Vad är det för skillnad på LOOP evotec och xact? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för skillnad på LOOP evotec och xact?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är det för skillnad på LOOP evotec och xact?

Som titten säger så funderar jag över skillnaden mellan dessa två spön som ligger relativt nära varandra prismässigt samt vilken du/ni föredrar i så fall?

Loop Evotec, är väl ett snäpp finare spö än Xact. Och är väl litet rappare i aktionen också. Xact är mer ett halvsnabbt,spö som flexar ned i halva klingan. Sedan, så är det ju frågan om man gillar det kantiga Evotec handtaget också?
    De flesta som har prövat Xact spöna gillar dem skarpt.

Men till det priset Evotec betingar, så skulle jag personligen hellre skaffa ett Hardy Uniqua eller ett Guideline Fario.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-28, 22:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Loop Evotec, är väl ett snäpp finare spö än Xact. Och är väl litet rappare i aktionen också. Xact är mer ett halvsnabbt,spö som flexar ned i halva klingan. Sedan, så är det ju frågan om man gillar det kantiga Evotec handtaget också?
      De flesta som har prövat Xact spöna gillar dem skarpt.

Men till det priset Evotec betingar, så skulle jag personligen hellre skaffa ett Hardy Uniqua eller ett Guideline Fario.
      Evotec finns med både x-grip och runt handtag. Mycket trevlig spöserie. Klass 9 fots 3 och 4 är djupa (FC) med MF aktion. I klass 9 fots fem har du tre aktioner att välja på, M (MC), MF (MC) och F (TC). Klass 9 fots sex MF (MC) och F (TC).

Har själv en 7 fots femma ( utgått ) med runt handtag, som jag är mycket nöjd med. Köpte det för halvt igenväxta åar, men det är så gött att kasta och drilla fisk på. Så det åker med på sjöfisket också

Kommentera

Svara tack för svaren både Jock Scott och Wadman.

Jag funderar på en Evotec 9 #5 M till sjöfisket. Har en Loop yellowline #3 som jag är väldigt förtjust i så jag är lite LOOP Förtjust.

För mig är känslan i att drilla fisken det viktiga och tror att M blir den som passar mig bäst (?). Fast det kanske säger om man inte år så bra på att kasta
        Senast ändrad av Tommih; 2013-09-29, 12:47.

Kommentera

Anledning till att Jock hellre vill ha ett fario är väl för att han hade en dinosaurie som husdjur när han va liten :P
          Har väl hänt en del i utvecklingen av material och aktionskurvor mm Jag gillar evotec x-grip femman i mf. Polaren har ett sådant. Riktigt trevligt spö.

Ta annars en titt på tfo som capricorn säljer.

Kommentera

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
            Anledning till att Jock hellre vill ha ett fario är väl för att han hade en dinosaurie som husdjur när han va liten :P
            Har väl hänt en del i utvecklingen av material och aktionskurvor mm Jag gillar evotec x-grip femman i mf. Polaren har ett sådant. Riktigt trevligt spö.
            Både evotec spöna och fario dök väl upp 2010?

Kommentera

Ja men läs igen aktionen....
              Sen så va det ett skämtsamt inlägg. Jock e väl lite mer av en purist än de flesta här inne. Inget fel i det alla har sitt tycke o smak.

Kommentera

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg

Ta annars en titt på tfo som capricorn säljer.
                Visst har det hänt mycket på spö fronten men det komiska är att innan gick det till snabbare spön hela tiden men nu börjar fler tillverkare ta fram långsammare och djupare klingor.
                Trenden kanske har vänt?

Kommentera

Japp, kolla in opti streams (som har några år på nacken) placering i YA`s test 2013. Senaste är inte alltid bäst. Särskilt inte när det gäller flugspön, där känslan är en mycket viktig faktor.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  563 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  179 visningar