Fluglinor till mina spön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglinor till mina spön.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglinor till mina spön.

Hej

Jag har i dagarna plockat fram mina gamla flugfiskespön och tänker fånga de största fiskarna ni kan tänka er. Tyvärr raspar och knastrar det om mina gamla linor så jag får vackert köpa nya. Nåväl, det är ju bara att gå in på nätet och handla tänkte jag. Det som för några år sedan var en välansad rabatt är nu en tät och svårgenomtränglig lindjungel. Är det någon som kan guida mej att hitta rätt lina till mina spön?
    Jag ska fiska efter öring om någon månad i en sjö, antagligen tät vegitation runt hela sjön så en WF med kort klump vore nog bra. I övrigt blir det fjällfiske både rinnande och stillastående vatten.

Mina spön:
    1. SAGE GRAPHITE III. 9'0". GFL 590-4 RPL #5
    2. LOOP Carbon HM15. 9'0". #6/7
    3. ST. CROIX 1702-4/5 -7'6". #4/5

Är spöna kassa i era känsliga fiskefingrar tar jag tacksamt emot förslag på bra spö också.
    Min granne har en obetydligt använd Danielsson dry fly till salu. Han vill ha 900:- för den, är det en bra rulle?

Mvh Järven

Hej!

Jo, tyvärr har ju att matcha flugspö och flug lina blivit en veritabel djungel de senaste åren.

Men ska försöka bena ut det hela åt dig.

Ditt Sage RPL är nästan än klass högre än vad det står på spöt. dvs. det är under klassat. Så du behöver en WF eller en long belly lina som är klassad 6. Föreslår Dan Tackel, 2.a sorterings linorna eller Sameo linorna eftersom de är både bra och rätt klassade enligt AFTM systemet.

Loop spöt, kan jag inte hitta några exakta lin uppgifter till tyvärr. Men med tanke på att 98% av deras spön är under klassade de med, så ska du upp en klass här med, eller alternativt köpa en Loop lina efter spöts klassning.

Ditt St. Croix Pro, hittar jag heller inga uppgifter på. Är tydligen en rätt gammal modell. Så jag antar antar att man kan lita på det som står om lin klass på det spöt?

Det är ju bra märken allihop. Och trivs du med dem? Så finns det ju knappast någon anledning till att byta.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-22, 20:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Angående Danielsson Dry Fly... Jag har ingen själv men har precis läst lite om den så jag ger mig på ett svar.

Rullen har tydligen funnits väldigt länge på marknaden och blivit mycket omtyckt. Den har ingen regelrätt broms men ett övervarvningsskydd som du kan skruva åt till lämpligt motstånd. Mellan fisketurerna bör övervarvningsskruven lättas för annars det nåt som slits... -hävdas iaf av några. Bromsar gör du med handen. Den kostar ca 1500:- ny just nu eftersom Danielsson kör en kampanj. Ord. pris är strax över 2000:- (Tydligen har kampanjen pågått så länge att 1500 anses vara ordinarie numera i vissas ögon.)

900:- verkar väl vara ett bra pris för en fin begagnad? Tänk på att extraspolar är ganska dyra om du skulle vilja ha en sån. Ca 800:- om jag minns rätt...

Vad jag läst så är de flesta väldigt nöjda! Kvalité och bra kundsupport hos Danielsson har nämnts. Vissa saknar dock broms. De flesta är överrens om att den är vacker -ingen egenskap att fnysa åt! ;-)

Skitfiske!

Kommentera

Komplettering:

Läste att Danielsson rekommenderar rullen för linor i klasserna 2-7. Det låter ju som det passar ditt tänkta användningsområde ganska bra?

Kommentera

Har ett rpl 590. Jag har en lonbelly klass fem på den. Fungerar utmärkt.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av dubbel-v Visa inlägg
            Komplettering:

Läste att Danielsson rekommenderar rullen för linor i klasserna 2-7. Det låter ju som det passar ditt tänkta användningsområde ganska bra?
            Njae, det är en sanning med modifikation förstås. Den klarar en WF 5 flyt lina och 73 m 20 pund backing enligt specifikation. Och lassar man på en WF 7:a flyt med en normal 10.5 m klump så lär du inte få på så värst många meter. Man bör ju iaf. kunna få på mellan 40 - 50 m sådan backing + fluglina. Var också medveten att den bara har klick broms som förhindrar över varvning av spolen och ingen inställbar sådan. Men det gamla sättet att bromsa mot spolgaveln funkar ju det med om man ska hejda fisk.

Guideline Reelmaster LA, ligger ju bra till annars om du ska ha en billig men bra rulle:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 00:09.

Kommentera

Tack så mycket för alla svar.

Jag ska kolla lite på nätet nu efter alla era svar.

Gällande mitt SAGE-spö så är jag otroligt nöjd med det, speciellt när man drillar fisken. känslan av fiskens rörelser går rakt in i kroppen, ända ut i tåspetsarna.

Tror att jag struntar i Danielssonrullen, trotts dess skönhet. lägger pengarna på linor istället.

Skitfiske på er.

Kommentera

Rpl tror jag är ett av dom bästa/trevligaste spön som någonsin byggts.
                Det har dessutom blivit utsett som bästa torrflugespö en gång i tiden. Nu vet jag ju inte hur man bedömer något sånt men förmodligen tyckte många samma sak. Dom är inte heller speciellt billiga på Ebay.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Funderingar just nu.
                  Sage: LOOP Evotec 85 WF5F, Dan-Tackel 2a sortering WF6F + EF6ST
                  LOOP: LOOP Evotec 100WF7F, Dan-Tackel 2a sortering EF8ST
                  ST Cruix: Avvaktar till fjällenturen som blir till sensommaren men jag har tänkt mej en DT #4 till den.

Han jag ska åka och fiska med lovordar RIO-linor, vad har ni för åsikt om dem?

Kommentera

Ser vettigt ut.

RIO har bra linor. Men de väger bly i förhållande till vad som står på asken. De kan vara upp till 2 klasser eller något mer under klassade. Och det finns lika bra linor som är billigare. Airflo, Scientific Anglers ( SA ), Sameo och Vision t.ex. Men du kommer nog att märka att Dan Tackel linorna är lika bra som vilken 350:- - 400:- lina som helst.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 11:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar