Vadare - Jag blir så trött!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare - Jag blir så trött!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Visst ifrågasätter jag kvaliteten cs-o. Det skulle väl vilken som helst göra när man hör att någon har köpt 3 st misstänkt läckande vadare och då från 2 st olika företag dessutom. Förslaget om att laga vadarna handlade bara om tanken att du Janoz skulle kunna ta ta den enkla vägen ut och självt göra något åt saken på plats. Har du fått 2 par Imago vadare som läcker. Då finns ju även risken att par no. 3 gör detta om du får ut nya på garantin? Imago har ju tyvärr gått i konkurs, så det kan ju bli knepigt att få ut nya vadare.
    Jo med tanke på Imagos nuvarande status så har jag faktiskt gått loss på vadarna med Aquaseal. Så vi får väl se hur de funkar nu. Det tråkiga är just att det ser ut på materialet som att vattnet inte tränger in genom sömmar utan det ser ut att vara mitt på där det absolut inte finns något synligt hål eller annan åverkan.

Blir att testa inom kort.

Kommentera

Skumt ställe att ta in vatten på eftersom du säger att att du inte kan se något hål eller dylikt. Om du inte med blotta ögat kan se var felet är? Sänk ned det område där du vet på ett ungefär var det kan tänkas läcka i vatten. Markera läckan med någon vatten fast penna, låt vadarna torka och laga.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Skumt ställe att ta in vatten på eftersom du säger att att du inte kan se något hål eller dylikt. Om du inte med blotta ögat kan se var felet är? Sänk ned det område där du vet på ett ungefär var det kan tänkas läcka i vatten. Markera läckan med någon vatten fast penna, låt vadarna torka och laga.
        Ja det får väl bli något sånt. Men det verkar som att det måste vara tryck mot området där det läcker för att vattnet ska gå igenom. Brukar bli i samband med att jag har strömmen kommande mot knävecken som vattnet tränger in eller då jag bgår i vattnet och då böjer på benen. Lite skume ät det allt. Det jag då kan se som konstigheter är att katerialet på detta ställe blir mycket mörkare i färgen är på övriga ställen. Precis som att vattnet gått rakt igenom där. Lite luddig förklaring, men det är så jag upplever det.

Kommentera

Svenska vadare är tyvärr ren skit, speciellt, guideline, imago och loop.

De som funkar är simms eller budget alternativet auqa Z som funkar lika bra som simms.

Förstår inte hur svenska märkena fortsätter misshandla sina kunder år efter år med att erbjuda värdelösa vadarprodukter. Spöna är jättebra dock!

Kommentera

Tycker det verkar vara problem med de flesta märken. Simms absolut inget undantag. Kanske att Visions vadare sticker ut lite med som det verkar, minst problemfyllt ägande. Blir förmodligen märket på mina nästa vadare. Har två par Scierra ( cc3 & cc6 ) själv, som jag slitit på några säsonger utan bekymmer. Har lagat cc6`orna en gång pga yttre våld. Fast vadar man mycket, åker flytring och dessutom rör sig en del i terrängen, så blir man förmodligen storförbrukare av liguisole oavsett vadarmärke
            Senast ändrad av Wadman; 2013-08-30, 19:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              Tycker det verkar vara problem med de flesta märken. Simms absolut inget undantag. Kanske att Visions vadare sticker ut lite med som det verkar, minst problemfyllt ägande. Blir förmodligen märket på mina nästa vadare. Har två par Scierra ( cc3 & cc6 ) själv, som jag slitit på några säsonger utan bekymmer. Har lagat cc6`orna en gång pga yttre våld. Fast vadar man mycket, åker flytring och dessutom rör sig en del i terrängen, så blir man förmodligen storförbrukare av liguisole oavsett vadarmärke
              Det ligger nog lite i det du skriver. Vid hårt användande så går det med all säkerhet att slita ut det mesta. Men det Borde ju finnas det som håller bättre och sämre. Jag har nog då haft oturen att tillhöra det sistnämnda.

Kommentera

Köpte själv Nya andningsvadare och skor till den här sommaren. Köpte ett par Vision keeper. Första turen efter att ha gått 2 km så börjar vadarna läka på vänster fot. Fick lämna tillbaka och nya i retur. Samma sak även där. Sen sa dom att det var mina vadar skor som var problemet. Så då fick jag ut en annan modell på skorna och ett par nya igen. Ja vad händer!? jo samma sak igen på vänster fot. Efter det fick jag ta ett par Vision ikon. Och då slutade alla problem, funkat bra resten av sommaren.

Dom hade även fått in fler returer med samma fel. På det ena paret kände man direkt på vänster fot att det bara var tyg, på en viss yta.

Så ja det finns sjukt mycket skräp till vadare idag. Gäller bara att ha tur känns det som!

Kommentera

Jag köpte ett par vision vad de nu heter billigast möjliga typ...

Funkade kalas för mig.
                  Men jag vet inte om det underlättar att det var en storlek för stort så jag fick in sockar och varma kläder under.
                  Jag hatar att frysa ;-)

Jag har nog gått ungefär 10 km i dem utan problem de är fortfarande täta och jag fryser inte när jag vadar ut i vattnet här utanför. Det är nu typ 15 grader i vattnet nära land...

Kommentera

Allt hänger på hur man tar hand om sina vadare, använder dom rullar ihop o slänger in dom i garderoben, springer genom taggbuskar, går på glödande kol, så är de klart att även de bästa vadarna går sönder. Sen ska man inte glömma att de finns alltid måndags ex på marknaden. Har mina simpla loop vadare och de fungerar klockrent fortfarande inga som helst problem med dom. Polaren kör med vision kura inga som helst problem där heller. Men de sen är man noga med att hänga dom på tork och spola av dom efter fiske i saltvatten för att vara på den säkra sidan.

Även en ferrarri havererar om man inte tar hand om den
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar