Är det dags att preppa utrustningen ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det dags att preppa utrustningen ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det dags att preppa utrustningen ?

I brist på annat o göra kanske man ska torka av fluglinorna från vinter dammet och smörja upp dom igen. Samma sak med flugrullarna tvätta bort gammalt fett och olja, sen i med nytt. En sista inventering av flugaskarna, kontrolera tafsmaterialet, se om det behövs ny impregnering till flugorna, impregnera/smörja vandringskängorna osv.

Är det bara jag som gör allt detta eller finns de fler som tar hand om sina prylar på detta sätt eller är man för pedantisk ? Eller kanske gör allt detta bara för att fördriva tiden, flugor har man bundit så det räcker en livstid snart. Kanske blir dags o donera lite flugor snart så man får binda nya
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Jag tänkte också smörja och tvätta av linorna. Vad ska man ha för medel till det, så man inte tar nåt som förstör coatingen.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Det finns 2 st riktiga vinnare i avdelningen lin smörja.

1. Tiemco line dressing. Finns både för flyt och sjunk linor. Dyrt, men flaskan räcker några säsonger.

För flyt linor billigt här: http://www.sportingflyshop.se/item.php?pid=10192

För sjunk linor: http://www.outdoorexperten.se/p-1655...-dressing.aspx

2. Sameo Cobra spit (Endast flyt linor ). Använder teflon b.la. i sin gukka. Funkar fint den med. Billigare än Tiemco.

Rengör linan i ett ljummet vatten bad med ett par droppar grönsåpa under en halv timme. Skölj noga efteråt.

Luft torka i stora slingor eller hand torka med en garanterat ludd fri trasa.

Ha en ren hink eller en balja + en ludd fri trasa redo inför smörjningen.

Ta en liten klick smörja i trasan. Vik trasan dubbel om linan och polera en 2 m längd i taget med ett 10 tal drag. Lägg på en ny klick efter ca. 4 m.

Låt den behandlade linan falla ned i hinken / baljan. Låt den färdig behandlade linan ligga i kärlet ett litet tag och dra in medlet. När du sedan spolar tillbaka linan på rullen, låt linan löpa mellan tummen och pekfingret. På så sätt slipper du lin tvinn.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-11, 10:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
        Jag tänkte också smörja och tvätta av linorna. Vad ska man ha för medel till det, så man inte tar nåt som förstör coatingen.
        Grönsåpa är ett uttorkande alkalist rengöringsmedel och inte bra för plaster. Räcker gott med de linmedel som finns att köpa, så använd endast medel avsedda för fluglinor och rengör dem med jämna mellanrum, så ökar du både kastlängd och livslängd på linorna

Kommentera

Jag kör med 2-3 droppar schampo(jag tycker om det inte skadar mitt hår så det skadar inte min lina heller) under rinnande vatten, då om har jag fiskad i nåt kalkrik eller grumlig vatten annars det blir bara rinnande vatten.
          Efter lufttorkning, på med lite tiemco line dressing o är det klart.

Kommentera

Det är så små mängder grönsåpa det handlar om = 2 - 3 mycket små klickar i en 10 L hink eller i handfatet. Dessutom åter fettas linan och får ett nytt UV skydd av lin smörjan igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Det är så små mängder grönsåpa det handlar om = 2 - 3 mycket små klickar i en 10 L hink eller i handfatet. Dessutom åter fettas linan och får ett nytt UV skydd av lin smörjan igen.
              Ja, det funkade ju fint med din Rio gold Fast i och för sig, har man gott om pengar att lägga på linor så....

Kommentera

I år skall nya linor inhandlas! Dom andra har kastats!

Kommentera

Rio Gold linan räknas inte. Det är den enda linan jag har haft krackelringar på under många år. De äldsta Dan Tackel linorna t.ex. = över 5 år. Har inte uppvisat något sådant trots grönsåpa badet. Är böjd att tro att Gold linan var ett måndags ex.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  534 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  173 visningar