Val av lina till GL Exceed #5. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av lina till GL Exceed #5.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av lina till GL Exceed #5.

Hallå!

Nu har jag lessnat på hela uppsättningen efter ett par år på nacken.
    Sedan att man provkastade polarns utrustning gjorde ju inte humöret bättre..

Så med grova minnen i linan och fel balans mellan spö och lina i ryggen blickar jag mot mitt nya exceed spö och den urläckra danielsson classic dryfly rullen.

Men en sak saknas, och som många andra blir jag inte klok på linjungeln!
    Dags att utnyttja er lin-botanister!

11-13g/170-200 grains är klassen på spöt.

Fisket är harr/öring i älvar och åar. Och när abstinensen smyger sig på, mättar jag begäret med regnbågsfiske i både rinnande och stilla vatten.

Så är i behov av en så nära det går minneslös lina, som går att kasta långt med (känslan med en lång fin loop och rak lina hela vägen ut till torrflugan är ju otroligt mysig).

Så, hur lyder valet av lina? Priset är ointressant, då det dyraste är avklarat.

Ypperligt tacksam för eventuell hjälp! Skitfiske på er.
    Shimano Force Master 180L <3

Hej!

Den optimala flyt linan till strömvatten fisket är en DT lina. Har den bästa precisionen och presentationen av flugan i jämförelse med WF och longbelly linor. Roll kastar bra också. Något du ju har glädje av där det är svårt att luft kasta.

Tänk bara på att du får ha en hel del av klumpen utanför topp öglan på spöt innan du börjar att kasta. Och att du får jobba igenom kasten i en något långsammare takt än med en WF t.ex. Ta ett par tränings pass på gräsmattan innan du ger dig ut till vattnet.

DT linan är också lättare att hålla långa längder i luften med eftersom klumpen sitter på mitten.

DT linan väljer du i klass 6 till Exceed eftersom det spöt är litet underklassat. Annars, om man har ett spö som är rätt klassat efter AFTM? Så väljer man en sådan lina efter det som står på spöt. Köp en Dan Tackel 2:a sorting. Den duger gott.

Det fina i kråk sången med DT linor är att de i 99 fall av 100 stämmer med AFTM. Det kan man ju knappast säga om WF linorna.

Men skulle du trots allt vilja ha en WF? Då är ju Guideline 4 cast ett bra val. Men då får du fundera över om du ska ha en #5 = 12 gram. Eller en #6 = 14 gram? 1 grams övervikt mot spöts klassning lär inte påverka det hela just någonting.

Bra att Guideline har satt ut vikten i grains i stället för AFTM. Det underlättar ju när man ska välja lina.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-02, 09:31.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Köp dig en Barrio GT 125. Handlade en för ett tag sedan och den är en ren njutning att kasta med. Lägger sig riktigt fint, skjuter bra både på kort och långt håll och det går hålla massor i luften utan några som helst problem + att den dessutom är billig. Grym allround lina

The Barrio GT125: A great longbelly style presentation fly line for any distance.

Kommentera

Tack så mycket för hjälpen grabbar!

Ska absolut testa en Barrio lina, omdömena verkar intressanta!
        Sen känns det som att en GL 4cast skulle mätta mina behov.

Att köpa saker online är nytt för mig med, vilken sida är det som gäller?
        Bra kundsupport och lite extragodis är ju det som gör att man går ner till lokala shoppen istället...
        Men prisskillnaden är ju enorm, många bäckar små...

Kommentera

Fishline, har justa priser och bra kund service. Dan Tackel likaså.

Flugor, tafs och andra tillbehör. flugor.se:

Håll dig undan från Wittlock och fiskeflugor.se !
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-04, 12:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av saa-m Visa inlägg
            Tack så mycket för hjälpen grabbar!

Ska absolut testa en Barrio lina, omdömena verkar intressanta!
            Sen känns det som att en GL 4cast skulle mätta mina behov.

Att köpa saker online är nytt för mig med, vilken sida är det som gäller?
            Bra kundsupport och lite extragodis är ju det som gör att man går ner till lokala shoppen istället...
            Men prisskillnaden är ju enorm, många bäckar små...
            Har några GL linor i arsenalen ( pike och experience ) och 4cast funkar ju, men tycker Barrio linorna är riktigt schyssta. Har även SLX´en. GT125 med sin 22 meters klump kan kanske låta lite trög, men linan har kort belly och lååång baktapering som gör att den skjuter bra även på kort lina. Går ju även hitta märkes linor till riktigt bra priser om man håller lite knas på tradera, edge sälj, mässor etc. Köpte för ett tag sedan en helt ny opti stillwater för 350 kr/inkl, frakt. Okända märken/andrasortering kan vara lite lotteri. Köpte min första och förmodligen sista andrasort,lina nu under semestern. En DT5 som var fin att gräskasta, men värdelös i vattnet. Telesladd hur mycket vi än sträckte den. Vill du komma riktigt billigt undan och ändå få mycket lina, kan du handla en lina av Diedose här på forumet. Har testat en av hans wf linor nu i sommar och tycker den är riktigt bra. Lättkastad allroundlina som funkar i de flesta lägen. Skjuter bra, kastar långt vid behov, lägger sig fint och funkar bra i vind. En wf5 satt som en smäck på min axis femma och funkade fint även på mitt z1 klass fem. Båda spöna kvalar väl in som modernt klassade

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Fishline, har justa priser och bra kund service. Dan Tackel likaså.

Flugor, tafs och andra tillbehör. flugor.se:

Håll dig undan från Wittlock och fiskeflugor.se !

Okej!
              Wittlock råkade ju allt jag vill ha, hur kommer det sig att man ska passa sig därifrån?
              Utländska sidor då? Har hör historier vid vattnet om folk som sparat tusenlappar när det beställts från staterna osv.

Wadman,
              Prislapp känns som att det inte spelar någon roll för tillfället, så less på att vara irriterad på sina egna saker!
              Sen att hitta det man ska/vill ha för några hundringar billigare är ju alltid en dröm!

Någon mässa/event inom snar framtid kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av saa-m Visa inlägg

Wadman,
                Prislapp känns som att det inte spelar någon roll för tillfället, så less på att vara irriterad på sina egna saker!
                Sen att hitta det man ska/vill ha för några hundringar billigare är ju alltid en dröm!

Någon mässa/event inom snar framtid kanske?
                Smaksak, men hade valt Diedoses lina om man hade den och 4cast att välja på. Har ännu inte hittat något irriterande med den linan. Mässor och events är nog lika med första halvan av säsongen, när det gäller flugfiske.

Kommentera

Vilken lina blev det tillslut?

Har precis beställt en Barrio GT125 till mitt Exceed, därför undrar jag..
                  Skitfiske!!

Kommentera

Läste en artikel om den linan just nu.

Den verkar stämma väl viktmässigt med AFTM.

Men det är en ruggigt lång lina. Hela 38 meter lång! Bara klumpen är uber långa 22.1 meter, Fördelat på 3 m fronttapering, 6.7 m klump kropp och 12.4 m bak tapering. Så där kan man verkligen snacka om long belly. Så du lär behöva ha en rulle med rätt stor lin kapacitet till den om du ska plats för runt 50 m backing också. Kommer defenitivt att ha DT linans aktion. Dvs. att du får jobba igenom kasten i en långsammare takt än med en WF så att den långa klumpen hinner rulla ut och sträcka i luften. Att öva in timingen på en gräsmatta först rekommenderas.

Fördelen med en sådan lång klump, är att du lär ha lätt att hålla långa lin längder i luften.
                    Likaså roll kast med klumpen ute lär bli trevligt. Frågan är bara hur den beteer sig vid motvind?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-04, 11:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    132 visningar
                    0 gillar