Lina till Hardy Uniqua - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till Hardy Uniqua

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till Hardy Uniqua

Hej allihopa,
    jag har ett hardy uniqua #8 spö som ska använda för bla havsöring på kusten.
    Tanken är att köra på en Guideline Coastal lina i Slow Int. till detta.
    Det som förbryllar mig lite är vilken klass jag ska ha på linan? Spöt är som sagt ett Hardy Uniqua #8.
    Enligt: http://www.sexyloops.com/eric/databa...ablesorted.php ligger de flesta hardyspöna på lite över klassningen. Enligt wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/AFTM) ska jag alltså ha en lina som väger 13,6 gram till mitt spö. Det som förvånar mig är att enligt Guidelines hemsida väger coastal i #5 13 gram och #6 15 gram. Alltså borde jag ha en #6 till spöt och då är den ändå lite tung.

Detta känns som om det inte riktigt kan stämma? Är det verkligen så här eller har jag missuppfattat någonting? Vilken klass ska jag köra på?

tack på förhand
    /Karl

Hej!

Man kan nog ganska lugnt förutsätta att ditt spö är överklassat med en klass det med. Så du behöver följd aktligen en lina som väger 15 - 16 gram = #9 enl. AFTM. Guidelines linor är oftast rejält underklassade. Man bör nog ha ett Guideline spö till dem också. Rio linorna, är tyvärr också över tunga. Synd på så i övrigt bra linor.

Men du har ju Sameo Viper, intermediate #9 som väger som minst 14.90 gram och i värsta fall 16.20 gram. Alltså en tolerans på 1.30 gram. 499:- är ju inget avskräckande pris det heller.

Sameo's linor följer AFTM bra över lag och är fina linor.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-06, 00:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av nanoräkan Visa inlägg
      Hej allihopa,
      jag har ett hardy uniqua #8 spö som ska använda för bla havsöring på kusten.
      Tanken är att köra på en Guideline Coastal lina i Slow Int. till detta.
      Det som förbryllar mig lite är vilken klass jag ska ha på linan? Spöt är som sagt ett Hardy Uniqua #8.
      Enligt: http://www.sexyloops.com/eric/databa...ablesorted.php ligger de flesta hardyspöna på lite över klassningen. Enligt wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/AFTM) ska jag alltså ha en lina som väger 13,6 gram till mitt spö. Det som förvånar mig är att enligt Guidelines hemsida väger coastal i #5 13 gram och #6 15 gram. Alltså borde jag ha en #6 till spöt och då är den ändå lite tung.

Detta känns som om det inte riktigt kan stämma? Är det verkligen så här eller har jag missuppfattat någonting? Vilken klass ska jag köra på?

tack på förhand
      /Karl
      AFTM är en standard som utgår ifrån vikten av fluglinans första 9,14 meter (30 fot).Spetsen på fluglinan skall inte räknas med vid vägningen, ca yttersta 35-40cm. Har alltså inget med klumpvikter att göra. Är inte bekant med ditt spö. Fast Hardy rekommenderar linor som följer AFTM till detta spö. Hade gått ner en klass på coastal ( som är tung ) dvs till klass 7 ( 17 gram ). Moderna åttor brukar ha trivselvikter på 17-20 gram.
      Senast ändrad av Wadman; 2013-04-06, 07:18.

Kommentera

Tack för svaren!
        Jag var på sportfiskemässan och pratade med guideline idag angående detta. De rekommenderade att jag skulle testa linan med mitt spö för att se vad som kändes bäst, men han trodde nog att en #6 skulle passa bäst, kanske en #7.

Kommentera

Bra att du fick snacka med GL killarna på mässan. Jag tror som Wadman på en 7.a sådan lina.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          552 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          177 visningar