Funderingar på flugspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar på flugspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar på flugspö

Hej

Jag är en amatör inom flugfisket men har fastnat rejält i detta. Sitter idag på ett helt ok nit som jag tänkte överlåta till min son som även han fastnat i flugfiske. Jag tänkte passa på nu under höstrean att köpa mig ett nytt spö och funderar kring några alternativ

Orvis frequent flyer
    Vision gt for
    Guideline exeed/fario

Alla i klass 5

Dessa har jag hittat på olika ställen men inom min budget. Vad har ni för erfarenheter kring dessa? Vilket spö skulle ni rekommendera?

Jag fiskar majoriteten av tillfällena i olika pt sjöar men även strömmande vatten förekommer som en lydelse i fisket

Hej!

Bra spön samltiga som du har listat. Hardy Uniqua kan kanske även det vara en kandidat?

Beror ju litet på vilken aktion du gillar?

Guideline Exceed, Fario och Hardy Uniqua är ju medel snabba, halv aktion spön.

GT4, är ett spö som är snabbare och har mer åt topp aktions hållet.

Orvis spöt finns ju både som medium aktions spö och med topp aktion. Men ska du inte nödvändigtvis ha ett extremt rese spö? Så ta hellre ett 4 delat. Med så pass många holkar, så lär aktionen påverkas.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-07, 14:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Bra spön samltiga som du har listat. Hardy Uniqua kan kanske även det vara en kandidat?

Beror ju litet på vilken aktion du gillar?

Guideline Exceed, Fario och Hardy Uniqua är ju medel snabba, halv aktion spön.

GT4, är ett spö som är snabbare och har mer åt topp aktions hållet.

Orvis spöt finns ju både som medium aktions spö och med topp aktion. Men ska du inte nödvändigtvis ha ett extremt rese spö? Så ta hellre ett 4 delat. Med så pass många holkar, så lär aktionen påverkas.
      Tack för svaret!! Måste säga att jag uppskattar dina inlägg

Jag kunde inte motstå att köpa orvis spöt då xxl hade den för 1250kr. Har precis testat det och måste säga att jag är riktigt nöjd med kastegenskaperna.ett klart lyft från mitt guideline exp 4. Jag finner ryggen på spöt mer stabilt och för mig ger detta bättre kontroll på kastet. Lite tråkigt att jag inte kunde provkasta de andra spöna men detta blir riktigt bra. Om spöt tappar pga de många sektionerna vågar jag inte uttala mig om men för mig var det kalas.

Kommentera

Varsågod. Och tack för de vänliga orden.

Ja, i jämförelse med EXP 4 pinnen, Vilken ju inte alls är så tokig i sig så måste ändå skillnaden vara märkbar.

Och till det priset dessutom. Njae, ett mång delat spö blir inte direkt sämre för det. Snarare handlar det om att spöt blir en aning styvare än ett 3 eller 4 delat motsvarande spö. Men jag har fullt förtroende för Orvis kunnande i detta fall.

Och hur som helst, trivs du bra med spöt så har detta jag skrev om mång delade spön tidigare i dag ingen betydelse. Och du vinner ju utrymme vid transport.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-07, 18:42.

Kommentera

Var ute och testade spöt lite mer idag och måste säga att jag är riktigt nöjd med det. Känns riktigt stabilt att kasta med och riktigt trevlig att landa fisk med dem med. Flextipen gör nog sitt till känslan i spöt.

Kommentera

Låter fint det. Och då får man ju gratta dig till ett klipp.

Kommentera

Det spöt jag har är 2 delat men jag tycker att delarna är bra och jag skulle nog inte vela ha ett spå med för många delar.

Kommentera

Jo, ju färre delar ett spö har ju mindre avbrott i aktionen blir det. Men på spön som har upp till 4 delar brukar det inte märkas.

Kommentera

Min farsa köpte ett likadant spö (#6) och vid första användnignen gick det rakt av...

Kommentera

Trist att höra. Men som med alla massproducerade grejor så kan man ju tyvärr kallt räkna med några ruttna ägg i produktions ledet. Jätte surt dock när man råkar ut för detta. Man ska ju kolla holkarna litet då och då under fiske turen också. De brukar nästan alltid glida isär något under tiden. Inte minst när man switch eller roll kastar. Glider han holken för långt ut i hon holken? Då kan det också bli ett sådant där elände som din far råkade ut för.

Lite puligt att hålla på med. Men att tejpa ihop holkarna med 2 - 3 varv el tejp, förhindrar ju att sådant händer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar