Sista fluglinan köpt som inte anger klumpvikt !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sista fluglinan köpt som inte anger klumpvikt !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    kommer att skarva kärnorna hemma vid skrivbordet har lim för detta ändåmål hemma som jag hade till mina loops på fluglinorna. Liquisol har jag i flugvästen ifall vadarna blir punkterade på fisketrippen.

Lägger upp en bild på skarven här när det är klart för alla som är nyfikna
    Jag är nyfiken
    Jag vill gärna lära mig hur man skarvar fluglinan på ett pålitligt sätt. Jag smackade nämligen av en #3 idag.

Jag vill även lära mig hur man gör tafsloopar om nån har lust att tipsa.

/fred

Kommentera

Sista fluglinan köpt som inte anger klumpvikt !!

Kör enbart med Guideline och SA. Guideline ligger generellt en klass över. Samma med Loop-linorna.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0383.jpg
Views:	1
Size:	228,5 KB
ID:	1767007

Inte den snyggaste kanske men håller bra och stör inte när den ska igenom spö ringarna. Blev till och sy ihop linorna vart enklast så. Men tänker testa och svetsa ihop biten som vart över efter kapningen imon på jobbet, ska testa med ännu mer värme. Allt täktes med loons knot sense för att skydda skarven
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

den får förbli ihop syd, gick inte med värmepistol. Testade i 10 graders steg till linan vart bränd blev inte bra hur jag än försökte.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Sy ihop linor fungerar bra. Jag syr ihop öglorna på mina linor.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja de håller riktigt bra, dra av linan då går den inte av i skarven utan nån annanstans.

Men så kommer man till vikten av linan efter att man kapat klumpen i mitten med nästan 2m, 6,5g väger det nu -0.5g. Va trevligt fortfarande 1g för mycket. Så tog och vägde linan efter klumpen 9.15m och det väger 5.5g. Vad göra ska man kapa bort hela klumpen rakt av och bara köra på med bara "running line" ??? Intressant att man köper en lina för över 500kr och det visar sig att själva linan utan klumpen är tyngre än WF2.

Kommentera

Super trist detta! Du har mina sympatier.

Hade det varit jag? Så hade jag kasserat linan, försökt svälja förtreten och förträngt hela historien + köpt en Dan Tacklel 2:a sort i stället. Efter allt det man har hört och sett av berg och dal banan i fråga om klassningen på linor. Så kör jag med "play it safe" och håller mig till Dan Tackel snörena i framtiden tills att de andra tillverkarna skärper sig. Har inte haft några problem alls att leva med deras linor så här långt. Så jag överlever nog utan RIO och Guideline t.ex. ett tag till.

Edit. Är förresten ganska säker på att 2:a sorteringarna kommer från Airflo.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-20, 09:11.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Japp nu är klumpen bortkapad, och kommer inte köpe en endaste j*vla pinal från guideline framöver. De kan behålla sitt förbannade sätt att klassa sina linor, spön och rullar. Finns andra märken att köpa. Ja ja nu har man en GL presentation lina som varken är DT eller WF, så de måste vara en nyhet, NT (ingen tapering)

I framtiden blir det vid varje spököp köpa en 2:dra sorteringens lina och hitta vikten som passar mig och sen köpa en lina som anger vikten i gram på förpackningen. Borde fås en test lina till varje spö man köper som man kapar själv för att hitta vikten som passar ens kast stil.
                  Senast ändrad av mojoman; 2013-03-20, 09:35.

Kommentera

Nä, det har jag full förståelse för broder.

Citat: Ja nu har man en GL presentation lina som varken är DT eller WF, så de måste vara en nyhet, NT (ingen tapering)# Eller om man vill vara elak? Taperingen WTF. Tänker inte översätta detta kraft uttryck på engelska här.

Förresten, jag snackade med en kille hos Dan Tackel i förrgår. Ville veta gram antalet? Nu kunde han inte ge besked om detta. Men han sade att de linorna håller AFTM bra vilket stämmer med mina egna erfarenheter. Han sade också att därför bör man vid köp av en WF, köpa en klass upp. Vilket jag alltid har gjort. Så deras WF #2 borde passa ditt spö bra. Tyvärr, har de ingen lättare DT än #2.

Edit. Önskar att man var tillbaka på den gamla goda tiden på 70 och 80 talen när man till 99% kunde lita på att stod det #6 på en lin kartong t.ex. ? Så stämde detta också. Samma gällde ju för spöna på den tiden.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-20, 10:39.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jo kollade deras linor för ett tag sedan såg att dt fanns bara i klass 2, men en WF2 blir det nog och beställa. Ska ta med mig spöt till jobbet imon och piska sönder linan genom att kasta inne på lagret. Nån nytta måste man ha av en lina som man lagt över 500kr på, efter det kan jag skicka tillbaa bitarna och resterande lina som är kvar till guideline med att tack brev för att man blev hårt r*v kn*llad av deras bullshit klassning.....Nä nu vill jag ha sol o öppna vatten så man kan fiska med 5:an =D

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      177 visningar