Sista fluglinan köpt som inte anger klumpvikt !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sista fluglinan köpt som inte anger klumpvikt !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har alltid funnits massa olika taperingar på DT linor och naturligtvis även taperingar som passar bra till lite tyngre flugor. Är väl inget speciellt med det. DDT är väl rätt fyndig, för att du får två linor i en. Är väl många fördelar med en sådan lösning. Äger ingen DT över huvud taget längre. Kör med longbellylinor istället. Vid åfiske så har man DT feelingen och vid sjö matar man bara förbi klumpen på 16m, så har man en tunn running och det skjuter som f-n. Det ända speciella med en DT är att den skjuter sämre, bygger mer på rullen och går att vända på

Kommentera

lägga 20m bort en torrfluga storlek 18 uppe på fjällen i en spegelblankt tjärn efter skygg öring eller röding är väl det optimala. Ser ingen anledning att skjuta iväg en massa lina när man ska försöka fånga försiktigt vakande fisk, då väljer jag hellre att rulla ut linan för att få flugan där man vill ha den, lite svårare att avgöra vart flugan landar när man skjuter linan. WF linorna är inte det lättaste att ha i luften när klumpen är ute plus running line

WF och longbelly bra till större flugor som ska göra väsen av sig.

Min nästa lina till klass 5 blir deffintivt en DT lina för finliret, sjunklinan WF. Till HÖ och gädda WF linor som skjuter utav helv... för där känns det som det är skitsamma om det plaskar lite i vågorna
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        lägga 20m bort en torrfluga storlek 18 uppe på fjällen i en spegelblankt tjärn efter skygg öring eller röding är väl det optimala. Ser ingen anledning att skjuta iväg en massa lina när man ska försöka fånga försiktigt vakande fisk, då väljer jag hellre att rulla ut linan för att få flugan där man vill ha den, lite svårare att avgöra vart flugan landar när man skjuter linan. WF linorna är inte det lättaste att ha i luften när klumpen är ute plus running line

WF och longbelly bra till större flugor som ska göra väsen av sig.

Min nästa lina till klass 5 blir deffintivt en DT lina för finliret, sjunklinan WF. Till HÖ och gädda WF linor som skjuter utav helv... för där känns det som det är skitsamma om det plaskar lite i vågorna
        Ingen skillnad på en LB eller en DT av samma matrial och identisk tapering så länge klumpen inte är utanför toppen. Skillnaden märks först när klumpen lämnat toppen. Går naturligtvis lägga ner flugor fjädermjukt med WF linor. även med kortklumpade. De fjädermjuka utrullningarna skapas inte bara av linan/taperingen, utan kastarens teknik är även den viktig. Plaskar man med alla WF linor, så lär man även plaska omkring med DT linor
        Senast ändrad av Wadman; 2013-04-05, 05:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Ingen skillnad på en LB eller en DT av samma matrial och identisk tapering så länge klumpen inte är utanför toppen. Skillnaden märks först när hela klumpen lämnat toppen.

Så det går att lägga en fluga fint med gäddflugnine tapering ?
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Har alltid funnits massa olika taperingar på DT linor och naturligtvis även taperingar som passar bra till lite tyngre flugor. Är väl inget speciellt med det. DDT är väl rätt fyndig, för att du får två linor i en. Är väl många fördelar med en sådan lösning. Äger ingen DT över huvud taget längre. Kör med longbellylinor istället. Vid åfiske så har man DT feelingen och vid sjö matar man bara förbi klumpen på 16m, så har man en tunn running och det skjuter som f-n. Det ända speciella med en DT är att den skjuter sämre, bygger mer på rullen och går att vända på
            Man kan också lägga till att DT'n är enklare att hålla i luften på lång lina, roll kastar bra, presenterar flugan snyggt och med bra precision.
            Och inte landar såsom vissa WF linor gör likt en kinesisk nudel på vattnet med ett fett plask.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Man kan också lägga till att DT'n är enklare att hålla i luften på lång lina, roll kastar bra, presenterar flugan snyggt och med bra precision.
              Tog inte med dessa egenskaper, för de är inte speciella för DT linor. Utan återfinns även hos WF linor. Fast visst går det hålla mycket lina i luften med en DT och med rätt tapering, även rolla eller lägga ner den fint.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg

Så det går att lägga en fluga fint med gäddflugnine tapering ?
                Börjar förstå dina bekymmer med linor

Kommentera

Börjar förstå dina bekymmer med linor
                  mina bekymmer ? Som vad tex ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Men jag tror inte att den kommer att bli någon större hit. De som vanligtvis köper DT linor är folk som vill köra old style utrustning såsom cane och glasfiber spön. Och de är sällan roade av hybrid linor.
                    Har lite funderingar på att skaffa mig ett cane och fick möjlighet att kasta med två canespön på mässan idag. Old style grabbarnas ( spö byggarnas ) privata spön. Riktigt schyssta spön med rullar från tidigt 1900 tal, men det satt longbellys på båda två

Kommentera

och jag väntar fortfarande på en förklaring på mina bekymmer med mina linor !!

Longbellys är som DT skrev du själv förutom att de skjuter bra och inte bygger på flugrullen, kanske va för små flugrullar :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      559 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      178 visningar