Japp då fick man rullen äntligen, inte en vision gt utan de vart en vision XLA Hard #5-6 istället för 1599kr för att de inte kunde fixa fram en GT rulle tillräkligt fort. Hade lite kriterier som skulle uppfyllas när man köpte en ny rulle allt kom med förutom kullager till min förvåning. För tittar man på visions hemsida kan man se i tips och trix att xla har kullager och nållager.
Kraven för den nya rullen var följandel
- kullager - Till min förvåning NEJ, bara ett nållager
- lätt att få tag på reservdelar - JA
- extra spolar - JA
- silver färgad - JA
- max pris 4000kr +- 500kr - 1600kr så plus 2400 för annat
- storspole för snabbare invevning - JA
- lite motstånd vid invevning - JA
Men stötte på ett problem ganska så omgående när man skulle veva på linan, sameo python WF6. Gick inte att ha 50m backing och med 30m vart det precis. Så tog och bytte ut backingen till flätlina ca 50m då vart det bra. Vision själva har angett att WF6 + 60m 20lb backin får plats på rullen. Hur blir det med en DT5 lina ?
Bromsen och justeringen med klick käns bra och väldigt jämn. Från ingen broms till full kraft 3 varv. Sen själva spolfästet är av skruvmodell så det finns inge glapp. Klickljud när man drar ut linan inget när man vevar in. Rullen i sin helhet känns verkligen stabil och samtidigt lätt. Kommer nog bli en bra rulle för cult #5 spöt.
Kraven för den nya rullen var följandel
- kullager - Till min förvåning NEJ, bara ett nållager
- lätt att få tag på reservdelar - JA
- extra spolar - JA
- silver färgad - JA
- max pris 4000kr +- 500kr - 1600kr så plus 2400 för annat
- storspole för snabbare invevning - JA
- lite motstånd vid invevning - JA
Men stötte på ett problem ganska så omgående när man skulle veva på linan, sameo python WF6. Gick inte att ha 50m backing och med 30m vart det precis. Så tog och bytte ut backingen till flätlina ca 50m då vart det bra. Vision själva har angett att WF6 + 60m 20lb backin får plats på rullen. Hur blir det med en DT5 lina ?
Bromsen och justeringen med klick käns bra och väldigt jämn. Från ingen broms till full kraft 3 varv. Sen själva spolfästet är av skruvmodell så det finns inge glapp. Klickljud när man drar ut linan inget när man vevar in. Rullen i sin helhet känns verkligen stabil och samtidigt lätt. Kommer nog bli en bra rulle för cult #5 spöt.
Kommentera