Nya prylar på ingång ;-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya prylar på ingång ;-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Martin? Köpte du Visions ordinära backing eller deras tunna 20 pund?
    Vision Bäkkäri THin Backing 100m 20lb (rosa). VBW20B står det. Var tvungen korta av, sen mätte jag i efterhand, drygt 33m.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Trist att spolen var så backing snål. Men jag tror nog att du ska lyckas att hejda de flesta firrarna innan backingen börjar att ta slut ändå. Öringen, och då även HÖ på kusten är inga lång rusare precis. De går hellre runt i stora cirklar och stångas + rullar i ytan eller hoppar. Till största del så kommer du att få fiskar som i bästa fall drar ut hela fluglinan. Detta även om de väger ett par - 3 kg.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 22:53.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

....funkar utmärkt att använda vanlig flätlina som backing......kan vara värt att tänka på om man vill få plats med mer lina på rullen....

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Trist att spolen var så backing snål. Men jag tror nog att du ska lyckas att hejda de flesta firrarna innan backingen börjar att ta slut ändå. Öringen, och då även HÖ på kusten är inga lång rusare precis. De går hellre runt i stora cirklar och stångas + rullar i ytan eller hoppar. Till största del så kommer du att få fiskar som i bästa fall drar ut hela fluglinan. Detta även om de väger ett par - 3 kg.
          Men är inte alla dessa "moderna" spolar rätt backingsnåla tycker du? Till och med på Vipus reklambild (http://www.fishline.se/images/produc...109.090209.jpg) så syns det tydligt att det är max 2 eller 3 millimeter utrymme mellan påspolade linan och kanten vid rullfästet. Ska man ha så trångt så måste ju linan lägga sig perfekt varje gång när man rullar in. Exakt så är Reelmaste rullen också, ja eller alla mina 4 rullar (köps nya rullar varannan dag nu...suck...beroendeframkallande!). Förutom GL Pike rullen som faktiskt har gott om utrymme konstigt nog. Och tur det, för Pike linan tar verkligen plats!

Ok, ja då borde ju även 30 meter räcka gott och väl känns det som. När jag tänker efter så är det sällan man fått en regnbåge som rusat långa sträckor. Oftast rusar den, så vervar man in, sen rusar den igen. Då är den kanske aldrig längre bort än 30-40 (nu pratar vi spinnfiske). Havsöringen har jag tyvärr noll erfarenhet av ännu.

Budade till mig tidigare idag en reservrulle jag troligen ska ha till olika sjunk/interm linor på i klass 5 eller 6. Airflo CST46. Den ser däremot rymligare ut, eller är den också lika snål? Billigt kändes det som iaf! http://www.tradera.com/airflo-cst46-...2197_180786138

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          ....funkar utmärkt att använda vanlig flätlina som backing......kan vara värt att tänka på om man vill få plats med mer lina på rullen....

/S
          Tanken har faktiskt slagit mig, men som fullständig amatör på flugfiske så har jag inte "vågat" prova ännu Antar att du menar de platta flätlinorna såsom Fireline, och inte PowerPro-liknande som är mer runda och tar mer plats?
          Senast ändrad av GäddMartin; 2013-04-29, 23:07.
          Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

2 - 3 mm luft mellan linan och rull huset om man spolar på linan litet slarvigt är ju o.k. Men inte annars.

Jo, det verkar som om många tillverkare är rätt glada i att överdriva backing kapaciteten. Eller också så mäter de med en väldigt väl på spolad backing och fluglina på spolen?

Regnbågen, beteer ju sig rätt likt en Lax när den känner kroken. En eller ett par längre rusningar brukar det ju bli innan det blir mer fråga om att stöka runt en bit ut.

Men sällan så att den drar ut hela fluglinan och typ 30 m backing ändå trots att den kan väga 3 - 5 kg +.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 23:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg

Tanken har faktiskt slagit mig, men som fullständig amatör på flugfiske så har jag inte "vågat" prova ännu Antar att du menar de platta flätlinorna såsom Fireline, och inte PowerPro-liknande som är mer runda och tar mer plats?
              ....det funkar med vilken som......0,19 PP håller för 13 kg och är garanterat tunnare än vilken 20-punds backing-lina som helst....

Själv hade jag en 0,25 Berkley Whiplash-lina som hade blivit liggande och den funkade utmärkt på min Reelmaster Seatrout (den linan är dock extrem overkill...lyfter över 40 kg och är har i själva verket en verklig diameter på minst det dubbla mot vad som anges...lär knappast få uppleva den dag då någon havsöring sliter den linan i stycken....)

Gjorde samma resa som du just nu gör för något år sedan.....på mitt första snikflugset....ett klass 5 Jaxon Inspire som såldes med en klass 3-5 rulle, lina o backing...inköpt på Beoutdoor för 595 spänn och som för övrigt kastar förvånansvär bra med tanke på kostnaden.....var det i princip omöjligt att få på klass 5-lina och backing på rullen som ingick i setet.....jag löste det då genom att köpa en Reelmaster Trout (klass 4-6)...och då fungerade det bättre.....alla sätt är bra utom dom dåliga....

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

fiskar man i strömt vatten kan backingen vara räddaren i nöden. Skulle inte vilja få en öring på 2 kg i strömt vatten där den vuxit upp och fått kämpa med en o annan vårflod. Tom med en mindre fisk i strömt vatten kan kännas betydligt större o dra iväg linan förvånansvärt långt.

Har man problem med att få linan på rullen kan man som sagt byta till tunn flätlina och kapa nån meter av fluglinans ände. Hade själv detta problem med min XLA-rulle och sameo python lina. Ca 30m flätlina 0.20 och kapade bort 3 av fluglinan så fick det plats på rullen.
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jo jag vet att 100 meter är lite väl överdrivet.
                  Men faktum kvarstår att det ska gå på 90 meter + en WF7 lina på den där rullen...

Då jag hade tänkt mig att hitta annat än PT vatten med dessa grejer så tänkte jag att vafan det kan gå åt ;-)
                  Får det plats så är det ju inte i vägen...

Och jag har nog gärna lite mer än förlite den gången något drar iväg....

Kommentera

Nu har jag haft premiär med min nya pinne.

Skillnaden mellan vipu och min R.T påk är milsvidd.
                    Jag stod där och viftade en stund innan jag kände hur spöt förde sig.

Men gisses vilken pinne.
                    Ska jag nog ha trevligt med i sommar...

Kommentera

He, he, he!

Ja, där ser du. Blir nog knappast någon mer R.T. stolpe för dig i framtiden eller?

Gött att du trivs med de nya grejorna.

Skit fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      180 visningar