluglinan.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Nu har jag varit ute på mitt första gäddäventyr på fluga.. Och visst är det ett roligt fiske, får passa på nu innan det blir för jäkla kallt..

Tafsen gjorde jag lite över en meter plus ca 30cm wire och det kändes bra, även med lite tyngre flugor.

Tror dock att jag vill ha en lina med lite mer skjut i.. Vet inte exakt vad jag har för lina eftersom jag köpte kitet på en utförsäljning och linan satt redan på rullen.. Och det är ett vision kit så misstänker jag att det är en vision vibe flytlina.. Känns som att tyngden sitter ganska långt in på linan vilket jag upplever att man måste ha mycket lina ute..

Vad tror ni om en interm big daddy 8 lina?

Kommentera

Absolut! Det är nog den bästa Gädd linan man kan köpa för pengar. Och en intermediate, blir ju litet mer allaround än en flyt dito.

Guidelines lina för Gädda har ett problem. Den blir stel vid kallt vatten.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-16, 19:59.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har testat lite olika. Värst skjut blir det med hemmasnickrad klump och skjutlina, men det är inget kul med skarven mellan klump och skjutlina vid gäddfiske.

Näst vassast är rio outbound short, det var första linan jag lyckats lägga ut hela linan. Min #12 skjuter 20m. Efter den rio pike/musky, samma yta men som outbound men det är en #9 så den flyger inte riktigt lika långt med min teknik.

Sämst är den big daddy som följde med spöt, den skjuter klart kortare. Den har dock fördelen att ha en stumm kärna så man känner nafsen bättre. Rio linorna blir lite gummiband i jämförelse.
                      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      178 visningar