Gäddkita mitt vision atom #8 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddkita mitt vision atom #8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddkita mitt vision atom #8

Hej!
    Har ett vision atom klass 8 spö med vision Deep 7/8 rulle, sitter en vision klass 8 flytlina på rullen.. Impulsköp på en utförsäljning

Fiskar vanligtvis regnbåge och öring med klass 5-6 grejer och har ingen koll på gädda.. Men nu framåt höstkanten blir man lite sugen på att testa lite gädda..

Har alltid kört med tafsmatrial från rulle istället för dom dyra taperade tafsarna och tänker väl fortsätta med det... Har ingen koll på gäddgrejerna som sagt, vad behöver jag? Tafsmatrial? Vilken sort/styrka och hur lång kör man med? Wire? Hur lång? Vilken sort? Beteslås underlättar flugbyte?

Kort och gott har jag spö, rulle och lina.. Resten har jag ingen aning om..

Tack på förhand/ Johan

Hej!

Vad det gäller tafs,? Så kan du göra en sådan enligt följande recept. Nylon delar: 1.5 m 0.50 + 50 cm 0.45. Och sedan 30 cm wire. Man bör ju tapera tafsen för att få sträckning på den.

Nylon till wire knut: http://www.animatedknots.com/albright/

Pafex Fortress är nog den bästa Gädd flug wiren.

Jo, ett beteslås funkar bra. Detta är ju inte alls dumt : http://www.fishline.se/vision-fly-sw...oducts_id/632/
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-27, 12:44.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Du behöver en lina plus tafs med kort tapering, är det ingen gäddlina så blir det inte lättare med en lång tafs.

Jag skulle testa ca metern grov nylon eller fc, 0,5-0,7mm. Därefter 30-40cm pafex wire. Dom två räcker som tapering. En bft fastattach i pike storlek funkar som beteslås. Gäddor är inte skygga av sig så det behövs inget finlir, tvärtom kan dom vakna av lite lagom plaskande.

Börja inte med dom värsta flugorna, mtx från flugor.se är lättkastade.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Okej nu har jag beställt lite prylar..

Tack för hjälpen!

Kommentera

Lånar tråden lite...
          Ni som verkar kunna det här med flugfiske. Vad ska man ha för lina om man ska fiska grunt? Kan man använda random flytlina eller ska man ha en speciell lina för gäddfiske?

...Är totalt borta vad gäller flugfiske.

Kommentera

kort framtapering på fluglinan och kortare tafs än vanligt. Mycke beror på vilken typ av gäddflugor man fiskar med. Har själv vänt klumpen på min fluglina och fått en kortare tapering på det sättet. Blev betydligt lättare att kasta lite "buskigare" flugor då. Har man inte allt för burriga flugor med högt luftmotstånd så funkar en "normal" fluglina
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Både en flyt lina för det riktiga grundvatten fisket och en intermediate som sjunker mycket sakta = ca. 2 cm per sekund. Då är man garderad på alla djup ned till 5 - 6 meter.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Men, det finns ju en massa varianter på linor också.
                Om jag har ett #9 spö, antar jag att jag skall välja t.ex. "Viper WF 9 Floating - Stl. AFTM 9 WF" på ex flugor.se?
                Antar att siffran står för klassningen och att den är flytande förstår man ju också, men vad är wf/dt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                  Men, det finns ju en massa varianter på linor också.
                  Om jag har ett #9 spö, antar jag att jag skall välja t.ex. "Viper WF 9 Floating - Stl. AFTM 9 WF" på ex flugor.se?
                  Antar att siffran står för klassningen och att den är flytande förstår man ju också, men vad är wf/dt?
                  Wf står för "weight forward" om jag inte är ute och cyklar... dvs att linan är tjockare (tyngre) i den främre ändan = lättare att kasta/skjuta ut lina...

Kommentera

Satsa på en gl pike eller visions big mama lina istället om du ska byta, då dessa är gjorda för o vända över en halv kalkon o liknande.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar