Spö hållare när man är ute och fiskar !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö hållare när man är ute och fiskar !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö hållare när man är ute och fiskar !?

Har sett att smiths creek eller vad de nu heter har en smidig liten hållare för spöt som man fäster i västen/jackan med en pin-on-reel. Men 250kr för en bit rör med foam i ? Finns de inga andra lösningar på detta ?

Min första flugväst jag hade, hade en smidig liten ögla ner till vänster som man satte spöbutten i och uppe på bröstet på höger sida fanns det en flärp med en tryck knapp på. Spö butten i öglan och klingan mot bröstet och låstes fast med flärpen. Då satt spöt fast diagonalt på västen tills knappen öppnades. Hur smidigt som helst varför finns inte detta kvar på västarna ?

Står man mitt i älven har man inte så många ställen att lägga spöt på om man inte är en av dom som vill balansera det på nacken. Nu har jag spöt i armvecket och därmed begränsad rörlighet med den armen.

Kommer nog sy dit en ögla och flärp på västen om man inte hittar nån annan lösning på det hela ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Smith creek är det värsta ockerföretaget som finns. De framställer sig som "innovatörer" och säljer simpla saker till överpris. Nu kanske jag låter överdrivet butter, men kolla bara på deras spöhållare och håvhölster. Produkter man själv smäller ihop i garaget på två minuter av grejer som man troligtvis har liggandes, så gjorde då iaf. jag med hålhölster långt innan de lanserad sitt för 399 spänn eller vad de nu har mage att ta för det.

Men tillbaka till spöhållaren, bygg en egen eller sy på en flärp nertill på västen och ett kardborreband vid axeln. Jag tycker den lösningen fungerar kanon vid de tillfällena man inte kan/vill klämma spöt under armen.

Kommentera

Jag ska nog ta och tillverka mig en spöhållare. Om resultatet blir bra vill du ha en då? Blir slitsat rostfritt med foam i.

Kommentera

vi har alu-rör på jobbet så kan bygga en där. Men kommer nog köra på den modellen av hållaren som fanns i min gamla väst.

Vad finns det för fler modeller av spöhållare ute på marknaden ?
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          vi har alu-rör på jobbet så kan bygga en där. Men kommer nog köra på den modellen av hållaren som fanns i min gamla väst.

Vad finns det för fler modeller av spöhållare ute på marknaden ?
          Frågan är om det finns några fler? Det här är ett typiskt exempel på prylmanin inom flugfiske (lite sten-i-glashus-varning här då jag både är galen i flugfiske och prylar) där man uppfinner ett behov av olika produkter, gärna till överpris. Att klämma spöt under armen har fungerat i hundratals år, vill man ha båda armarna fria så är den simpla hållaren som återfinns på 99% av alla västar och vadarjackor så gott som perfekt.

Kommentera

Det är denna simpla hållare jag söker efter men den finns inte på min vision väst, så jag måste få dit nån. Fungerar bra med spöt under armen tills man får en fisk i strömmande vatten och vill kroka loss, fota, släppa tillbaka fisken samtidigt som flugan ska torkas

Kommentera

En liten tanke som dök upp i mitt huvud.
              I garaget har jag en liten metallklämma med gummerade käftar. I änden på den sitter det en krok.
              Skulle man inte kunna ha en dylik lösning. Om man fäster den i västen så kan man snabbt klämma fast spöt i den och vips så har man händerna fria. Jag vet egentligen inte vad man har klämmorna till och vet inte var jag fått tag på min.
              //C
              http://sportfisher.se

Kommentera

ja varför inte, bara och testa så den orkar hålla kvar spöt med rulle och allt. De va ingen dålig ide. En liten klämma med foam bitar fastlimmade så att inte spöt tar skada

Kommentera

Jag har gott om PVC-rör i olika storlekar hemma, tänkte jag skulle göra en egen variant av Smith Creek's variant. Blir troligen en kombination av den och den "gamla modellen" som sitter på även min gamla fina väst från -92 eller så :P
                  Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    ja varför inte, bara och testa så den orkar hålla kvar spöt med rulle och allt. De va ingen dålig ide. En liten klämma med foam bitar fastlimmade så att inte spöt tar skada
                    Tror verkligen att den klämman jag har klarar att hålla fast ett spö även om man står i strömt vatten.
                    Käftarna är gummerade så de skadar nog inte spöt.
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar