Dan Tackel linorna inte kung bland budget flug linorna längre på WF sidan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dan Tackel linorna inte kung bland budget flug linorna längre på WF sidan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    culten fungerade inge bra med python när jag fiskade med denna i sjö, de vart för tungt så en vision target WF5 är köpt till denna fungerar bra att kasta på sin top ca 20m. Klumpen är 9.6m och väger 9.5g Blir inga distans kast med denna kombo men det är inte det jag är ute efter med detta set.

Men det är som du säger linvikten är individuell, men den vikten kan inte diffa allt för mycket i de lägre klasserna speciellt om spöt har helaktion och medium snabbt som culten exempelvis. Jag gillar target linan trots att det är en 5,5 enligt AFTM klassningen medans du skulle kanske tycka den är för tung och skulle helre vilja ha en 4,5 till detta spö. Men det ska inte vara att man måste anstränga sig vid utkast tills sista draget innan man skjuter iväg linan och det får inte vara så tungt att spöt börjar "vobbla" när man laddat det och ska göra framkastet eller skjuta ut linan. Spöna har sina gränser med en min och max vikt
    Min och max gränser för ett behagligt kastande med spön finns ju naturligtvis. Fast avståndet ner är större än upp. Cult spöt med sin 3/4 aktion är skönt att kasta med, men tycker det blir lite ostabilt ( kanske med flit, för retrokänslans skull? ) när man drar på. Kändes ganska mycket när jag provkastade det och fariot som är ett mycket stabilt spö vid samma tillfälle. Gör ju att Cult blir extra känsligt för tunga linor.

Kommentera

Det är väl det som är kruxet med cult spöt man ska inte ta i, lite lagom och spöt sköter resten med sin fina bananböj när den flexar tillbaka. Tog ett tag o komma in i det när man i första hand fiskat med snabbare och styvare spön hela våren. Blir som en gung gung känsla i kastandet. Prova nästa gång du får möjligheten att kasta med cult spöt gunga linan bara istället för att ta i, riktigt smygfiske spö för 0.13 tafsen
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det är väl det som är kruxet med cult spöt man ska inte ta i, lite lagom och spöt sköter resten med sin fina bananböj när den flexar tillbaka. Tog ett tag o komma in i det när man i första hand fiskat med snabbare och styvare spön hela våren. Blir som en gung gung känsla i kastandet. Prova nästa gång du får möjligheten att kasta med cult spöt gunga linan bara istället för att ta i, riktigt smygfiske spö för 0.13 tafsen
        Ganska van vid att kasta med den typen av aktion Behöver inte vara ostabilt för att det är djupt. Har för mig att det fick lite minus för just den egenskapen i ett test jag läste. Fiskar med en Jensen Argon fyra ( medium ) som har mycket böj och det behåller stabiliteten bra även om man trycker på lite.

Kommentera

kanske va en för tung lina till cult spöt på mässan då :-P
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

kanske va en för tung lina till cult spöt på mässan då :-P
            Hittade det och ostadigheten på lite längre kast nämns. Fast spelar väl inte så stor roll egentligen på ett sånt här spö. Spöt jag testade senast var förresten en specialare. Satt ett riktigt fint träfäste på det.

Senast ändrad av Wadman; 2013-05-18, 05:57.

Kommentera

Nä cult spöt är ingen distans spö det har man märkt, perfa spö för smygfisket i strömmarna när man vadar och lägger ut sina små svarta torrisar eller smyger sig på vakande fisk i tjärnarna. Till distans och blåsväders fisket har jag min styva ironfeather påk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              552 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              176 visningar