Finns det ingen maskin för att putsa fluglinan med ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det ingen maskin för att putsa fluglinan med ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finns det ingen maskin för att putsa fluglinan med ?

Har kikat runt lite på nätet men hittar inget. Eftersom man har maskiner och vertyg på jobbet så satt man och funderade lite på om man skulle knåpa ihop nån liten maskin där man drar igenom fluglinan så sköter maskinen själva putsningen av linan.

Vad smidigt det skulle vara och dra ut linan från rulle, dra den igenom maskinen och bara veva in linan så är det klart.

Ingen som sett nått sådant eller hört nått om en sådan maskin ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

borde inte vara så svårt att bygga, 2st tvättsvampar för bil som man sätter ihop på ett bra sätt så man kan trä fluglinan igenom.
    på med medlet i svampen och trä igenom linan, veva igenom linan, vet inte om det fungerar dock.

Kommentera

Borde väl inte vara så knepigt att konstruera tycker jag?

En plank bit med en spole med ett vev handtag av något slag i ena kort änden på stativ som klarar att ta en grövre flug lina. Och som du kan ställa trycket på spolen med hjälp av en bricka och en vingmutter. I mitten av plankan, någon slags klämma på ett "ben" där man kan sätta en dylik "lin polerare" i:

Eller som daikai1 föreslog en svamp.

I andra änden av plankan något slags enkel hållare för rull foten.

Mer komplicerat än så ska det väl inte behöva vara tror jag?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-13, 13:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

hehehe ja en planka med svamp fungerar nog men tänkte ta det ett steg längre. Men svampen va en bra ide för att aplicera medlet med.

Tänkte testa följande. 1 svamp som har medlet i sen vidare till polertrissa 1, trissa 2 och trissa 3. Fluglinan kör slalom genom dessa trissor och dessa ska försöka knåpa ihop nått till att man får trissorna att snurra emot fluglinans riktning. Då blir linan inte enbart smord utan polerad i samma veva.

Efter vinterns linputs hade skapligt ont i tummen och pekfingret, totalt putsade jag 5 linor. I år blir det 7 linor som ska putsas.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Som tur är finns det redan ett redskap som är perfekt för detta. De flesta av oss har två av de ifall det skulle hända något med den ena.

Tips: Man kan skydda de med vantarna när det är kallt.

Ta nu en trasa/svamp i din verktyg. På med lite linmedel och dra!

Kommentera

Borde det inte funka med typ 2 brädor som man limmar tvättsvampar på o sedan lägger linan emellan o spänner ihop med skruvtving lr dyligt?
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Borde det inte funka med typ 2 brädor som man limmar tvättsvampar på o sedan lägger linan emellan o spänner ihop med skruvtving lr dyligt?
              liknande detta menade jag
              Senast ändrad av daikai1; 2013-05-13, 17:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                Efter vinterns linputs hade skapligt ont i tummen och pekfingret, totalt putsade jag 5 linor. I år blir det 7 linor som ska putsas.
                Putsa? Bara att dra ut linan på golvet, applicera linmedlet, låta det verka en kvart och sedan torka av. Blir så bra så

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                  Som tur är finns det redan ett redskap som är perfekt för detta. De flesta av oss har två av de ifall det skulle hända något med den ena.

Tips: Man kan skydda de med vantarna när det är kallt.

Ta nu en trasa/svamp i din verktyg. På med lite linmedel och dra!
                  Ja va korkad man är, de är helt korkat att ens göra nån liten grej som förenklar rengörningen av fluglinan. Eller så gör jag detta för att göra det enkelt för mig själv och har dötid på jobbet och KAN göra en sådan onödig grej.

Kommentera

Har du koll på "arduino"? Annars kolla det så har du snart en datoriserad linputsare

Onödiga prylar är skoj att bygga

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar