Fluglinors tjocklek ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglinors tjocklek ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglinors tjocklek ?

Skiljer det mycke på linornas tjocklek mellan de olika tillverkarna ? Fick hem nya rullen som enligt spec tar WF6 + 60m 20lb backing. Vevade på 50m 20lb backing och sameo python WF6 och detta fick inte plats på rullen. Fick byta ut backingen mot flätlina ca 50m då fick det plats.

Hur blir det om man ska köpa en DT5 lina till denna rulle får det ens plats då tro ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Varför kör flugfiskarna med backing? Är inte flätlina bättre och billigare?

Kommentera

Jag hade samma problem med min Koma. Den tog inte den uppgivna mängden 20 pund backing + lina som utlovat.
      Köpte micro backing och fick iaf. på några meter till.

Vad det gäller en DT, så är det litet svårt att sia om tyvärr. Bara att pröva. Men med den backingen du kör med nu, så borde det fungera tycker jag.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-18, 11:44.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ska skicka ett mail till vision och fråga om det funkar med cult DT5 och XLA 5-6. Man vill inte köpa en lina som inte får plats på rullen. Annars får man förbli kvar i WF träsket :-P. Sameo python har en 16m klump så den tar ganska mycket plats. Men då tycker jag att en DT lina tar mer plats pga utformningen. Ja ja man får väl se blir nog 1-2 år med sameo linan innan ny ska skaffas så man får väl se.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja, med den långa klumpen som Python har, så måste ju den vara jämförbar med en ordinär DT. Men vete tusan hur det skulle gå med DDT modellen av Cult linan? Där får man nog köpa Deep rullen.

Kommentera

OM man inte får plats med angiven mängd backing bör man då göra som mojoman skriver att byta mot flät (vilken diameter till WF4s?) eller kan man rulla av backing + fluglina och korta backingen? Eller är det big no no?

Har köpt 25lbs backing och rullens kapacitet är angiven i 20lbs. Får hem min nya rulle idag så vet inte om jag ens har ett problem, men lika bra att vara förberedd när man ska sätta sig och knyta ihop allt ikväll. Känns som man redan har massor med frågetecken när det gäller val av knutar och skulle va skönt att slippa ytterligare ett frågetecken.
            #OneFly
            http://vimeo.com/onefly
            http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Är det den flata Northern backingen du har köpt ? Då tar den inte mycket mer plats än en ordinär 20 pund.

Men är du osäker? Spola på backingen men koppla inte ihop den med fluglinan än. Utan "rulla" bara på flug linan uppe på backingen och testa. Funkar det inte? Så tag bort någon meter i taget tills att du hittar rätt. Under de drygt 43 år jag har flugfiskat båge, Harr, Röding och Öring, så har jag hitentills aldrig haft på en firre som har synat alla 50 m av backingen som rekommenderas för dessa fiskar. Tror att någonstans runt 30 m backing ute har varit rekordet.

Man får säga som någon engelsk flugfiskare sade: "Put some backing to your reel. At least it will help you dream".

Nål knuten, är ju en klassiker för att länka linan till backingen. Enklast blir det om du använder ett ihåligt bomulls pinne skaft i stället för en grov nål. Den knuten, ger den minst klumpiga övergången mellan linorna dessutom.

The Nail Knot is a fishing knot used to join two lines of different diameters and allows for line diameters to diminish down to the fly, i.e., it is useful for attaching your backing to the fly line, and your fly line to the leader, or tippet.

EDIT.

Det ska vara ett par mm luft i alla fall mellan rull huset och linan när du har spolat på fluglinan litet slarvigt.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-18, 12:22.

Kommentera

kör alltid med gel spun backing jag. och då får jag på ca 90 m 30 lb på en 4-5 rulle (vision gt4-5 och marryat mr 7.5). vet ej varför jag skall ha så många metrar men känns bra. vet aldrig när monstret hoppas på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Är det den flata Northern backingen du har köpt ? Då tar den inte mycket mer plats än en ordinär 20 pund.
                  Japp det stämmer. Jag simmar fortfarande i barnbassängen med simdynor och är inte redo att ta några ena initiativ
                  #OneFly
                  http://vimeo.com/onefly
                  http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
                    Japp det stämmer. Jag simmar fortfarande i barnbassängen med simdynor och är inte redo att ta några ena initiativ

Den billiga backingen är inte alls dum. Den är väl litet som Dan Tackels 2:a sorterings linor. Billig men juste.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar