Tafs till havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs till havsöringsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs till havsöringsfiske

Hej

Har köpte mig ett flugfiske set till nästa år havsöringsfiske.
    Det är ett Guideline Exp 4 med Coastal line allt klass 7.
    Tänkte hör vilka tafsar man borde köpa?
    Göra själv eller köpa färdiga?

Tack på förhand.

Kör utan tafs

Kommentera

Ursprungligen postat av Randig Visa inlägg
      Kör utan tafs
      Haha, flugfiske utan tafs!? Det är knappast nåt jag kan rekommendera.

Köp eller gör själv det är bara du som kan bestämma. Dyrare att köpa så klart. Om du köper så tänk på att knyta på en slitdel på tafsen så behöver du inte köpa ny lika ofta pga. flugbyten osv. Sen kör jag alltid med flourcarbon till alla mina tafsar oavset vilken fisk det hanlar om. Tycker det syns sämre och håller bättre. Visst att det kanske sjunker lite lite snabbare än nylon men det är inget som stör oavsett om du kör torrfluga eller stora streamers.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Jag kör bara färdigtaperad tafs, egengjord trasslar mer. att köpa tippetmaterial är viktigt. någon dimension lägre än huvudtafsen. (tafsspets). Vilken tjocklek man skall ha på tafsen och tafsspetsen skiljer sig beroende på vart man är. På västkusten så brukar .18-.20 fungera bra som tafsspets. 9 fot + tafsspets är perfekt!

Kommentera

Haha wops =) Var lite väl snabb på att läsa. Missade helt flugfiskedelen

Kommentera

Ursprungligen postat av Göteborgsfiskaren96 Visa inlägg
            Jag kör bara färdigtaperad tafs, egengjord trasslar mer. att köpa tippetmaterial är viktigt. någon dimension lägre än huvudtafsen. (tafsspets). Vilken tjocklek man skall ha på tafsen och tafsspetsen skiljer sig beroende på vart man är. På västkusten så brukar .18-.20 fungera bra som tafsspets. 9 fot + tafsspets är perfekt!
            Skulle rekommendera 7,5 fot + 1,5 fot tafsspets.

Kommentera

Skulle rekommendera 7,5 fot + 1,5 fot tafsspets.
              Det beror på hur bra man kastar, vad det är för förhållanden, hur skygg fisken är osv. 9 fot är då ganska bra då man kan använda den även om 1 fot har snärtats av/knutits bort utan att den blir för kort

Kommentera

färdigtaperad tafs och fluorcarbon som slitdel, fluorcarbon tål även gäddtänder om du skulle råka få en sådan på kroken. Detta har hänt mig några gånger.

Ett bra mått på en tafs är minst en spölängd + slittafs, den sistnämnda kan förlängas eller tas bort helt beroende på var, vad och när man fiskar. Grovlek på tafsen är en smaksak, men ha inte för tunt. Surt om du får på en bjässe och tappar den pga för klen tafs.
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Nu vet jag ju inte var du bor, men jag hade iaf haft en spets på minst 0,24 om du ska fiska havsöring. De har bra mycket mer tänder än vad bågarna har vilket sliter mer på tafsen. Tappa själv en större i år pga för klen tafs. Hade då en tafs på 0,20, fick ett jävulskt hugg och kände direkt att fisken var stor strax därefter så simmade den vidare med min fluga, och då kör jag i stort sett med knappt någon broms så det var inte att jag la för hård press på den.
                  Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                  Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Tack för alla svar.
                    Har varit och köpt tafsar och material. Blev 8 ft intermediate och en flytande (Airflo 5,4 kg).
                    Köpte även flourcarbon 0,235 mm 4,44 kg guideline. Får hoppas att det blir bra. Fiskar enbart på västkusten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar