Blir väl lätt att man fiskar med alla möjliga aktioner efter ett tag. Tycker själv det funkar bäst med rappa halvaktionsspön till sjunk/sinktip linor. Allround så fiskar jag helst med ett snabbt 3/4 aktion. Gött när spöt hämtar kraften djupt i klingan. Kastar nog dessutom längst med den typen av spön. Till finfisket med små torrisar och nymfer är ett halvsvajjigt medium inte fel
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Airflo 40plus lina.
Collapse
X
-
Men det var bara med airflo linan som jag behövde jaga upp hastigheten. GL Bullet 8:an funka fint ändå sköt bra utan någon superfart. Vill påstå att det är en aningen speciell lina den däringa 40+.
Diggar act4 till mitt övriga fiske och kastar riktigt långt i mina ögon med det. Lägger ca 30m med en coastal lina. Men det kändes lite slött på kusten när det blåste upp lite. Gillar när man känner att klingan jobbar utan att bli sladdrig. Har ett gammalt kunnan klass 5,6 som är helt galet mjukt. 25 år gammalt grafit spö, ärvt av far min. Kastar fint med en Dan tackel 6:a. Underbart o drilla fisk på men inte kul o kasta en hel dag med. Svårt o känna ändläget i bakkastet när det är så mjukt o man MÅSTE ta det lugnt. Passar varken min kaststil eller personlighet :P
Kommentera
-
kunnan 5-6 det är spöt som jag lärde mig att fiska med, sökte efter liknande idags läget men de finns inte cult spöt är visserligen långsamt med helaktion men inte ens i närheten av kunnan spöt.
sälja det kanske ? :PFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggBlir väl lätt att man fiskar med alla möjliga aktioner efter ett tag. Tycker själv det funkar bäst med rappa halvaktionsspön till sjunk/sinktip linor. Allround så fiskar jag helst med ett snabbt 3/4 aktion. Gött när spöt hämtar kraften djupt i klingan. Kastar nog dessutom längst med den typen av spön. Till finfisket med små torrisar och nymfer är ett halvsvajjigt medium inte felA bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Intressant info om den där Airflo 40+! Budade på ett sånt WF i klass 7 i torsdags på Tradera och borde få hem det nu på mån-tis. Fick det för 250kr inkl frakt. Tänkte använda det med mitt danska budget JSB Fishing reservspö i klass 7/8 som jag fick för 300 kr (!!!) på mässan inkl nå billig rulle, backing, lina å tub hehe...
Har kastat en del med spöet nu (fast med noname WF linan som följde med) vid kusten och är riktigt förvånad över hur skönt det är trots sitt pris. Känns faktiskt skönare att kasta med än mitt Guideline EXP4 i klass 6 som har Guideline Force lina å GL LA rulle (hur sjukt det än låter).
Enda problemet är väl kastlängden som blir lidande, troligen pga dålig lina, motvind och såklart skit bakom spakarna... Därför tänkte jag att en Forty Plus borde hjälpa mig på traven lite... Frågan är bara om Forty Plus i klass 7 flyt blir för tungt för mitt 7/8 set? Jag valde just klass 7 bara för att "gå ner" en klass pga tyngden, men det kanske blir för tungt ändå?
I värsta fall får jag väl köpa ett bättre 7/8 spö, av erkänt märke, men frågan är om det verkligen behövs..Senast ändrad av GäddMartin; 2013-04-27, 18:57.Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Tyvärr är Airflo litet snåla med vikt uppgifterna på den linan iaf. så hittar jag inga. Så du får väl testa den och se hur combot känns helt enkelt?Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-27, 21:08.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggIntressant info om den där Airflo 40+! Budade på ett sånt WF i klass 7 i torsdags på Tradera och borde få hem det nu på mån-tis. Fick det för 250kr inkl frakt. Tänkte använda det med mitt danska budget JSB Fishing reservspö i klass 7/8 som jag fick för 300 kr (!!!) på mässan inkl nå billig rulle, backing, lina å tub hehe...
Har kastat en del med spöet nu (fast med noname WF linan som följde med) vid kusten och är riktigt förvånad över hur skönt det är trots sitt pris. Känns faktiskt skönare att kasta med än mitt Guideline EXP4 i klass 6 som har Guideline Force lina å GL LA rulle (hur sjukt det än låter).
Enda problemet är väl kastlängden som blir lidande, troligen pga dålig lina, motvind och såklart skit bakom spakarna... Därför tänkte jag att en Forty Plus borde hjälpa mig på traven lite... Frågan är bara om Forty Plus i klass 7 flyt blir för tungt för mitt 7/8 set? Jag valde just klass 7 bara för att "gå ner" en klass pga tyngden, men det kanske blir för tungt ändå?
I) värsta fall får jag väl köpa ett bättre 7/8 spö, av erkänt märke, men frågan är om det verkligen behövs..
Har haft ett sånt spö och en forty plus sjua blir garanterat inte för tung. Använde det ihop med en GL pike sjunk åtta ( 21 gr ) och det funkade fint. Toppigt och snabbt spö som kastar som f-n om du klarar av att tima det rätt. Tyckte det var lite tråkigt att drilla fisk på bara. Fast det är ju en smaksak. Kompisen som köpte det av mig gillar det skarpt och fiskar ofta med det, tom P/T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg.
Har haft ett sånt spö och en forty plus sjua blir garanterat inte för tung. Använde det ihop med en GL pike sjunk åtta ( 21 gr ) och det funkade fint. Toppigt och snabbt spö som kastar som f-n om du klarar av att tima det rätt. Tyckte det var lite tråkigt att drilla fisk på bara. Fast det är ju en smaksak. Kompisen som köpte det av mig gillar det skarpt och fiskar ofta med det, tom P/T
Menar du JSB spöt förresten? Skönt att det inte bara är jag som inbillar mig då!
Jag är såklart nybörjare på flugfiske, så jag kanske inte kan jämföra spön ännu, men märkte direkt att JSB spöt var lite "roligare" att kasta med än Guidelines EXP4 #6 iallafall Kändes sjukt skön att svinga med redan på mässan när jag provkastade det, så det blev att köpa både ett 4/5 och 7/8 set (typiskt mig). Sjukt att de såldes så billigt på mässan. Tog slut väldigt snabbt, inte så konstigt iofsig. Grymt nöjd iaf. Lite bevis att man inte alltid behöver lägga en förmögenhet på fiskeprylar - det finns undantag trots allt...
Edit: Salmonidae Seatrout och Salmonidae Trout heter de, om jag inte minns fel..Senast ändrad av GäddMartin; 2013-04-28, 07:29.Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B