Någon mer än jag som upplever Visions rullar som backing snåla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon mer än jag som upplever Visions rullar som backing snåla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon mer än jag som upplever Visions rullar som backing snåla?

Ja, förutom Deep då.

Nu i dag så tänkte jag att jag skulle spola på min skinande nya, 27 m långa Cult DT #3 flyt lina och runt 30 meter 20 pund backing på min lilla GT rulle. Enligt Vision ska denna den minsta GT rullen ta 40 m backing och en WF 4 flyt. Men eftersom jag skulle ha på en DT 3, så räknade jag med att spola på 30 m av deras egen micro backing för säkerhets skull. Gjorde denna bedömning även om skillnaden i grovlek på en DT3 och en WF 4 är liten. Och Vision menar nog ordinär 20 pund backing i sin spec.

Men det var ta mig fan precis det! Är det ungefär 1.5 mm mellan rull gaveln och linan så är det inte mer heller när jag har spolat på linan litet små slarvigt. Man kan ju inte stå och veva upp linan prydligt varv bredvid varv med en firre i andra änden av linan precis. Och jag hade dessutom både backingen och flug linan i spänn när jag spolade på det hela.

Jag skulle väl inte ha brytt mig så värst mycket om den något låga backing kapaciteten på denna rulle. Om den + mitt Vipu #3 inte skulle användas till att fiska Regnbåge och P&T Öring stilla dagar. Och med den pigga fisk som finns i både Bjeveröd och Björka, så vill man ju få på all backing man kan, utrustad med ett så pass klent spö också. En firre på straxt över kilot, lär springa iväg med en del lina i de första 2 st rusningarna i alla fall. Och en firre på över 2 kg lär bli som att fiska Lax nästan.

Varför jag undrar om någon av er tycker sig ha upplevt samma sak med en Vision rulle? Är att jag hade samma bekymmer med min gamla Koma # 5/6 rulle när jag köpte den. Enligt specifikation ska den ta en WF6 F och 60 m 20 p backing.

No cigar! Jag fick i bästa fall på 40 m vanlig 20 pund backing och en Dan Tackel 2:a sorterings WF 6 flyt. Denna lina är en högst normal WF med en 10.5 m klump ska det tilläggas. Fick köpa micro backing till den också. Då fick jag på ca. 45 m.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 20:25.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Japps kan inte mer än hålla med om detta problem. Bytte ut min backing mot flätlina och kapade bort 3m av fluglinans ände. Detta gjorde en att min sameo python WF6 fick plats på rullen till slut.

Kom med en rapport hur DT linan käns och fungerar, går i tankarna att skaffa den när sameo linan kastat in handuken
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

O.k. Då kan man säga att det är bekräftat. Har precis snackat med min huvud leverantör av flugfiske godis. Och han ska meddela Vision detta sade han vid telefonsamtal i kväll. De behöver nog tänka om vad det gäller utrymmet på spolen. Märkligt blir det då de gör en rulle = Deep som kan svälja miltals med backing och så är deras andra rullar på detta viset.

Återkommer med rapport om Cult DT linan.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 20:22.

Kommentera

Som jag sa i en tidigare tråd så skulle jag vilja påstå att rullarna är över klassade, så nu har man fått med det också i hela faderuttan, 5-6 borde vara 4-5. Men det gäller inte alla modellerna. Hoppas vision kommer med nya spolar som tar lite mer lina framöver, då kan man alltid köpa en ny spole istället för hela rullen

En bekant köpte nyligen deras koma rulle 7-8, där kan vi prata om utrymme får väl spola på 200m backin och sen en WF7 på det. Såg lite konstigt ut med 30m backin och WF7 på den rullen, inte ens halvfull
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det är ju fullständigt apa!

Det är ju pestigt nog att tillverkarna i ett överdrivet anfall av kreativitet leker med spö och lin klasserna. Och så upptäcker man att de inte kan låta bli rullarna heller!!!

Vad är nästa grej? Att "under eller över klassa" storleken på vadare och kängorna kanske? Så att det blir riktigt intressant att handla sådana också. Det här är ju ett fall för Konsument ombuds mannen ta mig fan!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 23:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          504 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          169 visningar