Flugfiskeset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskeset.

Hej.
    Jag ska köpa mig ett nytt flugfiskeset, inom kort. Det jag främst tänker fiska efter är, Öring och Regnbåge i P&T och havsöring i skärgården. Har kollat på Fly fisherman på deras flugfiskeset. Dom har ju varit med ett tag och har väl helt ok fiskespön. Någon som fiskar med nåt av deras flugspön? Vad tycker ni som fiskar med dom? Annars har jag kollat på Scierra, Vision och Guideline. Edge har min lokala handlare och kinetic. Men det sistnämnda känns lite sådär. Hur är Edge spöna? Som sagt jag vill tycka det är roligt o lätt att lära mig att kasta med flugspö. Blir jag fast vid detta, så har jag tänkt att flugfiska efter gädda. Men det får bli senare det. Har planer på att åka ner på sportfiskemässan. Har jag tur kanske jag får något bra set till ett bra pris. Kanske t o m kunna testa spöet innan jag köper det. Maxpris på flugfiskeseten ska vara ca 2000 kr.

Titta på Strömsländan,bra grejer till bra pris.

Kommentera

Om du vill ha ett spö för öring, regnbåge och gädda skulle jag rekommendera två olika spön. Alternativt ett relativt styvt klass 7 typ guideline lpxe.

Detta borde du få för under 2000. Beroende på hur gammalt lpxe är, tre eller fyra delar... Om det är tredelat (har ett sånt själv och är jättenöjd) så borde du kunna få det för 1000 till 1200, om det är fyrdelat så får du lägga på upp till typ 2000. Har du tur kommer du undan under 2000. Spöt orkar bära klass 8 linan och det är en fördel också om du ska fiska gädda.

Anledningen till en begagnad uppsättning är att du med absolut största sannolikhet får ett spö som på sin höjd har en minimal repa. Om det där spöt växer du troligtvis inte ur. Det gör du till slut med ett strömsländan. Nästa anledning är att jag tycker guideline har den bästa kundservicen.

Lycka till!
      Senast ändrad av diedose; 2013-03-19, 18:41. Anledning: Anledning till begagnat
      sigpic

Kommentera

Tack för infon. Ska se vad jag kan hitta på nätet och på mässan.

Kommentera

Kolla in Guideline, Scierra och Vision kiten. Då kan det aldrig bli fel.

Du har ju EXP 4 och Exceed kiten från Guideline. Stonefly från Scierra och Keeper + Vipu från Vision t.ex.

Flyfisherman är dyra på Sländan grejorna. Sporting, har bättre priser i så fall?

Men sländan serien håller på att bli litet utdaterad även om den fortfarande hänger med rätt bra.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-19, 19:55.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kolla på Edge forum efter begagnade..
            Jag lyckades köpa ett Loop Opti Stillwater 10" klass 7 för 1300:- Som nytt!
            Används främst till Havsöring och Regnbåge när det blåser/stormar, funkar säkerligen till Gädda också..
            Detta spöt rekommenderas varmt, nästan självkastande..!

Din lokala butik har inge "provkastning"?
            Kanske kan låna hem ett spö ett dygn för att känna, klämma & provkasta?

Eftersom att du skriver "åka ner på sportfiskemässan" bor du onekligen inte i skåne..
            Annars finns det en gentleman i Lund som har ett 20-30 tal bättre begagnade spön i olika längder och klasser, men man vill kanske gärna se dem innan man köper.

Lycka till i letandet!
            Skitfiske!!

Kommentera

Jag kommer själv köpa Guideline Kispiox, men kommer använda det till öring & regnbåge, och till viss del havsöring om vinden tillåter. Många här på fiskesnack och sälja i butik har rekommenderat det för mig iaf. Du har ju något högre budget och kanske kan få bättre saker då, vad vet jag.

Kommentera

Jag hade köpt ett klass 6 spö om du klarar dig utan gäddfisket. Funkar bra till de andra fisket. Guideline och Visions set tror jag på.

Kommentera

Hej jah köpte ett guideline kispiox set i tisdags hos fjällräven i örnsköldsvik för 999kr.
                  Jävligt bra pris. Det var en klass 5 men dom hade också klass 6 och tyngre klasser.
                  Har bara hört gott om de spöna. Är det någon som testat dom och har någon åsikt?
                  Mvh andre

Kommentera

Grattis! Då har du gjort ett fett klipp. Det billigaste Kispiox kitet jag hitentills har sett på nätet är straxt under 1600:- Då betalade du inte mer än vad ett Pool 12 Powerfly kit kostar normalt.

Klart godkänt nybörjare set. Klass 5 var helt rätt val om du ska fiska båge, Harr, Röding och stationär Öring?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-21, 14:15.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    559 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar