Airflo 40plus lina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Airflo 40plus lina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Airflo 40plus lina.

Bytte handtag på mitt spett airflo delta classic klass 5/6 för att ge det en sista chans med riktigt tung lina.
    Hängde på min guideline bullet klass 8 klumpvikt 17 gram då min coastal 6:a inte ladda upp spöt fullt. Den väger 15gram.
    Tjoflöjt nu börja spöt uppföra sig som "folk" Har inte fått klingan att jobba ordentligt innan. Glad i hågen så beställdes 2 aiflo 40 plus 6:or från fishline för 699:-
    Ut o dänga, här ska kastas långt va tanken, fick jobba upp farten som en tok innan linan ville skjuta som jag ville.
    Omöjligt att gå pang på, inget skjut i kasten alls om man släppte innan man fått bra fart på grejerna.
    Efter en stund och en tröttnande arm så "råkade" jag dra som en tok i dubbeldraget istället. Där satt hemligheten för nu sköt det nå jävulskt. Lömsk jävla lina som skjuter så in i helvete när man väl kom på hur den jobbar. Ska även testas på andra linor att öka farten på dubbeldraget men här va det enda lösningen.

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
    Bytte handtag på mitt spett airflo delta classic klass 5/6 för att ge det en sista chans med riktigt tung lina.
    Hängde på min guideline bullet klass 8 klumpvikt 17 gram då min coastal 6:a inte ladda upp spöt fullt. Den väger 15gram.
    Tjoflöjt nu börja spöt uppföra sig som "folk" Har inte fått klingan att jobba ordentligt innan. Glad i hågen så beställdes 2 aiflo 40 plus 6:or från fishline för 699:-
    Ut o dänga, här ska kastas långt va tanken, fick jobba upp farten som en tok innan linan ville skjuta som jag ville.
    Omöjligt att gå pang på, inget skjut i kasten alls om man släppte innan man fått bra fart på grejerna.
    Efter en stund och en tröttnande arm så "råkade" jag dra som en tok i dubbeldraget istället. Där satt hemligheten för nu sköt det nå jävulskt. Lömsk jävla lina som skjuter så in i helvete när man väl kom på hur den jobbar. Ska även testas på andra linor att öka farten på dubbeldraget men här va det enda lösningen.
    Nä, sådana linor går inte mysvifta med. Då händer det inte mycket. Bara speeda upp dem som f-n, sikta högt och släppa

Kommentera

Ja det va ju fan va man fick hetsa den! Ska bli spännande o se hur den funkar på kusten i lite vind. Kan ju lätt rekommendera den om man har spö som orkar bära den. Speciellt när man har behov av o kasta låååångt. Skaffa en slow int och en sjunk5 den senare till båge fisket.

Kommentera

Du kanske helt enkelt kom på hur ett spett jobbar med toppaktionen. Snarare det än att det är linan det beror på.
        Ett toppigt spö har kort slaglängd och kräver bättre timing. När du var snabb med dubbeldraget så timade du spöt bättre.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
          Du kanske helt enkelt kom på hur ett spett jobbar med toppaktionen. Snarare det än att det är linan det beror på.
          Ett toppigt spö har kort slaglängd och kräver bättre timing. När du var snabb med dubbeldraget så timade du spöt bättre.
          Beror i och för sig vad man jämför med, men tycker väl inte det spöt kvalar in som spett. En bra timing är väl utgångsläget vid alla flugkast. Fast tycker sådana här linor är speciella att kasta kasta med och speed / tajta bågar passar dem förträffligt. Blir lite spinnkast över det.

Kommentera

Nerylf beskriver ju sitt spö som ett spett och då utgick jag från att det är ett spett.
            Jag vet inte alls vad det är för aktion i det spöt.
            Givetvis är bra timing viktigt vid alla flugkast men fiskar man med ett snabbt spö så får man inte missa med timing på samma sätt som ett långsammare spö.

Kommentera

kan tänka mig att det är lite samma problem jag hade med min 7-8 för HÖ. GL pounch pro med klumpvikt på 17g (WF9 vikt) tyckte jag va för lätt och spöt jobbade inte som JAG ville. Men problemet var min kastteknik för styva snabba spön. Fick tips och råd hur man hanterar rackarn efter det börja lina flyta på bra i utkasten. Bra timing och verkligen bestämd och snabb måste man va med detta spö annars blir det pankaka. Kanske är samma problem här

Fick en demonstration av en som kastat mycke med styva spön som visade vart skåpet ska stå, han tyckte linan nästan va för tung. I mitt fall va det rutten teknik för spö typen, men nu jobbar man på det och blir bättre för varje gång
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                kan tänka mig att det är lite samma problem jag hade med min 7-8 för HÖ. GL pounch pro med klumpvikt på 17g (WF9 vikt) tyckte jag va för lätt och spöt jobbade inte som JAG ville. Men problemet var min kastteknik för styva snabba spön. Fick tips och råd hur man hanterar rackarn efter det börja lina flyta på bra i utkasten. Bra timing och verkligen bestämd och snabb måste man va med detta spö annars blir det pankaka. Kanske är samma problem här

Fick en demonstration av en som kastat mycke med styva spön som visade vart skåpet ska stå, han tyckte linan nästan va för tung. I mitt fall va det rutten teknik för spö typen, men nu jobbar man på det och blir bättre för varje gång
                Det är så det blir när man anpassar lina efter cc-systemet.
                Snabbt spö klassas som överklassat när det i själva verket är tekniken som är helt fel.
                Snabba spön, korta distinkta kast och linan flyger som en gevärskula.

Kommentera

Rakt över mot mitt GL act 4 så upplever jag delta i samma klass som bra styvt iaf.

Skitsamma jag är nöjd med skitet för nu slapp jag lägga 2k eller mer på ett rappare kustspö.

Kommentera

Det är det som är huvudsaken att man är nöjd, har du möjlighet låt andra prova spöna du äger för att få en annorlunda bild av det hela, deras åsikter kan vara a och o när gäller att själv utvecklas som flugfiskare. Själv är man en flugfiskare som gillar medelsnabba med helaktion. Men efter tips och tycken från andra har man börjat uppskatta styva spön då man har större nytta av dom. Tex vid kusten när vinden piskar
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar