Flugfiskeset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, du har ju inte dragit någon nit lott precis.

Enter linan är ju en nybörjare lina. Lätt kastad så vitt jag vet? Inte så tokig alls med tanke på vad den kostar.

Tror att en Guideline Bullet om du även vill kunna dänga streamers med den? Vore ett bra val. Sedan har du Presentation också. Men den är mer inriktad på torrisar och nymfer. Båda i klass 6 då.

Tackar för de vänliga orden!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-21, 23:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Jo, har hört att den är riktigt trevlig. Stod i valet och kvalet mellan den och Danielsson Original Nymph. Men så fick jag en trevlig rabbatt på GT:n så det fick bli den.

Funderade ett tag på den minsta Imago rullen också. Men även om Karlskrona marin säljer rullen till tok pris. Så lär en reserv spole bli rackarns dyr.

Edit. Verkar som Imago gaia rullen är slut såld. Det förstår jag när man säljer en rulle som brukar kosta över 3000:- för 999:-
      Jag vill köpa en extraspole men det är verkligen ingen prioritet. När jag ser sådana prissänkningar börjar jag undra iaf.
      sigpic

Kommentera

Verkar som om Imago har konkat hörde jag i kväll. Så detta var kanske ett konkurs lager som Kamms jetshop hade köpt upp en del av?

Men det händer ju rätt ofta att man ser dyra fiske prylar b.la. plötsligt reas till riktiga under priser. Då undrar man vad inköps kostnaden egentligen ligger på? Eller så kanske det är bäst att inte veta.

Till något helt annat. Är du riktigt igång med dina fina och billiga fluglinor nu? I så fall är de ju ett bra alternativ till Dan Tackel linorna b.la. Den flyt och intermediate lina jag fick testa förra året var ju väldigt trevliga. Hoppas att du senare får in DT linor? Då har du en kund i mig.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-22, 00:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Verkar som om Imago har konkat hörde jag i kväll. Så detta var kanske ett konkurs lager som Kamms jetshop hade köpt upp en del av?

Men det händer ju rätt ofta att man ser dyra fiske prylar b.la. plötsligt reas till riktiga under priser. Då undrar man vad inköps kostnaden egentligen ligger på? Eller så kanske det är bäst att inte veta.

Till något helt annat. Är du riktigt igång med dina fina och billiga fluglinor nu? I så fall är de ju ett bra alternativ till Dan Tackel linorna b.la. Den flyt och intermediate lina jag fick testa förra året var ju väldigt trevliga. Hoppas att du senare får in DT linor? Då har du en kund i mig.
          Har för mig att jag läste på edge att dom skulle ombilda företaget i ett annat land och därav konkursen i sverige.

Jodå, det börjar ta sig. Säljer lite i alla fall
          sigpic

Kommentera

Kul att höra. Jag är övertygad om att du kommer att få sälja en hel del sådana linor när folk väl har fått upp ögonen för dem. Juste att de ligger inom AFTM också. Det är vi ju inte bortskämda med nu för tiden.

Kommentera

Hej!
              Jag tänkte köpa ett budgetspö då risken är stor att jag kommer tröttna ganska snart om jag inte fixar det
              Jag har tittat på dessa två,

samt denna ultrabilliga från clas ohlson från Pool 12;

Kan den sista från clas ohlson vara värt att köpa om man vill lära sig kasta lite eller är det rent skit?
              Brukar det finnas liknande priser på sportfiskemässan, om man ska försöka svänga förbi där istället?

Kommentera

Hej! Pool 12 Powerfly kiten är inte så risiga som man kan tro. Märkbart bättre än Ron Thompson, ABU, Fladen och dito skräck märken i alla fall. Pool 12 spöt är o.k. liksom linan vilken kommer från Scientific Anglers. SA, har tillverkat flug linor väldigt länge. Rullen är ju varken bu eller bä. Är väl som vilken hyfsad budget rulle som helst.

Så vill man inte lägga ner 1200 - 2000 :- på ett kit? Då är Pool 12 Powerfly en juste kandidat till en billig första utrustning.

Mitt tips är att du tar kontakt med din lokala fiske klubb och hör dig för om en kast kurs. Att glo på video klipp på You Tube och liknande är inte lika bra som att ha en riktig instruktör.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-25, 09:53.

Kommentera

Tack för svar!
                  Då ska jag bege mig ner till clas ohlson senare idag. Vad behövs mer för att börja övningskasta, tafsar? Flugor är väl inte nödvändigt innan jag ska börja fiska?

Kommentera

9 fot taperade = avsmalnande nylon flug tafsar med 0.18 och 0.16 eller 0.15 spetsar. De senare för de minsta flugorna och skygg fisk. Nej, flugor, ska man överhuvud taget inte knyta på tafsen när man övar ( på gräsmatta ). Knyt dit en liten garn tofs i stället. På så sätt undviker att få flugan på dig, pisk smällar och att misshandla tafs spetsen. Ha någon form av glasögon på när du sedan börjar att fiska. De skyddar dina ögon mot ovälkomna fiske flugor besök.

Skadar inte om du köper ett litet gäng nylon lina spolar i spets dimensionerna heller så att du kan reparera tafs spetsarna med hjälp av kirurg knuten och en liten nagel klippare från Apoteket t.ex. vid behov. Kirurg knuten här: http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/index.php

Varsågod.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-25, 12:19.

Kommentera

Glömde säga att köp ett kit i klass 5 om du ska fiska Harr, Regnbåge, Röding och Öring och få ut det mesta av de fiskarna. Klass 6 funkar iof. helt o.k. det också.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-25, 12:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      181 visningar