Köpråd: Flugfiskespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Flugfiskespö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd: Flugfiskespö

Hej
    Jag är helt ny inom flugfiske och vill börja med det.
    Efter förbannat mycket sökning om vad jag ska köpa så har jag börjat funderat på ett pool 12 spö.
    Min fråga är, vad är skillnaden på dessa?

Om ni vet andra bra grejer för helst 1000kr och neråt så får ni gärna länka.
    Det jag kommer fiska blir främst öring, röding, regnbåge och kanske försöka få ta min första harr.

Sedan en fråga till...
    Ovannämnda pool 12 spö eller det här?? http://fiskeflugor.se/product/3590-f...-ghost-46.html
    Hoppas det inte blev för rörigt

Tjena.

Köp Pool 12 Powerfly kitet av Classe Ohlson du. Det är precis samma grejor som Fiske butiken och andra tar straxt under 1000:- för. Klass 6 är en vettig klass för Regnbåge, Öring, Röding och om det inte blåser speciellt mycket? Även för kust Öringen. Funkar o.k. till Harren med. Även om ett klass 4 spö hade gett dig en litet roligare fight med den slags fisken.

Det blir nog svårt att hitta någonting lika bra eller litet bättre kit för under 1000:- Nästa snäpp är ca. 1400:- för ett set.

Köp inte något av fiskeflugor.se. De grejorna vet man inte riktigt varifrån i Asien de kommer? Det finns folk som har haft problem med deras spön etc. Och jag tror att garanti reparationer och reserv delar kan bli en knepig historia. Pool 12 ( Bios ) har ju sin general agentur i Malung.

Detta Pool 12 kit är inte så tokigt. Duger att börja karriären med iaf. Baksidan, är att det inte går att få tag i reserv spole till den rullen när du behöver skaffa en sjunk lina till slutet och början av säsongen. Men köp en Okuma Airframe 7/9 rulle för 299:- + en Dan Tackel, andra sorterings WF 7 sjunk lina och en spole Northern backing så är du i mål ändå för en billig peng.

flugor.se, har tafsar = 9 fot taperade nylon tafs med 0.18 spets = standard och 0.16 för de små flugorna + skygg fisk. De har även s.k. "fyllda askar" med ett sortiment flugor som ger dig en bra start.

Den fyllda asken Regnbågen funkar bra i Put and Take vattnen exempelvis.
    Asken "Favoriten" är bra till Harr, Röding, och stationär Öring.

Utöver detta, så bör du skaffa en kort skaftad håv med s.k. catch and release garn, en midje väska eller en flugfiske väst, en peang till att lossa kroken ur fisken med, en liten nagel klippare för att knipsa tafs och knutar med, polaroid solglasögon ( om du inte redan har det? ). En flaska torrfluge impregnering. Loon Aquel, är en billig och bra sådan. Och en s.k. "Priest" att bonka firren med. Det är de viktigaste tillbehören.

Tips. ta kontakt med din lokala fiske klubb för kast kurs. På det sättet lär du dig rätt teknik på en gång och säkert betydligt snabbare än att titta på video klipp på You Tube eller DVD.

Men ska du öva litet självt på en gräsmatta? Ha inte någon fluga på tafsen! Bind på en liten garn tofs på tafsen i stället. Och när du väl börjar att fiska. Se till att ha någon form av glasögon på dig. Kan bespara dig ett otrevligt besök i ögonen av din egen fluga och senare hos ögon kirurgen.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-13, 23:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Där har du spöt jag använder. Kanske inte helt toppen men funkar utmärkt. Menar en gröngöling som jag kan lyckas vifta ut nästan hela fluglinan under vindstilla dagar.

Kan inte uttala mig om action och annat då jag inte har nått att gämföra med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Tjena.

Köp Pool 12 Powerfly kitet av Classe Ohlson du. Det är precis samma grejor som Fiske butiken och andra tar straxt under 1000:- för. Klass 6 är en vettig klass för Regnbåge, Öring, Röding och om det inte blåser speciellt mycket? Även för kust Öringen. Funkar o.k. till Harren med. Även om ett klass 4 spö hade gett dig en litet roligare fight med den slags fisken.

Det blir nog svårt att hitta någonting lika bra eller litet bättre kit för under 1000:- Nästa snäpp är ca. 1400:- för ett set.

Köp inte något av fiskeflugor.se. De grejorna vet man inte riktigt varifrån i Asien de kommer? Det finns folk som har haft problem med deras spön etc. Och jag tror att garanti reparationer och reserv delar kan bli en knepig historia. Pool 12 ( Bios ) har ju sin general agentur i Malung.

Detta Pool 12 kit är inte så tokigt. Duger att börja karriären med iaf. Baksidan, är att det inte går att få tag i reserv spole till den rullen när du behöver skaffa en sjunk lina till slutet och början av säsongen. Men köp en Okuma Airframe 7/9 rulle för 299:- + en Dan Tackel, andra sorterings WF 7 sjunk lina och en spole Northern backing så är du i mål ändå för en billig peng.

flugor.se, har tafsar = 9 fot taperade nylon tafs med 0.18 spets = standard och 0.16 för de små flugorna + skygg fisk. De har även s.k. "fyllda askar" med ett sortiment flugor som ger dig en bra start.

Den fyllda asken Regnbågen funkar bra i Put and Take vattnen exempelvis.
        Asken "Favoriten" är bra till Harr, Röding, och stationär Öring.

Utöver detta, så bör du skaffa en kort skaftad håv med s.k. catch and release garn, en midje väska eller en flugfiske väst, en peang till att lossa kroken ur fisken med, en liten nagel klippare för att knipsa tafs och knutar med, polaroid solglasögon ( om du inte redan har det? ). En flaska torrfluge impregnering. Loon Aquel, är en billig och bra sådan. Och en s.k. "Priest" att bonka firren med. Det är de viktigaste tillbehören.

Tips. ta kontakt med din lokala fiske klubb för kast kurs. På det sättet lär du dig rätt teknik på en gång och säkert betydligt snabbare än att titta på video klipp på You Tube eller DVD.

Men ska du öva litet självt på en gräsmatta? Ha inte någon fluga på tafsen! Bind på en liten garn tofs på tafsen i stället. Och när du väl börjar att fiska. Se till att ha någon form av glasögon på dig. Kan bespara dig ett otrevligt besök i ögonen av din egen fluga och senare hos ögon kirurgen.
        Tack för att du tog dig tid att skriva så mycket! Det blir nog att handla spöet på Clas, man är ju trots allt en fattig studentjävel så :p

Kommentera

Varsågod.

Jo, som student så får man hålla hårt i en kronorna det vet jag av egen erfarenhet. Men det är det väl värt i det långa loppet. Tids nog så kan du sätta på dig spender byxorna och köpa en dyrare utrustning. Och du klarar dig alldeles säkert bra under de första säsongerna med Pool 12 kitet.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-14, 16:37.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

det finns ju scierra emerger kombo för runt 700 på dan tackel

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            563 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            179 visningar