byte av fluglina?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

byte av fluglina??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• byte av fluglina??

hur ofta bör man byta fluglina?min är säkert 6-7 år
    den bör väl åldras å bli sämre sakta men säkert fast man kanske inte märker det, man kanske tror man är ringrostig eller tappat tekniken.
    åldras dom även i butik? man kanske får en som finnits på lager ett par år.
    nån som har nå lintips? inte över 500kr.
    jag har nu en loop long distance, på förra spöet hade jag cortland 333, de är dom enda jag haft så jag har inte så mycke å jämföra med.
    såg att looplinan fanns för 300kr de är ju ok men man kanske ska prova nått nytt, har ni nå tips?

Ursprungligen postat av Deepbay
    hur ofta bör man byta fluglina?min är säkert 6-7 år
    den bör väl åldras å bli sämre sakta men säkert fast man kanske inte märker det, man kanske tror man är ringrostig eller tappat tekniken.
    åldras dom även i butik? man kanske får en som finnits på lager ett par år.
    nån som har nå lintips? inte över 500kr.
    jag har nu en loop long distance, på förra spöet hade jag cortland 333, de är dom enda jag haft så jag har inte så mycke å jämföra med.
    såg att looplinan fanns för 300kr de är ju ok men man kanske ska prova nått nytt, har ni nå tips?
    Mycket beror ju på hur du sköter dom. Om du hänger upp dom efter säsong och behandlar dom med något medel.

Man kan känna på linan och syna den närmare. Känns den fortfarande len och glatt? Sträcker sig linan på vattnet när du kastar, eller rullar den ihop sig?

Själv kör jag med loop's opti linor, grymt sköna stor skillnad gentemot long distance som jag hade tidigare. Dock så kostar linan 850 kr. Men tjatar du till dig lite rabatt en 10% kanske så får du pröjsa runt 700 kr för en toppenlina. Jag lovar att du kommer märka skillnad det kan jag ta gift på.

/cobol

Kommentera

jag har bytt vart annat år.. Men det är mer en smaksak,,,
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Scientific Angler har några prisvärda billiga linor.

Jag bytar ut linorna när de går sönder. När själva linan börjar gå trögt och linmedel inte hjälper eller om de börjar spricka så är det dags att byta.

Tycker fluglinor är dyra som satan så jag bytar så sällan jag jag kan. Men satsa på en kvalitetslina, det har du igen. Har köpt andrahandssortering och visst kan man göra klipp men det finns en anledning till att de är billiga.

Kommentera

Har faktiskt dristat mig till att prova några no-name-linor för 150-200 kr och blivit positivt överraskad. De har varit förvånadsvärt bra i kvaliteten. Men ett generellt svar är precis som yoxler nämnde, köp en kvalitetslina.
          [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Jag brukar byta när jag testat någon lina som är bättre eller stör mig på något med linan jag har. Det är två linor som jag haft som faktiskt gått sönder dels coatingen på en Guidleline pounch(?) och en scierra sinktip där sjunkdelen fastnade i botten och jag fick dra av fluglinan (en "intressant" upplevelse).

Det blir dock sällan ett riktigt byte av linan utan snarare ett lager med linor som byggs upp med olika egenskaper för olika tillfällen av linor en med långklump en med medium och en med kortklump och sedan en snabbt resp. långsamtsjunkande sinktip.

Kommentera

jag tyckeratt du redan verkar ha fungerande och för den delen bra linor. men vårda dom ordentligt med smörmedel och häng upp dom när sesången är över
              och om dom är dåliga så är det bara att köpa en ny lina. passa på att fynda nu under vintern när det oftast är rabbat på sommargrejorna. det ät mitt ord i det hela

Kommentera

Hittade en gammal förpackning från den senaste linan häromdagen. Och den hade minsann ett namn. Gysinge-linan. Och jag betalade inte mer än 200 för den, däremot har den varit suverän trots "skräpvarning".

Appropå billiga linor...
                [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Appråpå gysinge linan..

Citat från: http://www.elgeco.se/fluglinor.htm

"SHAKESPEARE. Jag fick med mig några Worscestershire HiViz linor från England -92 och har ”misshandlat” dom riktigt bra under alla tänkbara förhållanden. I allt från 10 minusgrader, grus, snö, gräs och saltvatten. Visst syns spår efter detta hanterande, men linorna är ändå mycket bra. En del lever än. Flyter bra, inget linminne, mjuka och följsamma att kasta med.

Kan vara jobbigt att få fram till vettigt pris, men dom vanligaste flytlinorna finns i alla fall. En del Hi.viz gula andra beige. Vissa andra varianter finns också kvar. P.g,a. Pundet och att dom höjt priserna, så blir det en ofrånkomlig höjning på priset.

Jag jagar oförtrutet vidare på att alltid ha dessa hemma. För dom är bra!

Pris: 240:-

Har även plockat fram DT lior för laxfisket. Det finns ju fortfarande folk som inte anammat skjutklump och runningline. Finns hemma i DT 10 F och DT 11 F.

Priset blir 360:-

Tar hem Shakespeares billigaste lina också när det finns möjlighet. Professional heter den och säljs i sverige också under namnet Gysingelinan. Jag tar 140:- för den. Finns i WF 5 och 6. Och flytande. Mer kommer kanske om jag får till det."

Har själv ingen erfarenhet av ovanstående lina..

Kommentera

Förresten nån som provat Scientific Anglers lina "Sharkskin", har precis köpt en skall prova den på saltvattensfiske senare i månaden...
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar