Guideline LPXe RS V2 vs Vision Silver? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline LPXe RS V2 vs Vision Silver?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline LPXe RS V2 vs Vision Silver?

Äntligen ska jag köpa flugspö till kustens blänkare. Har snöat in på två modeller:

Guideline LXPe RS V2
    Vision Silver

Någon som har några erfarenheter av dessa skönheter? Klass #7 tänker jag mig. Även tips på linor mottages gladeligen! Vision Kust vs Guideline Coastal? Slow intermediate?
    Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
    Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Båda spöna är fina. Men köper du RS V2? Ta Coastal linan då i motvarande klassning. De är båda lika mycket underklassade. Spöna med 2 klasser och linan med ungefär lika mycket.

Visions kust lina är ca. 2 gram lättare än coastal klass för klass. Men fortfarande rätt mycket över sin AFTM klass. Så samma gäller där, ta Silver spöt i så fall?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Visions kust lina är ca. 2 gram lättare än coastal klass för klass. Men fortfarande rätt mycket över sin AFTM klass. Så samma gäller där, ta Silver spöt i så fall?
      Är samma klumpvikter på vision kust (säljs i #5-#8) och guideline coastal (säljs i #5-#9), förutom klass 5 där kust är ett gram lättare.

Kommentera

O.k. Men det är ena tunga rackare hur som helst.

Men här är iaf, lin vikterna för både Coastal och Kust linan för den som är intresserad?

Coastal:

Kust:

Lägger in Airflo Sixth Sence också:

AFTM tabell:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-06, 21:34.

Kommentera

Att jämföra AFTM med klumpvikter är inte lysande. Tex: En rättklassad lb lina typ Sameos Phyton #6 väger ca 10,37 +/- 0,5 gr på 9,14 meter, men hela klumpen på 16,5 meter väger säkert lika mycket som kust och coastal sexornas klumpar, som är betydligt kortare.
          Senast ändrad av Wadman; 2013-04-06, 22:26.

Kommentera

Jag tycker det är otroligt svårt med aftm klassning. Förr funkade den ju eftersom utbudet inte var lika brett som idag. Nu när nano tekniken kommit så är spöna lättare och styvare vilket gör att klassningen inte fungerar på sådana spön. Jag kan tänka mig att det är därför tex guideline gått ifrån den också. Jag har hållit och fåt kasta ett g.loomis nrx klass 7 vilket var en dröm att kasta med! Riktigt styvt och mycket power, precis som jag gillar. Det kändes ju däremot att jag kastade med ett klass fem...
            sigpic

Kommentera

Oavsett vilket spö av de ovanstående du köper så skulle jag rekommendera att man köper linan från samma tillverkare då dessa är matchade för varandra. När spöna tillverkades så tillverkades nog linorna för att matcha spöna. Men vet vikten på linan till spöt så kan man köpa linor från andra tillverkare, om inte så tror jag att det är säkrast att ta spö och lina från tillverkare.

Igår fick man testa loop evotec spö med evotec lina. Perfekt balans, inga som helst problem att få ut linan 20-25m trots att jag inte gillar denna typ av spö.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Med risk för att som låta som en kopierings maskin.

Så tycker jag att det är helt sjukt att man ska behöva inlåta sig på nästan rymd vetenskapliga ekvationer alternativt väga, klippa, klistra (WF / longbelly ) linor som ett annat jä.la modell flygplan när man var liten för att få till ett vinnande team. OM man nu inte som mojo säger, håller sig till samma tillverkare? Och när man köper ett spö tänkt att vara avsett för Harr, Regnbåge m.fl. sådana mindre ädelfisk arter så riskerar man att i realiteten att få en Gädd påk i stället.

Egentligen så är detta en slags variant på Findus och deras hästkött, lasagne affär.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-07, 09:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                  Jag har hållit och fåt kasta ett g.loomis nrx klass 7 vilket var en dröm att kasta med! Riktigt styvt och mycket power, precis som jag gillar. Det kändes ju däremot att jag kastade med ett klass fem...
                  Förutom att såna här toppspön är ruskigt sköna att hantera, så funkar de i regel bra med fler klasser. Dvs en sjua kastar riktigt bra även med klass sex och åtta. Billigare sämre spön kan ha betydligt snävare trivselvikter. Lite för lätt lina, så får man som jobba som f-n för att det skall hända något och lite för tung så bottnar det direkt. Kanske inte alltid, men i de flesta fall, får man vad man betalar för när det gäller spön

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Med risk för att som låta som en kopierings maskin.

Så tycker jag att det är helt sjukt att man ska behöva inlåta sig på nästan rymd vetenskapliga ekvationer alternativt väga, klippa, klistra (WF / longbelly ) linor som ett annat jä.la modell flygplan när man var liten för att få till ett vinnande team. OM man nu inte som mojo säger, håller sig till samma tillverkare? Och när man köper ett spö tänkt att vara avsett för Harr, Regnbåge m.fl. sådana mindre ädelfisk arter så riskerar man att i realiteten att få en Gädd påk i stället.

Egentligen så är detta en slags variant på Findus och deras hästkött, lasagne affär.
                    Som ny, kan det ju vara smart att köpa set eller låta butik sätta samman prylarna åt en. Fast när man flugat ett tag, testat lite olika komb, av vänner, butiker, på mässor etc , men framför allt är kunskapstörstig / påläst. Så är det väl inte knepigt Jock

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar