jasså erik du har hittat hit.. kan ju säga att jag har både ett adventure 8 fot och ett scierra xda 9.6fot # 8 är helnöjd med båda.. ska ordna min guideline pounch till xda-spöt.. måste skaffa mig en runningline.. den linan är gudomlig det lilla jag kastat med den.. köpte den på rea.. 300kr.. annars typ 580
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köp av flugfiskeset
Collapse
X
-
Har kollat på ett Vision Intro set nu. Det kostar 1790kr på den fiske affär jag varit in på. Någon som köpt och/eller provfiskat med setet?
Skriv några kommentarer, och INGA som inte har med setet att göra tack!
Själv så tyckte jag att det verkade bra då jag kände på det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fogelbergSjälv är man intresserad av denna, ungefär samma erbjudande som regal, men går att få i klass 8/9 med.
1462:- för följande
spö
rulle med 2 extra spolar
3 linor till de tre spolarna flyt/sjunk/interm
spötub
rullfodral
och lite till som
10 flugor
avbitare & indragare
Jag tycker det verkar prisvärt och är ruggigt sugen.
Kommentera
-
P A
Läste här ovan att någon skrev att en 5 års ovillkorlig garanti är bra.
Vill inte vara alltför taskig nu..Men känner att det är dags att återigen avliva myten om så och så lång tids ovillkorlig garanti, som om det skulle vara ett argument. I själva vertket är dett ett luddigt och klent förklarat försäljningsargument för att få sälja fler spön och att få en kund att betala överpris för spöt. Inget annat.
En spötillverkare garanterar att ett spö ej är försett med tillverkningsfel. Det är det ENDA han kan garantera. Ett tillverkningsfel visar sig ganska omgående. Oftast första dagen.
En tillverkare kan aldrig garantera att ett spö trampas av eller skadas på annat sätt efter några år.
Det enda han kan göra är att bygga in en försäkring i ursprungspriset som ger dig ett nytt spö om olyckan är framme någon gång i framtiden.
Att då kalla det garanti är egentligen olagligt, om jag inte har helt fel där. Men jag är ingen lagvrängare, så om det är eller inte är olagligt låter jag vara lite osagt.
Men..Det ska kallas försäkring och inget annat enligt mig.
Typ: "I priset ingår ett år garanti mot fabrikations eller tillverkningsfel, samt 4 års ovillkorlig försäkring mot skador inbakad i priset"
Nackdelen för köparen framstår ifall inte tillverkaren upplyser om detta utan gömmer sig bakom ordet "garanti".
Köparen tror att han köper ett spö för en viss summa, fast han egentligen köper två spön, typ.
Om nu inget händer med spöt så skrattar tillverkaren/leverantören hela vägen till banken. Och om något händer, så ersätter han visserligen..Men han ersätter med ett nytt spö som trots försäljningpriset på låt säga 3000, egentligen bara kostat 3-400 spänn att tillverka. Resten av pengarna går alltså till denna "garanti", till reklam för spöt och andra saker.
Men så länge kunden är nöjd, glad och ovetande så är allt bra..
Jag tycker sånt här säljsnack om massor av år i "garanti" är fult och orätt och ohederligt, och själv skulle jag aldrig löpa ett spö under sådana premisser.
Köper jag ett spö ska det vara ett spö och dess egentliga egenskaper och kvalitéer jag lägger pengarna på, och inte massa ludd runtomkring. Jag är fiskare och ska ha reell valuta för pengarna och inte köpa glansigt marknadsfört trams.
Inget om folks tycke o smak i övrigt eller vad dom vill lägga pengar på. Det är upp till var och en efter eget tycke och smak.
Vill bara upplysa om detta i mina ögon mycket tveksamma försäljningargument.
Jag har tidigare nämt uttrycket "The Big Fishing Hoax" i olika sammanhang. Detta garantisnack är en del av denna hoax, tyvärr..
Andra är t.ex uppgivna dimensioner på linor där en 0,33 lina kallas 0,30 för att ha högre dragstyrka..Bluff om dragstyrkor på flätlinor o.s.v.
Listan kan göras lång.
Men nu ska jag käka.. :o)
Kommentera
-
P A
Måste även inflika att vissa av de märken som skryter om långa "garantier" inte ens kan ersätta med ett likadant efter bara något år eller två eftersom dom redan bytt modeller tretusen gånger och det spö dom vill ersätta med kanske inte alls är lika mysigt som det du som köpare blivit försälskad i, sovit med, slickat på (nåja) eller annat..Finns inga kvar på lagret..Och hur mycket gäller den "5-åriga ovillkorliga garantin" i det läget..?
Kommentera
-
... vad blev de för käk..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av vitfisk//skitfisk<<du kan få köpa mitt LOOP yellow line 9,3ft tillsammans med en LOOP grafit rulle med två spolar med en sjunk o en transparant svävande . för 1600kr
har precis bytt toppen så klingan e i toppskick. inte använt de så mkt förövrigt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Andreas Visa inlägghttp://www.flyfisherman.se/4.1ad6b4b...e7fff1083.html
Strömsländan XP. Någon som har erfarenhet av det kanske?Jodå, såå att fisket går bra.....
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B