Glad flugfiske amatör! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glad flugfiske amatör!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Glad flugfiske amatör!

Som sagt AMATÖR! Vill börja flugfiska efter framförallt aborre och ädelfisk sen även lite annat älven har att erbjuda såsom harr och rödig? Gädda vill jag inte ha på fluga, det har jag spinnspö till.
    Så min fråga efter ha läst massvis med tips och råd här på forumet och även på lite andra ställen är vad just JAG ska ha? Vad jag har förstått så är det ett 5-7 klass på 9fot med flytlina som är vad som ska vara. Skulle även vara tacksam för lite förslag på tex ett helt kit med allt som har med spö att göra och även flugor.
    Jag bor i Falun/Borlänge området så mitt utbud på fiskeaffärer är inte det största så internet får kanske bli min vän?
    Jag kan tänka mig att spendera uppåt 2000:- då det blev lite mycket räkningar och andra nöjen denna månad.
    Jag vill inte ha ett allt för stifft spö, vill kunna känna av all action som försiggår på andra sidan.

Skulle vara väldigt tacksam för tips och trix, ni behöver inte lägga allt för mycket besvär på bindning osv det finns redan så mycket i andra inlägg av snällt folk.

Skulle du sitta på ett spö eller något som skulle passa mina behov så är det också intressant, bara att PMa.

Tack på förhand & Skitfiske

Med vad du beskriver så bör du inte gå över klass 5 iaf.

Samma grejer annan rulle, en smaksak.

Oavsett vilket så är det grejer man kan fiska med länge. Inget som man direkt känner att man måste byta efter 2 säsonger för man har blivit en bättre fiskare.

Det första man skulle ändra på är isf linan. Eller bygga på med fler linor. Tar du exp4 kitet från dantackel så får du en rulle där extra spolar kostar under 300 pix. Plus att det är en fin budget rulle i aluminium.

Mycket nöje
    Senast ändrad av nerylf; 2013-10-19, 22:42.

Kommentera

Tack för svaret! Mitt öga landade på Vision grejjerna. Någon som vet hur dem är att fiska med? Kanske lite fler tips på flugsaker för aborre mellan 1500-2000kr? Sen i Vision settet är allt som jag behöver med där?

Kommentera

Hej!

Vipu spöt är riktigt trevligt. Har självt ett sådant i klass 3. Har bara gott att säga om det. Guideline Force linan och Koma rullen är inte dumma de heller.

Du bör skaffa en WF 6 sjunk lina, en reserv spole till Koma rullen och litet backing. Behövs nu så här års liksom till det tidiga vår fisket. Och även när du fiskar i åar och älvar med högt vatten flöde så kan sjunk linan vara nyttig.

Med reserv spolen blir det ju så mycket enklare att skifta lina på rullen vid behov.

http://www.dan-tackel.com/1342/koma-extraspole Antar att det var modell 5/6 du fick med i Vipu # 5 kitet?

Till Abborre, är ju ett # 4 kit perfekt. Varför inte ta ett Vipu sådant då?

Du kan fiska Abborre med de streamers man vanligtvis fiskar efter Regnbåge med t.ex. Storlek 8 och 10 är vettiga storlekar på dessa flugor till borren liksom till Regnbågen.

P.s. Klass 4 är ju en bra klass för Harren också. Ger ju litet längre och roligare fighter med normal stora sådana fiskar.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-20, 20:16.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack igen för ett kanon svar! Det lutar i nuläget åt Vipu #4 8' då det verkar som det är det bästa för att få ett roligt aborrfiske med mycet action. Ska ta en sväng in till Vestli's och kolla om de har något vipu hemma så man får klämma lite. Extraspole osv kan möjligtvis få lov att vänta lite till nåsta månad kanske men det är inget jag är 100% på. Måste säga att svaren har varit guld! Ett riktigt jävla skitfiske på er nu

Kommentera

Om du kör loop, guideline eller vision linor så kör klass mot klass. Blir gärna tungt annars. Speciellt nu när guideline klassat om sina linor så alla sexor väger typ 15 gram mot 13 innan. För att ta ett exempel.

Om du ska ha fler rullar köp en GL reelmaster för 200 mer en vad koman kostar för om det behövs en spole till för en annan lina så kostar spolen hälften mot koma spolen

Hoppas du kommer trivas i träsket. Tyvärr är det ju som så för många ju mer man flugar ju roligare blir det. :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Apoxic Visa inlägg
              Tack igen för ett kanon svar! Det lutar i nuläget åt Vipu #4 8' då det verkar som det är det bästa för att få ett roligt aborrfiske med mycet action. Ska ta en sväng in till Vestli's och kolla om de har något vipu hemma så man får klämma lite. Extraspole osv kan möjligtvis få lov att vänta lite till nåsta månad kanske men det är inget jag är 100% på. Måste säga att svaren har varit guld! Ett riktigt jävla skitfiske på er nu

Varsågod. Jo Vipu 8' # 4 pinnen m.m. lär bli ett combo du säkert ska blir nöjd med till Abborren. Jag har ju ett par andra spön som är mer än dubbelt så dyra som mitt Vipu. Men skillnaden är inte stor ska jag säga. Och som nybörjare spö, så är det alldeles utmärkt. Har en trivsam aktion utan hyss för sig = efter slängar i toppen t.ex. Tycker att man får mycket flugspö för pengarna.

Men visst vore det bra om du kunde prov gunga litet med det i en fysisk butik först.

Det ligger en hel del i det nerylf säger ovan också.

Ett rackars skit fiske på dig med!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-20, 23:12.

Kommentera

Är också en glad amatör! Blev sugen på att försöka ta den slöa abborren som står på 4m djup vid min brygga. Har flytlina så lär vara kört. Vad ska jag köpa?
                Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
                sigpic
                Skitfiske!

Kommentera

Hej Gurchan!

Jo, flyt linan funkar förvisso emellanåt. Men du behöver ju ibland komma ner en bit också verkar det. Köp någon hyfsat billig men vettig rulle eller en reserv spole till den rulle du har, och en normal snabb sjunk lina ( sjunk klass 3 ). Airflo Sixth Sence, är ju inte fasligt dyr, men är en väldigt bra lina. Har en nästan helt stum kärna, som gör att du slipper en hel del " gummi snodd effekt" på mothugg med lång lina. Bra och tåligt ytskikt + skjuter bra. Men den bör du då ta i klass # 5/6 i så fall? Och så 50 yards = ca. 45 m, 20 pund= 9.45 kg drag styrka backing lina då.

Lin ordning från spolen och utåt = Backing - fluglina. Se till att du har iaf. ett par millimeter luft mellan fluglinan och rull gaveln när du har spolat på fluglinan litet slarvigt. Om det inte går? Så kan du bli tvungen att korta ned backingen något.

Lin vårds medel = Tiemco Line dressing ( för sjunk lina ):

Dyrt, men är väldigt drygt. Man behöver sällan använda detta mer än 2 - 3 ggr per säsong.

Använd en garanterat luddfri trasa. Polera in en liten klick på ca. 2 m lina med ett 10 tal drag innan du lägger på mer gukka. Låt den behandlade delen falla ner i en ren hink eller dylikt. Låt linan ligga och dra en timme innan du spolar på den igen.

Låt linan löpa med ett litet motstånd mellan tummen och pek fingret när du vevar upp den så undviker du lin tvinn. För vinter förvaring: Häng upp linan på en krok i stora slingor med snör stumpar om i garderoben. Dvs. efter en rengöring / åter fettning. Häng rullen i en kasse bredvid. Då har du fått ner risken för att linan ser mer eller mindre ut som en spiral när du ska använda den nästa säsong.

P.s. Vanlig, taperad ( avsmalnande ) nylon flug tafs, 9 fot med 0.18 spets blir bra till Abborren.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-21, 10:38.

Kommentera

Tack för svaret! Ska kolla upp allt på datorn när jag kommer hem!
                    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
                    sigpic
                    Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar