Utrustning till kustflugfiske efter HÖ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till kustflugfiske efter HÖ!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Airflo 40+ kan du lägga till Karkis lista...lite mer lik GL Coastal än 6th sense skulle jag säga

Tror du skall skippa det första spåret med kortare spön och gå på en 9-fotare som JS rekommenderade

(Vill du bygga ett eget spö har jag en riktigt bra klinga som du kan få köpa till bra pris ..MHX 907-4)

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Jag tror att du är på rätt spår, harlequine. De blir litet mera klass på bompassen om man kör fluga.
      Dagens garv!

Jag håller med! Ska det bli bompass, då ska man ta det med stil! ... och då har han att välja mellan en DC rulle eller fina flugfiskegrejer.

Häls //T

Kommentera

DC rulle o vad e de för nått ? Bild ?
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          DC rulle o vad e de för nått ? Bild ?
          Japansk datamultirulle...Calcutta eller Calais....TS har den förstnämnda....

/S

Kommentera

ja just ja en sådan rulle du kan köpa trimmchip till från BSR i framtiden HAHAHAHAHAHAHAHAHAAA. Whooooooossssh och draget ligger 100m ut med hjälp av antispinn och ABS programmet i chippet.

Fluga är det klart roligaste att drilla fisk på.

Ska man köpa ett första flugfiske kit skulle jag rekommendera ett besök till nån fysiskt butik eller köpa ett färdigt kit som är avsedd för fisket som man ska använda den till. Köpa en vision cult fiber är så långt ifrån HÖ fiske spö man nästan kan komma. Men sett ett gäng bra tips på bra startpaket för HÖ fiske.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Vem har rekommenderat Vision Cult?

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Hallå där ute!
                Är en spinnfiskare som vanligtvis jagar havsöringen med multirulle och spinnspö. Nu läste jag en artikel om kunstnära flugfiske efter havsöringen med korta 7-8 fots spön vilket lät väldigt lockande. Jag fiskar ostkusten och vadar i grunda vikar så kastlängden är inte prio ett, då tar jag hellre spinnspöt. Såg ett Jensen seatrout på åtta fötter och ett vision cult fibre på typ 7 fot. Problemet är att jag är helt novis på detta och har ingen lust att plöja ner en förmögenhet på utrustningen och behöver tips på färdiga set som skulle funka och är prisvärda.
                /H
                Ingen som rekomenderat utan trådskaparen som skrev om det i första inlägget. För att slippa sådana felköp rekommenderas butik eller ett färdigt kit för fisket man ska bedriva

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg

Tror du skall skippa det första spåret med kortare spön och gå på en 9-fotare som JS rekommenderade/S
                  Du har inte testat ett Jensen Seatrout Spec, förstår jag. Har sexan och tycker beskrivningen av spöt stämmer bra.

"This is by far the best seatrout rod we have ever tried”, is a statement from many that has tried them. Many of those were very skeptical for having a rod as short as 8 for fishing coastal areas, where you’re often wading deep. But these short powerhouse rods surprises almost everyone, as they deliver a tremendous line speed and narrow loops, that generates long cast and back casts higher than most could do with longer rods. The action is medium fast, and the blank picks up power deep in the blank, but due to the length of the rod it feels much faster. This makes the rod feel very delicate and it is an absolute joy to use, both when casting and when playing your catch, no matter if it is your dream catch or just an average catch."

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    Du har inte testat ett Jensen Seatrout Spec, förstår jag. Har sexan och tycker beskrivningen av spöt stämmer bra.

"This is by far the best seatrout rod we have ever tried”, is a statement from many that has tried them. Many of those were very skeptical for having a rod as short as 8 for fishing coastal areas, where you’re often wading deep. But these short powerhouse rods surprises almost everyone, as they deliver a tremendous line speed and narrow loops, that generates long cast and back casts higher than most could do with longer rods. The action is medium fast, and the blank picks up power deep in the blank, but due to the length of the rod it feels much faster. This makes the rod feel very delicate and it is an absolute joy to use, both when casting and when playing your catch, no matter if it is your dream catch or just an average catch."
                    Helt rätt! Har bara fiskat med 9-fotare och 9,6-fotare vid havsöringsfisket...och inget spö av märket Jensen

Måste erkänna att jag har svårt att se vad fördelen skulle vara med ett kortare spö vid kustfiske....uppenbarligen är jag dock inte ensam om det....annars skulle väl fler tillverkare göra som Jensen....och reklamtexter som den ovan skulle inte vara nödvändiga för att övertyga massorna att välja ett "kortare" spö

Tror säkert att Jensen gör förträffliga spön....men hade jag möjlighet att välja mellan ett 8-fots och 9-fots så skulle jag ta den senare....(självklart helt och hållet baserat på min än så länge begränsade erfarenhet...)

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Jag tror att du är på rätt spår, harlequine. De blir litet mera klass på bompassen om man kör fluga.
                      Nu är det faktiskt så att eftersom jag är en ytterst kompetent havsöringfiskare måste jag mörka mina enorma fångster med att berätta om alla bompass, för att annars skulle folk nöta sönder mina hemliga hotspots...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar