Nya prylar på ingång ;-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya prylar på ingång ;-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya prylar på ingång ;-)

Tjo alla.

Beställde nu vision vipu settet då Jock pratat gott om grejerna....

Hoppas att de kommer tills 1:a maj så de kan invigas

Återkommer med intryck när jag klämmer på grejerna...

Gött!

Hoppas att du ska bli lika förtjust i Vipu spöt som jag är? Koma rullen och Guideline Force linan finns det ju inte så mycket mer att orda om än att de är bra.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hoppas det.

Min Ron Tomson påk är lite väl påkig...
      Hoppas att detta är MYCKET trevligare...

Fast RT fick jag....

Kommentera

Ja, om man jämför en R.T. stolpe alternativt svaj mast spö med Vipu? Då är jag inte det minsta orolig för att du inte ska gilla ditt nya spö.

Iof. det kan ta litet nötande på en gräsmatta eller vid fiske vattnet innan du hittar timingen i Vipu spöt. Men så är det ju alltid om man byter till en ny pinne som uppför sig annorlunda mot den förra.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-25, 21:35.

Kommentera

Det kan vara ett angenämt problem...

Får se om om jag kan komma lite längre med denna oxå...

Kommentera

Tror säkert att du får iväg några meter lina till. Spöt heter ju inte Vipu ( hävstång ) för inte.

Kommentera

Vision kittet kom idag.

Ett klass 6 kit med en klass 6/7 rulle.
              Och det går åt. Det blev ont om plats efter 100 backning och en WF6 lina.
              Enligt vision så ska koma rullen svälja 90 meter backning och en WF7 lima. Vilket jag tvivlar på. Så de är snåla på backningen.
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	224,7 KB
ID:	1767560

Men snyggt spö... Längtar till helgen så man får prov vifta lite...

Kommentera

Koma påminner väldigt mycket om ReelaMaster LA rullen. Jag tycker att min ReelMaster LA 46 är precis lika trång med 50m backing och WF6 flytlina, näst intill risk att det blir strul om man vevar in fullt ut (under drillning) utan att sprida linan med fingret. Verkar som att det är vanligt med de nya large arbor rullarna, att de är underdimensionerade på något sätt. Nästan så jag ångrar att jag köpte extra spolar till LA46, och istället inte satsade på andra billigare rullar.

Har även köpt på mig ett par budgetrullar via Tradera (både klass 3/4 och 7/8) till extralinor för mina andra spön (grymt imponerande kvalitet och kullager på dessa) och det är lite halv-trångt även fast jag max kör 50m backing (Guideline backing, Vision backing och billig backing från Dan Tackel. Å andra sidan inte riktigt lika trångt som med LA rullen. Skumt det där.

Så mycket dö-utrymme på dessa rullar i mitten som inte kan användas... bara för designens skull... Ska man behöva köra 6-8 eller 7-9 rulle för att det ska lira med en WF6 lina...?

Edit: Spolade på min nya Forty Plus WF7F på en 7-9 Large Arbor rulle (95mm diameter) (ej Guideline), och kom fram til att jag kan ha max 30-35m backing (Vision Bäkkäri Thin Backing 20lb) för att linan ska få plats utan risk för strul... Hur löser ni sånt här??
                Senast ändrad av GäddMartin; 2013-04-29, 22:37.
                Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Martin? Köpte du Visions ordinära backing eller deras tunna 20 pund?

Kommentera

Ursprungligen postat av Denada Visa inlägg
                    Vision kittet kom idag.

Ett klass 6 kit med en klass 6/7 rulle.
                    Och det går åt. Det blev ont om plats efter 100 backning och en WF6 lina.
                    Enligt vision så ska koma rullen svälja 90 meter backning och en WF7 lima. Vilket jag tvivlar på. Så de är snåla på backningen.
                    [ATTACH=CONFIG]53731[/ATTACH]

Men snyggt spö... Längtar till helgen så man får prov vifta lite...
                    Grattis till nya kitet!

Om du inte ska fiska Lax och HÖ i älv eller å? Så klarar du dig bra på 50 m backing. Det är vad som sägs vara en bra längd till bågen, Gädda, Röding och Öring. Du har ju 30 m fluglina att ta till också om du får på en riktig torped.

Men jag har då aldrig under alla de åren jag har flugfiskat, haft på någon stor fisk som har synat botten på spolen med den mängden backing. Möjligen har någon fisk dragit ut 25 - 30 m + fluglinan vid något tillfälle. Ja, om det nu inte snackas Lax förstås?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 22:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar