Funderingar kring tafs längd till P&T fisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring tafs längd till P&T fisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring tafs längd till P&T fisket.

Jag har suttit och funderat runt detta spörsmål i kväll.

Enligt gammal hävd så ska ju tafsen vara kring 9 fot till 12 fot normalt för torrfluge och ytligt nymf fiske.
    Men jag börjar att undra över om det verkligen behövs så pass lång tafs om man förutsätter att fisken inte är extremt skygg?

Jag har denna säsong fiskat en hel del med ett 7.5 fot ( ca. 2.3 meter ) spö och en lika lång tafs. Och har inte sett att denna tafs längd har någon negativ inverkan på mitt fiske. Iaf. ingen jag har märkt. Och då är vattnet kristall klart i den damm där jag i huvudsak fiskar i ska det tilläggas.

Nu kan jag inte säga hur detta är med den vilda fisken? Eftersom jag inte har fiskat vild fisk med en så pass kort tafs. Med undantag för Bäcköringen då, där 7.5 fot tafs har fungerat lika bra som för bågen. Så därför håller jag mig till P&T fisket i detta ämne.

Vore ju trevligt om man kunde korta tafsen något även på ett 9 fot spö, i och med att man lättare får sträck genom en sådan kortare tafs. Och det verkar ju som om en så pass kort tafs längd ändå räcker till för att fluglinan inte ska störa fisken.

Någon som har gjort liknande erfarenheter med en kortare tafs?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-05, 19:36.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Vet att när jag fiskade mört med kort tafs (2-3 dm 0,25 lina) så nappade fisken i alla fall. Jock satt och tänkte på att göra en bobby med zonker remsa efter eller en muddler som flyter bra och ha en zonker remsa efter den och fiska den som en bobby med skjunk lina. Prova det.

/Linus

Kommentera

Till P&T funkar det ibland med nån meter tafs, så...
      Antar att det varierar från fisk till fisk, och på hur hallucinogent färgad ens fluglina är, likaså vattnets färg dock.

Men går det att få båge på kast där tafsen inte sträcker, och flugan landar precis vid linan med tafsen i en stor hög, så...
      Och nån fåntratt med biltema-kit (neongul lina, 1 meter 0,35 tafs) lyckades ju få båge han med.
      I hans fall släppte bågen dock, då den lyckades räta ut en #4-krok som om den vore spaghetti (båge under kilot).

Linus:
      Booby-zonkers funkar rätt bra ja.
      Och till boobies är det rätt bra att köra med ganska kort tafs (runt metern), just eftersom flugan flyter, linan sjunker = har du för lång tafs så sjunker bara linan utan att sänka flugan särskilt mycket.

Till min #5 S5 har jag knappt metern tafs.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Det du berättar säger mig att det inte är omöjligt att korta ned tafsen till 7.5 fot i alla fall. Och betänker man att man på poly tafsar, så knyter man ju på runt en till två meter nylon eller fluor carbon till spets och det fungerar ju utan problem så.... En poly tafs är ju i stort sett som en bit fluglina dessutom.

Jag tror att jag ska ta och ägna resten av denna säsong, dvs. så länge det går att fiska med en flyt lina, till att köra på med en kort tafs. Och se hur det påverkar fångsten och antalet fiskar som stiger till torrisen eller nymfen?

Återkommer längre fram med resultatet.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-06, 09:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
          Vet att när jag fiskade mört med kort tafs (2-3 dm 0,25 lina) så nappade fisken i alla fall. Jock satt och tänkte på att göra en bobby med zonker remsa efter eller en muddler som flyter bra och ha en zonker remsa efter den och fiska den som en bobby med skjunk lina. Prova det.

/Linus
          Som Troll säger, det funkar. Var bara försiktig med att göra den del som sticker ut bakom flugan för lång. Då riskerar du att du har en del fisk som bara nafsar i stjärten utan att krokas.

Kommentera

Har någon en bra och lätt bindbeskrivning till en popper?

Kommentera

Finns många bra bindbeskrivningar på youtube

Kommentera

I P&T vatten som alltid hyser nyinsatt fisk kan man säkert binda flugan direkt på linan och ändå ha chans till fångst. I vatten med fisk som varit med ett tag, kan det nog vara viktigt med lite distans mellan klart synlig lina och fluga. Fiskar ibland i några mindre tvärdjupa gölar, där fisken oftast jagar riktigt nära land. Här är bågarna lättskrämda och det krävs att man både smyger fram och fiskar tyst. Gör man inte det, så är kylväskan lika lätt när man går som när man kom. Har man en väl fungerande tafs som för över kraften bra, så är det väl snarare lättare att lägga ner torrflugan mjukt och fint med en lite längre spets.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                552 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                177 visningar