Bygga sig en håv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sig en håv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga sig en håv

Då min onda vovve åt upp min trähåv inför förra fiskeäventyret, ser jag ingen annan utväg än att bygga en egen. Blev inspirerad av en bild som Kabuto postade på Facebook, och tänkte att det kunde vara skoj att göra något liknande.
    Då jag beställt ett "ghost" net från Brodin, blir det att köra på ljust trä. Valet föll på al, som trots sin mjukhet är riktigt ljust och fint. Jag ska köra ett par lager epoxy på håven, hoppas det håller. Jag kommer också testa en idé om hur nätet ska fästas; rostfria trådar limmas in i lamineringen, så vill man byta nät är det bara sy fast ett nytt runt trådarna.
    Har bara mallen klar, men den är väl kanske det viktigaste.
    Click image for larger version

Name:	håv.jpg
Views:	1
Size:	299,5 KB
ID:	1818485

Blir mer imorgon!

Här är Kabutos håv. Har ingen illusion om att min ska bli lika gudomligt vacker, men ska bygga en i alla fall

Det har jag planerat ganska länge, det enda problemet är det att skaffa faner.
    var i från skaffar du det?

Kommentera

Jag hyvlar eget. Vi har en fin planhyvel i skolans verkstad, så att tillverka faner ned till någon mm är inga problem.
      Det borde egentligen inte vara några problem att hyvla för hand heller. Jag sågar mina "strips" med klingsåg först, och redan här skulle jag nog kunna göra bitar som är tunna nog. För att få mer exakt tjocklek kör jag dock med planhyveln ett par varv.
      Senast ändrad av Gäddmördarn; 2013-05-28, 18:54.

Kommentera

Ok, där har du lyx. Jag har en vanligt cirkelsåg och det lite tveksam o klarar jag med att göra millimeter tunna remsor av teak o ask eller liknande.
        Hur tjock faner sak du använda till din mal?

Kommentera

Förr kunde man köpa faner på brädgårdar men jag vet inte hur det är med det nu. Värt att kolla ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
            Ok, där har du lyx. Jag har en vanligt cirkelsåg och det lite tveksam o klarar jag med att göra millimeter tunna remsor av teak o ask eller liknande.
            Hur tjock faner sak du använda till din mal?
            Jag funderar på 2mm remsor, vet inte om det funkar men enligt trägurun på skolan ska det inte vara några problem.
            Om du vill köra egen kan jag tänka mig att det går att göra en hyvelmall och sedan handhyvla materialet. Mycket jobb, men å andra sidan riktigt hantverk :-)

Kommentera

2mm har jag hört åxå från en snickare. Limmet fick jag tips att det ska vara ute trälim ock till finishen skulle vara båt lack, men den biten är smak sak tycker jag, lack, lim, olja.

Kommentera

Den klippen gav mig iden att bygga egen håv.

Kommentera

Synd att jag inte kunde se filmsnutten! Nu blir man ju riktigt sugen på att bygga sig en egen håv. Hoppas få se lite bilder under byggets gång

Kommentera

Jag skulle inte använda ute-trälim: enligt gurun är det bara trälim som härdar i lite kallare/fruktigare klimat men som inte håller för väta. Polyurethan vet jag att är 100% funkis, och det borde även epoxy vara.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar