Utrustning till kustflugfiske efter HÖ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till kustflugfiske efter HÖ!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om du spanar på Tradera och hos Edge flugfiske forumet, så kan du med ganska stor säkerhet hitta en billigare, begagnad Pfluger original eller kopia, Orvis Battenkill eller en Hardy Viscount t.ex. Men så länge, så kan du ju köra på med en Airframe.

Orvis Battenkill ( Bar stock ) mid arbour, är ju inte dyr ens i ny tillverkning.

Ser ju ut som de gamla Battenkill modellerna från 50 - 60 talet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-02, 19:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Orvis Battenkill ( Bar stock ) mid arbour, är ju inte dyr ens i ny tillverkning.
      Inte dyr, kanske, men den kostar ju onekligen en del. Spöna köpte jag för mindre än en hundring stycket men jag beredd att lägga det dubbla (och drygt det) på "rätt" rullar men det får nog bli ett långtidsprojekt på begagnatmarknaden. Tradera och andra nätsiter i all ära, jag tycker att det är roligare med loppisar, second hand-butiker och liknande där man ibland kan (som när jag "blev med" spöna) kan fynda det mest oväntade.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Eftersom jag nyligen (i går) råkade bli ägare till 2 st gamla (60/70-tal) South Bend 8´6´´ #7 glasfiberspön så är det väl bara att hänga på och höja klassen på mina egna bompass. Egentligen borde jag väl skaffa några lika gamla kvalitetsflugrullar men tillsvidare får det bli någon slags provisorisk lösning. Funkar det att hänga på Okuma AirFrame på de här gamla klenoderna?
        Du är välkommen att inviga din utrustning om du har vägarna förbi!

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Du är välkommen att inviga din utrustning om du har vägarna förbi!
          Det låter onekligen trevligt men jag tror inte att jag kan hålla mig så länge. Det blir nog en smygstart redan i helgen. Jag vet en grund, skyddad, vik nära Mariehamn där jag bör kunna vada ut en bit så att jag inte riskerar att trassla in mina bakkast i någon vegetation

Kommentera

Det låter onekligen trevligt men jag tror inte att jag kan hålla mig så länge. Det blir nog en smygstart redan i helgen. Jag vet en grund, skyddad, vik nära Mariehamn där jag bör kunna vada ut en bit så att jag inte riskerar att trassla in mina bakkast i någon vegetation
            Hoppas det kliver på lite silver också!

Kommentera

Inte dyr, kanske, men den kostar ju onekligen en del. Spöna köpte jag för mindre än en hundring stycket men jag beredd att lägga det dubbla (och drygt det) på "rätt" rullar men det får nog bli ett långtidsprojekt på begagnatmarknaden. Tradera och andra nätsiter i all ära, jag tycker att det är roligare med loppisar, second hand-butiker och liknande där man ibland kan (som när jag "blev med" spöna) kan fynda det mest oväntade.
              Jo, "gratis" är ju inte den rullen precis. Men man kan ju alltid nyttja den på sina dyrare favorit pinnar i samma klass också.
              Håller dock med om att fynda på begagnat marknaden känns mer belönande. Som när jag fick tag på mitt Streamstix spö 9 fot #5 på Edge forumet till ett riktigt nice price t.ex.

Kommentera

Jo, "gratis" är ju inte den rullen precis. Men man kan ju alltid nyttja den på sina dyrare favorit pinnar i samma klass också.
                Jag har slängt ut några bud på diverse rullar på Tradera (bla en liten South Bend). Eftersom jag inte är uppkopplad i helgen (gone fishing!) så får jag väl veta på måndag om jag har förvärvat något som passar på mina nygamla spön. Har provisoriskt riggat en liten Kinetic grafitrulle med noname WF7 flytlina på ett av spöna för att kunna börja träna flugkast (och naturligtvis kommer denna övning att ske i vatten där det finns chans på fisk och med en fluga knuten till tafsen...). Snart kanske jag kan titulera mig flugfiskare också.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                  Hoppas det kliver på lite silver också!
                  Men vaffan... skitfiske heter det!

Kommentera

Jag har slängt ut några bud på diverse rullar på Tradera (bla en liten South Bend). Eftersom jag inte är uppkopplad i helgen (gone fishing!) så får jag väl veta på måndag om jag har förvärvat något som passar på mina nygamla spön. Har provisoriskt riggat en liten Kinetic grafitrulle med noname WF7 flytlina på ett av spöna för att kunna börja träna flugkast (och naturligtvis kommer denna övning att ske i vatten där det finns chans på fisk och med en fluga knuten till tafsen...). Snart kanske jag kan titulera mig flugfiskare också.
                    Jag håller tummarna för att du budade på justa grejor.

Då får man önska herr flugfiskaren en trivsam week ända och ett riktigt skit fiske nu då. Ska självt ut och lufta några flugor i morgon i mitt hemma P&T vatten.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-03, 13:06.

Kommentera

Jag håller tummarna för att du budade på justa grejor.

Då får man önska herr flugfiskaren en trivsam week ända och ett riktigt skit fiske nu då. Ska självt ut och lufta några flugor i morgon i mitt hemma P&T vatten.
                      Tack så hjärtligt! Och jodå, det är gedigna rullar av erkända märken och ungefär jämnåriga med spöna som jag lagt bud på så skulle jag "vinna" är det säkert bra skit. Stod (i mörkret) på balkongen och torrkastade med ett av spöna. Underbart långsam och djup aktion, helt annorlunda än de grafitspön med samma klassning jag viftat med. Kanske inte idealiska en dag med pålandsvind vid kusten (men sådana dagar fungerar ju mina haspelgrejor). Däremot ser jag fram emot att få drilla en eller annan rejäl fisk mot den klingan (för även om den böjer sig ända ned mot greppet även vid tämligen låg belastning så känns det att det finns bra med "muskler" i nederdelen.

Och nu måste man sätta sig in i det här med fluglinor. Och tafsar. Det är mycket nu. Jag tycker det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      505 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar