Är detta nåt för en nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta nåt för en nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är detta nåt för en nybörjare

Ja som rubriken lyder,är detta setet nåt för en nybörjare.
    >Guideline Flugfiskeset Kispiox Seatrout 9'3'' #7<
    Senast ändrad av csvenss; 2013-09-05, 21:50.

Beror helt på vad du fiskar efter.
    Fiskar du harr och öring så rekommenderar jag ett spö mellan klass 4 till 6. Men om du mest fiskar regnbåge i put&take vatten så kan ett klass 7 lämpa sig bättre men även ett klass 7 spö tycker jag blir ganska styvt även till det fisket.
    Sen ska du tänka på att desto bättre "grejer" du köper, desto lättare är det att lära sig. Så är det med allt. Det är inte det lättaste att hitta ett spö i denna "djungel" av grejor hit och dit.
    Därför brukar jag alltid åka in till närmaste sportfiskebutik och be att få prövkasta några spön. Sen kan det ju hända att spöet för tusenlappen lämpar sig bäst för dig och det andra spöet för 5000kr trivs du inte alls med.
    Tänk även på att linan som du kastar med, är den näst viktigaste detaljen i fisket, om inte den mest viktigaste. Så även där kan det vara bra att pröva några linor och sedan se vilket som lämpar sig bäst för dig, bäst för ditt spö.

Mvh. Viktor

Kommentera

Hej!

Ska du fiska enbart Havsöring och kanske Put and take fiske i vatten med en hög medelvikt = typ 3kg? Då fungerar en #7 utrustning.

En bra kompromiss utrustning för HÖ, Regnbåge, Röding och stationär Öring är annars #6.
      Till Harren, kan den dock bli en aning over kill.

Men ska du enbart fiska Harr, Regnbåge, Röding och Öring? Då får du ut mest av din fiske upplevelse med en #5 utrustning.

Kispiox, är inte dumt att starta upp flugfiske karriären med. Men annars så kan jag varmt rekommendera detta kit:

Då har du grejor som har en något längre "livs längd" innan uppgraderings klådan sätter in.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-06, 10:01.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
      2 svar
      552 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
      4 svar
      177 visningar