fluga, havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fluga, havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fluga, havsöring

satt utvadad på en sten igår och kustfiskade silvertorpeder med bombard och fluga. och då började jag fundera på om man inte skulle testat de där med flugfiske.
    vad för utrustning och hur mycket pengar behöver man lägga ut på ett kitt som verkligen fungerar.

med en genonsnittlig havsöring utrustning och bra kastteknik hur långt kan man räkna med att kasta då?

när vill man har kort klump?
    när vill man ha lång klump?
    vad för lina gäller för kustfisket?
    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2013-05-10, 11:19.

20-25m borde inte vara några problem efter ett tags kastande när man fått in tekniken.

Klumplängden skulle jag säga att rätt enkelt att med kort klump blir kasten kortare och med lång klump längre rent generellt. När man fått ut klumpen utan för toppöglan kan vissa linor svårare att hålla i luften så man skjuter ut linan när klumpen passerat toppen. Har aldrig mätt hur mycket jag skjuter ut men kan tänka mig att det är 5m minst när man släpper lös linan vid utkastet.

Kolla videon nedan så ser du en lina med ruskigt bra skjut i

Själv har jag en 12.5m klump till HÖ fisket och en 9.5m klump till öring, röding och harr fisket
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Mojoman: varför är det så att en kort klump generellt kastar kortare och tvärtom? Kan du förklara för en nybörjare? ;-)

Ursäkta trådkapningen förresten! Misstänker dock att trådskaparen också är intresserad av frågeställningen...

Skitfiske!
      Senast ändrad av dubbel-v; 2013-05-10, 12:30.

Kommentera

vore det ett bra startkit?

Kommentera

Det handlar mest om att man kan inte skjuta hur mycket lina som helst. Ju längre klump, ju mer lina kan du hålla i luften. Därför blir kasten längre.
          Men även vissa kortklumps linor som ex dart går att kasta riktigt långt med. Men den är också byggd så man kan gå utanför klumpen i kasten och ligga ute på runninglinen...

Ursprungligen postat av dubbel-v Visa inlägg
          Mojoman: varför är det så att en kort klump generellt kastar kortare och tvärtom? Kan du förklara för en nybörjare? ;-)

Ursäkta trådkapningen förresten! Misstänker dock att trådskaparen också är intresserad av frågeställningen...

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
            Vet faktiskt inte hur spöt är men jag skulle nog ändå satsa på något begangnat. Säljs väldigt många fina utrustningar till bra priser. Fastar du för flugfisket kommer du säkert vilja byta upp dig och då känns de pengarna för det setet onödigt...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Men även vissa kortklumps linor som ex dart går att kasta riktigt långt med. Men den är också byggd så man kan gå utanför klumpen i kasten och ligga ute på runninglinen...
              Japp, ryktet som endast korthålls lina förstår jag inte var det har kommit ifrån? Riktigt grym lina när det blåser på och man behöver komma en bit. Använder själv alltid darten när det blåser hård påland. Namnet är träffande, för den går som en pil genom vinden

Kommentera

med en genonsnittlig havsöring utrustning och bra kastteknik hur långt kan man räkna med att kasta då?

1. när vill man har kort klump?
                2. när vill man ha lång klump?
                3. vad för lina gäller för kustfisket?
                Duktig kastare 25-30 meter.

1. När det är tajt med utrymme och vid fiske där man vill ha få luftkast tex flytring, är det kanon med kort klump och tunn skjut. Bra även när det blåser en del. Med lång framtapering är de dessutom lätta att underhandskasta.

2. Många som aldrig använder lång klump ( om du nu menar lång som 15m + ). Annars har du DT feelingen hela klumplängden + bra skjutegenskaper när du vill ha längd. Är väl sådär i vind.

3. De utpräglade heldragna kustlinorna ( tex GL coastal och Vision kust ) har klumpar på 10-12 meter kastar långt och är stabila även om det blåser lite. Intermediate linor är vanligast, men flyt används också.

Kommentera

så med andra ord är det en bra kort klumps lina jag vill ha till kustfisket. eftersom det sällan eller aldrig är vindstilla.
                  får ta en funderare fyller ju år på lördag så man kanske har hittat sin egen födelsedags present

men kortfattat är det ett klass 7 spö på en 9,6 fot med en klass 7 rulle. och en kortklumps lina jag ska ha?

Kommentera

så med andra ord är det en bra kort klumps lina jag vill ha till kustfisket. eftersom det sällan eller aldrig är vindstilla.
                    får ta en funderare fyller ju år på lördag så man kanske har hittat sin egen födelsedags present

men kortfattat är det ett klass 7 spö på en 9,6 fot med en klass 7 rulle. och en kortklumps lina jag ska ha?
                    En 9,6 fots sjua och en kvalitéts lina avsedd för kustfiske i intermediate. Lika stora skillnader på linor som spön, så det brukar löna sig att lägga några kronor extra på en bra lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar