Sjunklina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunklina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjunklina

Hej.
    Har lite frågor angående sjunklinor. Jag har tänkt införskaffa en nu till vårfisket. Jag tänkte köpa den billiga sorten från dantackle.
    Min utrustning är nu ett guideline fario #5.
    Frågan är om jag ska köpa en klass 5 eller 6 sjunklina?
    Vanligt sjunk eller fastsink?

I pt vattnet där jag oftast fiskar är det ca 3-4 m djupt. skulle det inte funka lika bra med en fastsink pollytafs och flytlina?

Jag kör med sink3 och tycker att den sjunker lagom snabbt. Men det lär fungera lika bra med en pollytafs. Tror du ska köra på en #6 om du köper från dantackel, men är inte helt säker så där får du nog vänta in någon annans svar (läs Jock scott )
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

En WF 6:a om du ska ha en sjunk lina dvs.? Du hade tur som köpte just Fario. Inte bara för att det är ett fint spö. Utan för att det är ett av de väldigt få Guideline spöna som verkligen håller AFTM riktigt bra = ERN 5.05 på din 5:a. Annars är de ju oftast underklassade.

Ja, en fast sink, polytafs i så fall? För en mindre snabb sjunkande dito kommer att precis som med många sink tip linor med normal sjunk spets, att dras upp mot ytan så fort du börjar att ta hem linan. Med 1 m rak nylon spets, så får du på en 5.5 fot poly tafs ungefär en spö längd 9 fot = ca. 2.6 m sjunk del totalt. Dessutom kommer nog spetsen på din flyt lina att dras ned en liten bit också. Men snabbare sjunk poly tafs än så är overkill i stilla vatten iaf.

Annars denna normal sjunk lina: http://www.dan-tackel.com/2195/flugl...sorts-sjunk-wf

Haggis.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-18, 13:29.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sv: Sjunklina

Tack för era svar. Blir en wf#6 sjunklina då

Kommentera

Jo, sett i ljuset av all around användbarhet? Så är det nog det valet bäst trots allt. Iof. så åker man även på att köpa en extra spole eller rulle + backing men ändå.....
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-19, 12:42.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          563 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          179 visningar