Tafsmaterial? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterial?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsmaterial?

Ett ämne som säkert har varit uppe några gånger tidigare =)

Jag har kört med lite olika tafsmaterial och på sista tiden med Vision Extreme. Den har funkar helt ok men knutstyrkan anser jag vara ganska dålig. Eller så är det väl jag som gör något fel =)
    Jag letar efter att köpa en ny uppsättning nu men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på.

Så vad sägs, vilket tafsmaterial föredrar ni?

Mvh
    Jonas

Jag kör med Sameos. Jag började med det när jag började med laxfiske 2005, jag har hittills inte blivit besviken så jag fortsätter med dom.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag har använt Orvis super strong i över 20år båda till lax å regnbåge även kustfiske, har aldrig känt behov av att lätta efter en annan tafs material. Det enda kanske är 5x å nedåt som jag skulle välja prova nåt annat(kanske dyker upp tips om det åxå).
      Senast ändrad av Mickefinn; 2013-09-02, 16:43.

Kommentera

Jag har kört med Stroft GTM på hela linjen under de senaste åren. Ett hyfsat billigt men bra nylon material. Har även jag testat Visions material som du nämner. Men tyckte att det som du säger har en rätt risig hållfasthet och är litet styvare än Stroft.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-02, 09:37.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

GTM har jag inte provat alls mycket men det kan ju helt klart vara värt att prova.
          Har även kört lite med Frog Hair för länge sedan och det kan ju oxå vara ett alternativ.

Kommentera

Jag kör med RIO Powerflex. Har tidigare använt Stroft GTM. Tycker båda är bra.

Kommentera

Länge sedan man knöt ihop en egen av nylon. Kör bara latmans varianten numera. Tvinnad tafs och några meter heldragen trilene fc. Sträcker så fint så

Kommentera

Hallå Hallå

Var och fiska regnbåge/öring för någon dag sedan (spinnfiske) och förlorar en 3-4 drag pga Gäddan enda fisken jag inte ville ha denna dag. Körde med endast beteslås för har hört att med tafs minskar chansen för hugg av just regnbåge och öring? Vad kan ni rekommendera att man gör när man fiskar regnbåge/öring och det simmar hungriga gäddor som klipper din lina? Ska man använda tafs i sådana fall vilken? vill ju inte minska chansen för fisk men samtidigt inte förlorar massa drag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Smallfish Visa inlägg
                  Hallå Hallå

Var och fiska regnbåge/öring för någon dag sedan (spinnfiske) och förlorar en 3-4 drag pga Gäddan enda fisken jag inte ville ha denna dag. Körde med endast beteslås för har hört att med tafs minskar chansen för hugg av just regnbåge och öring? Vad kan ni rekommendera att man gör när man fiskar regnbåge/öring och det simmar hungriga gäddor som klipper din lina? Ska man använda tafs i sådana fall vilken? vill ju inte minska chansen för fisk men samtidigt inte förlorar massa drag.
                  Testa med en tunn tafs i wolfram. Funkar fint

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                  3 svar
                  231 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  504 visningar
                  0 gillar