Kan inte säga att jag är imponerad av minsta Vision GT rullens broms system. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan inte säga att jag är imponerad av minsta Vision GT rullens broms system.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min reserv/skräprulle (Nielsen Fishing Gear eller nåt sånt) som jag fick på köpet på mässan när jag köpte ett JSB spö ser ungefär lika "avancerad" ut när det gäller knarren Fast "pluppen" är i metall! Å den rostar redan efter 2 fisketurer vid kusten ja... men den var ju gratis å andra sidan!

Click image for larger version

Name:	20130429_212824.jpg
Views:	1
Size:	455,4 KB
ID:	1767559
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Sitter den där för att bromsa eller för att låta?
      Om du tar bort den slipper du ju knarreländet. På danielssonrullarna är ju knarren valfri, har ingen som helst funktion mer än att låta och du kan välja själv om du ska ha den eller inte.

Köpa billigt brukar bli dyrt, håll dig till Danielsson och du slipper problem.
      Synd bara att dom slutade med Lw serien innan jag hann köpa men Lw four-7
      Senast ändrad av Guideline; 2013-04-29, 21:25.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
        Om du tar bort den slipper du ju knarreländet. På danielssonrullarna är ju knarren valfri, har ingen som helst funktion mer än att låta och du kan välja själv om du ska ha den eller inte.
        Fast knarr, iallafall knarren när lina "dras ut" är ju sjukt trevligt tycker jag! Måste ju vara tråkigt att drilla en rusande fisk utan någon som helst knarr. Knarr när man vevar in är däremot bara larvigt, då förstår jag att man tar bort den.
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg

Köpa billigt brukar bli dyrt, håll dig till Danielsson och du slipper problem.
          Synd bara att dom slutade med Lw serien innan jag hann köpa men Lw four-7
          Tyvärr så sitter den där för att bromsa mot backslag på linan.

Njae, jag vet inte om 1200:- är så förbaskat billigt egentligen? Danelsson Original kan man ju få för ca. 1500:- om man letar litet.

Men det är skit surt att inse att jag skulle ha köpt en Original Nymph i stället för det här skrället.

Ett par LW hittade jag: http://profly.se/index.php?route=pro...product_id=966

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 23:07.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
            Fast knarr, iallafall knarren när lina "dras ut" är ju sjukt trevligt tycker jag! Måste ju vara tråkigt att drilla en rusande fisk utan någon som helst knarr. Knarr när man vevar in är däremot bara larvigt, då förstår jag att man tar bort den.
            Håller med. Jag gillar det tickande ljudet om det inte är tok högt? Till GT rullens försvar så är iaf. ljudet rätt lågt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Håller med. Jag gillar det tickande ljudet om det inte är tok högt? Till GT rullens försvar så är iaf. ljudet rätt lågt.
              Jupp, på "skräprullen" på bilden ovan så är tickande knarren högre när man drar ut lina, och mycket tystare när man vevar in, hur de nu har lyckats med det egentligen... Å andra sidan ingen rulle jag skulle rekommendera hursom.

Skumt ändå att ett så bra märke som Vision har en så billig lösning för "knarret" på en rulle som ändå kostar pengar.

Kommentera

På den rullen på fotot, så ser det ut som om du har en broms ratt? Då kan du vända bort den där lilla plast grejen med fjäder som ligger an emot kuggen = knarren. I det fallet så är den bara en ljud effekt är jag till 90% säker på.

Att den tickar högre åt ett håll? Beror på den där fjädern som styr plast tungan med en större kraft mot kugg tänderna åt ett visst håll. Det går ju oftast att ändra så att knarren är lägre när man vevar in i stället.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 23:33.

Kommentera

Ja bromsratten finns där, så det är nog som du säger, inte testat Fast jag kommer nog endast använda den rullen i nödfall, om ens det. Lär ju rosta sönder annars hehe. Sen är bromsen ojämn så fort rullen blir blöt. Köpt flera bättre rullar på Tradera nyligen som ska hårdköras!

Kommentera

Knepigt att bromsen blir ojämn vid väta? Kanske litet rull fett på kuggen skulle hjälpa?

Men det är ju bra att du har fler hamster hjul att välja på.

Kommentera

Dum fråga kanske! Men om jag går till lokala handlaren och ber om rull fett till flugrullen vad bör jag då få i handen?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                      3 svar
                      231 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar