fluga, havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fluga, havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vison Nite Catapult alternativt Vision Venus eller Guideline LXPe RS V.2. Bra kust dunka spön allihop.

Och en Guideline Haze V.2 rulle. + en Guideline coastal intermediate lina kanske?

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-16, 18:27.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

hur mycket påverkar längden på spöet kastlängderna i flugfiske?

antar att enhands är det som gäller?, men när behöver man två hands spö?
      Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2013-05-16, 18:38.

Kommentera

Jag skulle skicka pm till han på edge som Wadman länkade till. Där har du ett grymt set som borde hamna under din budget..

Kommentera

9 fot är perfekt. 9.6 fot till nöds. Men de där extra 0.6 foten kan bli märkvärdigt jobbiga för handled och underarm vid långa pass. 2 hands spö är bäst lämpad för fiske efter Lax och HÖ i älv och å. Där luft kastar man rätt lite och roll + switch kastar desto mer. Bekvämare, och funkar bäst av utrymmes skäl. Bra all around, 2 hands utrustning = # 9/10 och 13 - 14 fot.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-16, 19:08.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Träffa en snubbe som kör skagit på kusten. Han kasta lååååååångt. Men det blir ju nästan spinnfiske med den korta o tunga klumpen. Dock är ju hemfiskningen den samma oavsett 1 eller 2hands.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Jag skulle skicka pm till han på edge som Wadman länkade till. Där har du ett grymt set som borde hamna under din budget..
              Japp, med de prylarna blir det tom svårt att byta upp sig

Kommentera

Funderar man på det där med enhands vs tvåhands för tex kustfiske rekomenderar jag att kika på surffisket med fluga på USAs västkust, dom har klurat ut det där och hittat verktygen.

Själv skaffade jag mig ett Beulah surf 9/10 till gäddfisket främst för ergonomin. Med det spöt fiskar jag lätt en hel dag utan att få ont i ambågen som jag får av enhandsspön.

För havsöring skylle jag nog välja att gå ner några linklasser.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Vison Nite Catapult alternativt Vision Venus eller Guideline LXPe RS V.2. Bra kust dunka spön allihop.

Och en Guideline Haze V.2 rulle. + en Guideline coastal intermediate lina kanske?

http://www.fishline.se/
                  jag har kollat en hel del på dom spöna och det är mycket intressant.
                  men ska man satsa på 6/7 eller 7/8 för att ha så allround som möjligt?
                  huvuduppgiften är att fiska havsöring. men det vore kul att ialf testa fluga gädda, och kanske en gång om året eller något åkt till en regnbågs damm och testat.
                  om man jämför 6/7 med 7/8 har man ju en tyngre lina vid 7/8. det resulterar i längre kast på kusten?
                  kastar man längst med en eller tvåhands spö? (som spinnfiskande havsöring nörd är man van vid att kunna kasta lång för att kunna söka av så stora områden som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    9 fot är perfekt. 9.6 fot till nöds. Men de där extra 0.6 foten kan bli märkvärdigt jobbiga för handled och underarm vid långa pass. 2 hands spö är bäst lämpad för fiske efter Lax och HÖ i älv och å. Där luft kastar man rätt lite och roll + switch kastar desto mer. Bekvämare, och funkar bäst av utrymmes skäl. Bra all around, 2 hands utrustning = # 9/10 och 13 - 14 fot.
                    handlederna och underarmarna är inget problem för mig som snickare. det är nästan samma rörelse som jag gör 8 timmar på jobb:P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar