Tafs till havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs till havsöringsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fluorcarbon tafsen krävs lite för att den ska gå av, fick en gädda i somras där lilla streamern satt nere i svalget och ändå fick jag upp gäddan. Hade jag haft vanlig tafs hade jag tappat gäddan ganska omgående. En nästan 7kg gädda på 0.20 fluorcarbon tafs med flugan nere i svalget, finns ett antal tänder i det gapet som hade klippt tafsen om de vart vanlig nylon men inte fluorcarbon.

Första året jag fiskar med fluorcarbon tafs och är grymt imponerad av dess hållbarhet när det gäller nötning, men inget för torrfluge fisket då det sjunker.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Att lyckas landa en gädda tagen på fluga som sitter långt inne, med 0,20 fc-tafs, skulle jag nog mer skylla på turen än tafsens förträfflighet. Det finns stor risk att det skiter sig i det läget.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Första året jag fiskar med fluorcarbon tafs och är grymt imponerad av dess hållbarhet när det gäller nötning, men inget för torrfluge fisket då det sjunker.
        Fiskar bara med fluorcarbontafsar, även till torrflugefisket. Det fungerar precis lika bra som med nylon. Bara att impregnera flugan så den flyter. Sen så kör jag med tunnare tafs när jag kör torrflugor och i de dimensionerna så blir inte skilnaden på hur snabbt tafsen sjunker så stor.
        Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
        Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Att lyckas landa en gädda tagen på fluga som sitter långt inne, med 0,20 fc-tafs, skulle jag nog mer skylla på turen än tafsens förträfflighet. Det finns stor risk att det skiter sig i det läget.
          Hade det varit nylon hade det skitit sig redan vid första rusningen, så nog har man fluorcarbon att tacka för att man fick upp den gäddan.

Heltaperad fluorcarbon lina fungerar inte för mig vid torrfluge fiske hur mycke man än impregnerar flugan, den grövre delen av linan sjunker snabbt och sen drar den ner torrflugan i slutändan, speciellt i rinnande vatten. Nylon tafs med fluorcarbon spets funkar.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          560 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          178 visningar