Denna djungel med fluglinor och deras vikter ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Denna djungel med fluglinor och deras vikter ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Denna djungel med fluglinor och deras vikter ?

Som alla vet, så har inte flugline tillverkarna kunnat komma överens om nått bra system för att klassa dessa nya linor och nya spön, verkar som de flesta tillverkarna struntar i den gamla AFTM klassningen vilket leder till förvirring för många av oss. Så om någon vänlig själ som har super koll på detta skulle kunna skriva en tråd om detta och be admin att klistra tråden så att alla kan se den.

Vad bör man ta upp i den då. Man kan väl börja med spöna. Det finns olika snabba och olika aktion på spöna, har detta nån betydelse vilken vikt man ska välja på linan. Lite olika kastteknik på snabba och långsamma spön, timing och kraft.

Linorna, vilka finns det att välja bland ? DT, WF och SH, olika taperingar och taperingens funktion. Klumplängder och vikter.

Som avslut några exempel på hur man lätt kan para ihop ett spö och en lina.

Nån som känner sig manad att göra det ? Mycke frågor om lin val till spön nu våren
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Det är en väldigt bra ide mojoman, båda spö o linans marknad håller ständigt på utveckling o det kräver uppdatering och följelse av marknaden då o då.

Men frågan är vem ?
    Det måste vara nån som har långt erfarenhet av flugfiske, har tålamod, duktig på att söka info, duktig på att skriva,.........

Hummmmm, vem kan det var?
    Senast ändrad av Mickefinn; 2013-04-06, 08:18.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	js1.jpg
Views:	1
Size:	7,3 KB
ID:	1767191

Name:	js2.jpg
Size:	8,2 KB
ID:	1767192

Name:	js3.jpg
Size:	10,2 KB
ID:	1767193

Name:	js5.jpg
Size:	8,3 KB
ID:	1767194

Name:	js6.jpg
Size:	10,6 KB
ID:	1767195

Name:	js7.jpg
Size:	10,0 KB
ID:	1767196

Kommentera

Nu vet jag vem

Name:	js4.jpg
Size:	2,5 KB
ID:	1767197

Kommentera

Vad säger du Jock

Kommentera

He, he, he! Mitt i prick Micke! Men flugorna på bilderna är definitivt snyggare än jag.

Har faktiskt läst en av den riktige Jock Scotts böcker. Han hade en hel del att lära ut i fråga om Lax flugfiske. Så som krok storlek och lin val i förhållande till vattenstånd och vatten temperatur.
            Prövade en del av dessa lärdomar och han var definitivt inte ute och cycklade.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-06, 12:45.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

denna tråd skulle man kunna ha som en spånar tråd som man kan sammanfatta efter ett tag. Några ideer om vad som bör stå med när man ska skaffa ny lina till sitt spö ?

Låt oss ta ett exempel
              Ett spö av mindre känt märke som inte finns med i nån av databaserrna med info om olika spön, Klass 5-6. Vilken lina ska man välja i ett sådant läge ? Hur gå till väga för att hitta rätt linvikt för detta spö ? Jag skulle säga, genom att prova sig fram. Common cent (för att avgöra klassning för spöt) fungerar inte i alla lägen. Då får man leta upp en billig 2dra sorterings lina och testa sig fram med denna innan man köper en lina för 500kr. Men i detta fall måste man ha tillgång till en våg med 0,1g nogrannhet vilket inte alla har.

För nybörjare skulle rekommendera starkt att man köper spö och lina från samma tillverkare. Ofta så är dessa som gjorda för varandra, då slipper man dåliga överraskningar när man börjar flugfiska. Som ny kan man aldrig avgöra om linan är för lätt eller för tung. Får man fel lina till fel spö blir flugfisket aldrig nån rolig upplevelse.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Here goes......
                Det är svårare nu men också roligare att välja fluglina nu än nånsin!
                Det är tyvärr också lätt att köpa fel klass och typ, för utbudet är nästan löjligt stort.
                Har man möjlighet att prova innan köp så är det förstås idealiskt...

Det ät tyvärr inte många handlare som kan erbjuda provkastande av ett stort utbud av linor, jag vet att Capricorn i Borlänge har eller haft de flesta linor i vanligaste vikterna för test.
                Av erfarenhet (sålt fluglinor i 23 år och flugfiskat i 27) så kan man lita på Scientific angler när det gäller linklassning. Faktum är att de kan kännas aningen för lätta i vissa modeller.
                Detta kan bero på att man är van vid att en del linor är för tunga mot vad de ska vara....

De tre största och bästa enligt min mening är SA, Cortland samt Rio. De har i sina specifikationer noga viktat linorna och har även halvklassade linor. Aftm 5, 5.5, 6, 6.5 osv..
                Jag misstänker (inga belägg för det) att när dessa stora tillverkar åt andra part typ Vision, Guideline Loop mfl så kanske de inte är lika noga med viktning och ytbehandling.
                SA har själva AST coating de inte tillverkar åt andra.

De stora tillverkarna skriver i linspecifikationen om den är tyngre än Aftm. Tex Rio grand som
                är en klass tyngre och SA GPX som är en halvklass tyngre.
                Kaststil, erfarenhet, spö och fiskeställe är faktorer som måste vägas in.
                Skulle jag välja en allroundlina skulle det bli en med ca 10 meters klump som då lämpar sig för små och stora vatten, under och överhandskast.
                DT linor är faktisk inte så tokiga speciellt till långsammare spön, splitcane glasfiber mfl, och en DT 5 lina väger lika mycket som en WF 5, har aldrig förstått när man pratar om DT och WF klassade spön. Det här blev en lång utläggning men det finns så mycket att klargöra i lindjungeln!!

Är ingen tvåhandskastare men här är det även ännu mer förvirrande och rörigt med linklassningar. Tex. Switch spön i 11-12 fot klass 5-8 använder ju tvåhands aftm, så här funkar inte vanliga enhandslinor. Skagit, Spey, Scandi mm ja det finns nog folk som kan detta bättre och kan förklara skillnaden.
                Hoppas att jag inte hamnade alltför mycket offtopic....

Kommentera

Glömde det viktigaste, jag tror att linorna är rätt klassade men som sagt så är det nog spötillverkarna som ibland inte håller sig till aftm systemet. Köper man ett spö och en lina från samma märke borde rimligen det passa ihop....

Som många sett så har man gått över mer till att skriva klumpvikten i gram och det gör allt mycket enklare. Står det 14 gram på klingan är det linans klump skall väga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  563 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  179 visningar